شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸

گفتگو با پرکارترین فیلمساز جشنواره مقاومت

قانع فرد: کلاهمان را نگیرید تا سربازی کنیم!/ سینمای «مقاومت» متولی درست و درمانی ندارد

محمد قانع فرد

سینماپرس: محمد قانع فرد که با پنج اثر بیشترین آثار راهیافته به جشنواره فیلم مقاومت را به خود اختصاص داده معتقد است سینمای مقاومت تنها گونه بومی و پایه دار سینمای ماست که در آن نه شهوت تیتراژ وجود دارد و نه پول!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، قانع فرد تهیه کننده فیلم "عملیات 747" با اشاره به آثار خود در جشنواره بین المللی مقاومت گفت: تمامی آثار از حیث تماتیک و موضوعی مقاومتی محض هستند. هرگز سینمای مقاومت را به عنوان قالبی برای شعار زدگی ها و مستقیم گویی های خالی از ارزش دراماتیک و به دور از زبان هنری ندانستم و ظرف کلاسیک سینما را برای خود سینما بکار گرفته ام. 

تهیه کننده فیلم "ناکو" با اشاره به اینکه هیچ مزیتی به جز علاقه های عقیدتی و باورمندی در این نوع سینما وجود ندارد گفت: دو رکن مهم و نافع در سینما تیتراژ و مساله اقتصادی هستند که در فیلم مقاومت فیلمساز به هیچ یک از آن ها نمی رسد و به طور جدی به فیلمسازان جوان هشدار می دهم اگر برای پول و شهرت به این فضا وارد شده اند حسابی خود را به دردسر انداخته اند.

تهیه کننده فیلم تحسین شده "جاده مرزی" در ادامه افزود: بنده به عنوان کوچکترین عضو از این خانواده و تمام اهالی این جبهه تنها بر حسب رسالتی خویش فرما پا به میدان گذاشته ایم. اگر هدف جز این بود حوزه های دیگر سینمایی بسیار نافع تر بودند و البته از صاحبان مشخصی هم برخوردارند. انواع سینمای تجاری و اجتماعی و انقلاب گریز و سکولاریزه در کشور ما متولی های خصوصی و غیر خصوصی و زیر زمینی و علنی خود را دارند اما مقاومت متولی درست و درمانی ندارد.

صاحب فیلم کوتاه "هوادار" همچنین ادامه داد: ما حتی به دلیل وجود فقدان های عمیق در سینمای مستند پس از تولید این پنج فیلم وارد این حوزه هم شدیم و دو فیلم "زمستان" و "نیویورک- دمشق" را در سوریه تولید کردیم. در آن بخش نیز مشکلات زیادی وجود دارد چرا که این قالب رسانه ای برای برخی از دوستان هنوز به جای یک فرصت، دردسر تلقی می شود. تنها خواسته یک فیلمساز مقاومت این است که کلاه سربازی اش را از وی نگیرند تا بتواند به ارزش های خود ادای احترام کند. منظور ما از حمایت با تفسیر اهالی سایر صنوف و حوزه ها متفاوت است. تعبیر ما از حمایت به معنای مساعدت های میلیاردی و نور جشمی شدن نیست. ما می خواهیم به قدری دستمان را بگیرند تا بتوانیم در این حوزه بمانیم و جاهای خالی را پر کنیم. مسئولین اگر کلاهشان را قاضی کنند می بینند این خواسته زیادی نیست.

محمد قانع فرد با پنج اثر "عملیات ۷۴۷ "به کارگردانی محمد اسماعیلی، "ناکو" به کارگردانی حسین ریگی، "جاده مرزی" به کارگردانی حسین ریگی، "هوادار" به کارگردانی علی دلکاری، "روشنایی در پوتین" به کارگردانی بابک نبی زاده پرکارترین تهیه کننده جشنواره امسال است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.