سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

پرتره‌ای از فیلمبردار مطرح سینمای ایران

علیرضا زرین‌دست جلوی دوربین «دست و دیده» رفت

علیرضا زرین دست در بزرگداشت « مسعود کیمیایی» در سینما تک موزه هنرهای معاصر

سینماپرس: فیلم مستند «دست و دیده» پرتره‌ای از علیرضا زرین‌دست فیلمبردار سینمای ایران است در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «دست و دیده» به کارگردانی اردشیر شلیله که برگرفته از پرتره‌ای از علیرضا زرین‌دست فیلمبردار سرشناس سینمای ایران است، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.

اردشیر شلیله درباره ساخت آخرین اثر مستند خود بیان کرد: این مستند درباره‌ علیرضا زرین‌دست است، هنرمندی که همیشه نگاه جدیدی نسبت به سینما داشته و در تلاش بوده تا ابزار جدیدی برای کار فیلمبرداری خلق کند. مستند «دست و دیده» از دو اپیزود تشکیل شده که بخش اول مربوط به دوران جوانی و ورود زرین‌دست به عرصه سینماست و بخش دوم هم درباره‌ مستقل شدن و صاحب سبک‌شدن وی در سینمای ایران است.

شلیله با اشاره به علاقمندی‌اش به سبک فیلمبرداری علیرضا زرین‌دست، گفت: همیشه با دقت فیلم‌های زرین‌دست را دنبال می‌کردم و سبک او همیشه برای من جذابیت داشت به همین دلیل سال گذشته طرح ساخت این مستند را به مرکز گسترش ارائه دادم و با جلب نظر زرین‌دست، این مستند ساخته شد.

وی درباره‌ روند تولید مستند «دست و دیده» اظهار کرد: در سینمای ایران ساخت مستند پرتره تبدیل به کلیشه شده و بسیاری از کارها گفتگو محور هستند و معمولاً در این گفتگوها هم مصاحبه‌شونده به سمت تعریف و تمجید می‌رود، اما من سعی کردم فاصله خود را با سوژه حفظ کنم و روی کار زرین‌دست تحلیل داشته باشم.

شلیله افزود: در این فیلم از نریشن استفاده نکردم و راوی فیلم احمد طالبی‌نژاد است که در اکثر سکانس‌ها حضور دارد و به تحلیل کارهای علیرضا زرین‌دست می‌پردازد. جواد طوسی و امیر پوریا هم درباره‌ فیلم‌هایی که علیرضا زرین‌دست فیلمبردار آنها بوده، بحث و تبادل نظر می‌کنند. کیومرث پوراحمد و داریوش فرهنگ نیز در این مستند از زرین‌دست می‌گویند.  

این کارگردان گفت: تصویربرداری این مستند ۱۰ جلسه به طول انجامید. لوکیشن‌های این فیلم مستند هم خانه علیرضا زرین‌دست، محل فیلمبرداری سریال «دایی جان ناپلئون»، محل فیلمبرداری فیلم سینمایی «کفشهایم کو» و خانه سینما است. این فیلم برای اولین نمایش عمومی به دبیرخانه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارائه خواهد شد.

عوامل تولید فیلم مستند ۸۰ دقیقه‌ای «دست و دیده» عبارتند از تهیه کننده، کارگردان و تدوینگر: اردشیر شلیله، تصویربردار: احسان اسکندری، صدابردار: محمود کاشانی، صداگذار: علی تمدنی، مدیر تولید: سهراب شلیله، دستیار کارگردان: اکرم انصاری، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.