فیلم سینمایی «ناردون» ساخته حسن پور گرچه در ادامه آثار کمدی این سالهای سینمای ایران است اما او توانسته در قواعد یکسان این ژانر تغییراتی ایجاد کند و با انتخاب درست بازیگران و شناخت توانایی آنها به خلق شرایط جدیدی دست بزند که در عرف آثار کمدی این سالهای سینما نیست. «ناردون» مخاطب را از شهر و لوکیشنهای آپارتمانی به سمت روستا می برد تا چشم تماشاگر پس از دیدن اینهمه قابهای خاکستری، روایت کارگردان را در فضای زیباتر و با لهجه متفاوتتر بر پرده سینما ببیند. در ادامه گفتو گوی فارس را با عوامل فیلم میخوانید:
«ناردون» کمدی سالمی است که اعضای خانواده بدون هیچ دغدغه و نگرانی می توانند از آن بهره ببرند.
سهراب پور: آقای حسن پور فیلمنامه سریالی را به من پیشنهاد دادند، من دو سه سال است که از ساخت سریال فاصله گرفتم و با تلویزیون کار نکردم و از ایشان برای تولید سریال عذرخواهی کردم. ایشان پرسیدند سینمایی هم کار می کنید؟ من این پیشنهاد را از سوی ایشان جدی نگرفتم چون گفتم تا زمانی که فیلمنامه ای برای فیلم ارایه دهند مدتی سپری می شود اما ایشان فیلمنامه «ضریب هوشی صفر» را که بعد ها به «ناردون» تغییر یافت به من پیشنهاد دادند. شرایطی فراهم شد که همان شب فیلمنامه را خواندم و احاساس خوبی نسبت به فیلمنامه داشتم . بعد از کمدی «من سالوادور نیستم» قصد نداشتم فیلم کمدی تهیه کنم زیرا نمی خواهم هجمه ای از فیلم های کمدی از سوی یک تهیه کننده تولید و ارایه شود . امروزه با کمبود فیلم های قصه گو مواجه هستیم و یا فیلم های آپارتمانی و محدود به موضوعاتی از این دست جلوی دوربین می برود اما فیلمنامه «ناردون» قصه گو و در فضایی روستایی پیش می رفت. برخی از هم صنفان من بیشتر فکر اقتصادی دارند . اما من نگاهم متفاوت است وقتی قصه خوب باشد به تعداد لوکیشن و خارج یا داخل بودن فیلم توجهی نمی کنم . قصه من را درگیر کرد با توجه به این مهم که شرایط اقتصادی مناسبی را در سینمای ایران تجربه نمی کنیم.
فروش بالای فیلم، سود اندکی نصیب سرمایه گذار است
چگونه شرایط اقتصادی بد است؛ امروز در شرایطی قرارداریم که سینما 100 میلیارد تومان فروش داشت
نکته اصلی این است که از دور خوشایند است. در شرایط فعلی فیلمی که با فروش بسیار خوبی هم مواجه است سود اندکی نصیب سرمایه گذار فیلم که مدت ها پولش را درگیر ساخت یک فیلم سینمایی کرده است، می شود.
فیلم «ناردون» باید 6 میلیارد فروش داشته باشد تا اصل سرمایه ای که بیش از یک سال و نیم هزینه فیلم شده است بازگشت داشته باشد.
چقدر هزینه ساخت فیلم «ناردون» شد؟
1 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه فیلم شد. فیلم در بخش خصوصی تولید شد و هیچ حمایتی از آن صورت نگرفت. ما درخواست حمایت از فارابی داشتیم اما هیچ وامی به ما تعلق نگرفت زیرا کار کمدی بود.هرچند فیلم های دیگر کمدی توانستند از فارابی وام دریافت کننداما من شامل حمایت نشدم شاید دلیلش این است که خوشبختانه من وابستگی به طیف ها و جناح هایی که در وزارت ارشاد فعالیت می کنند ندارم.
درسینما باندبازی وجود دارد
معتقدید باندبازی در سینما وجود دارد
بله باندبازی وجود دارد اما قصد ندارم وارد جزئیات شوم و متاسفانه امروز شاهد احجاف در حق «ناردون» هستیم.
چرا احساس اجحاف می کنید در شرایطی که ناردون توانسته سانس های خود را نگه دارد.
فیلم به دلیل اقبال مخاطب توانسته است سانس هایش را نگه دارد اما می توانست سانس های بیشتری به آن اختصاص یابد. ما به شدت از تبلیغات محروم هستیم. متاسفانه اطلاع رسانی درستی صورت نگرفت درباره فیلمی که شریف است و بچه ها در کنار خانواده می توانند آن را ببیند. مردم کار را دوست دارند اگر حمایت انجام می شد کار به جایگاه واقعی خود می توانست برسد امیدوارم شرایط بهتری فراهم شود.
نمی توان مخاطب ایرانی را پیش بینی کرد
پیش بینی شما برای فروش فیلم «ناردون» چقدر بود؟
من وقتی کار را برای ساخت انتخاب می کنم تمام انرژی و توانم را صرف کار می کنم تا با کیفیت خوب اثر ارایه شود.نمی توان مخاطب ایرانی را پیش بینی کرد و سازو کارهایی که در اطراف اکران خوب یک کار وجود دارد را نمی توان پیش بینی کرد.
«ناردون» طنز شیرین و بدون هجو
نحوه حضورتان در فیلمی از آقای حسن پور و بازی در نقش اول فیلم «ناردون» چگونه بود؟
امین حیایی: شاکر خداوند هستم که توانستم کاری را انجام دهم که مورد اقبال مخاطب قرار گیرد. آقای سهراب پور با من تماس گرفت و فیلمنامه فرستادند . صحبت های اولیه را انجام دادیم، فیلمنامه بسیار خوبی بود طنز زیرپوستی و شیرینی دارد که هجو در آن دیده نمی شود. طنز سالمی است. بازیگران هم در انتخاب کار مهم است با شهرام قائدی سالها پیش در فیلم «سرود تولد» همبازی بودم اما فرصت نبود توانمندی هایش را بشناسم اما در این کار بسیار خوب بود و در سکانس های مشترک بسیار خوب در کنار هم قرار گرفتیم. عوامل دست به دست هم دادیم و آقای سهراب پور هم حمایت کردند و پای همه شرایط ایستادند تا با این گروه بزرگ بازیگری بتوانیم درست عمل کنیم . معمولا برای یک کار سینمایی این کار را نمی کنند از انتخاب بازیگران حرفه ای پرهیز می کنند اما ایشان از بازیگران حرفه ای و عوامل حرفه ای سینما استفاده کرد و این کار را کردند . من خودم وقتی با مردم دیدم خندیدم و لذت بردم مردم هم راضی بودند و می خندیدند. می دانستم برخی از موقعیت هایی که کار کردیم زمان تدوین از کار درآمده است. وقتی حس ها پشت سر هم قرار می گیرد خنده شکل می گیرد. آقای حسن پور هم بسیار زحمت کشیدند و همه بازیگران را به درستی هدایت کردند تا به نحو احسن کار شد. کارگردان و تهیه کننده هوشمندی در این کار وجود داشت زیرا از بهترین انرژی بازیگران را گرفتند و آنچه می خواستم در این فیلم برای من اتفاق افتاد که نتیجه تلاش گروه بود. امیدوارم کار به درستی دیده شود.
برای رسیدن به روستایی از خودم دور شدم
نقش «روستایی» بازی کردید که کمتر در آن دیده شدید . از نقش های دیگر روستایی که کار کردید مثل کلاه پهلوی در ارایه نقش وام گرفتید یا کاملا این شخصیت را خلق کردید.
این شخصیت به صورت کامل توسط آقای حسن پور نوشته شده بود. من تمام تلاشم را کردم که از خودم و نقش هایی که بازی کرده بودم دور شوم. در کارهای قبلی یک شیرینی هایی را ارایه داده بودم که برای تماشاگر جذاب بود و آن را دنبال کرده و مخاطب از من می خواهد اما این نقش به گونه ای طراحی شده بود که نمی توانستم از آن شیرینی ها استفاده کنم . موقعیت فیلم به گونه ای طراحی شده بود که طنز ایجاد می کرد و باید از خودم دور می شدم. فاضل عاشق پدرش است ، عاشق شده و باور کرده اما طرف مقابل هیچ علاقه ای به این فرد ندارد. شرایطی فیلمنامه ایجاد می کرد که من باید از خودم و نقش هایی که بازی کرده بودم فاصله بگیرم .
فیلمنامه با گویش شمالی نوشته شده بود
برای ارایه لهجه درست چه تمهیدی داشتید؟
گویش نوشتاری فیلمنامه به ارایه لهجه درست کمک کرد. دیالوگ ها را همانگونه که نوشته شده بود اجرا می کردم . آقای حسن پور شمالی بودند و همان گویش و لهجه را در نگارش دیالوگ قراردادند دیالوگ ها را با آن فرم که می گفتم درمی آمد. روی لهجه ای هم کار کردیم که همه سعی می کردیم آن لهجه را حفظ کنیم. اولین روز کاری سکانس مشترک من با شهرام و آقای گرجستانی بود که ایشان را با موتور می بریم.
زمینه های کار مشترک با آمریکا فراهم شد
شنیدیم یک کار مشترک با آمریکا قرار است تولید کنید
در سفری که اخیرا داشتم زمینه ها و بستر برای کار وجود دارد چه در زمینه تئاتر و سینمایی، امیدوارم بتوانیم کار کنیم . خداوند راه را باز کرده و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد. تئاتر «قحطی نور» که متاسفانه هیچ حمایتی نشد و در دوره ای بود که اجازه تبلیغ به کار ندادند و نگذاشتند کار دیده بشود. سه شب آخر فروش کامل بلیت داشتیم و سالن پر بود. مردم کار را دیدند و تبلیغ کردند. آن کار را با موضوع صلح جهانی فقط برای سپاسگزاری از خداوند اجرا کردم . همین که کار اجرا شد برایم اتفاق خوشایندی است. همان زمان به من گفتند سطح توقع مخاطب را در تئاتر بالا می برید . انشاءالله به زودی مشخص می کنم که اول تئاتر را برای اجرای مجد به خارج از کشور ببریم یا پروژه مشترکی را به عنوان کار سینمایی جلو می بریم. و آقای سهراب پورتهیه کننده بخش ایران کار خواهند بود.
استفاده از حرف های رکیک در جامعه کار هنرمند را سخت می کند
سینمای ایران به سمت ساخت فیلم های کمدی هایی با دیالوگ ها یا موقعیت های اروتیک می رود شما چینن آثاری را برای ایفای نقش قبول می کنید؟
ما خانواده با فرهنگ ایرانی هستیم و با هیچ جای دنیا نمی توان ما را مقایسه کرد هر جای دنیا حدود آزادی شان متفاوت است اما در ایران خودمان یک محدودیت هایی را قائل بودیم . حرف بد را نباید به زبان بیاوریم یا رفتارهایی که نباید انجام بدهیم . محدودیت های جامعه نیست بلکه رفتارهای خانوادگی مانع از برخی رفتارهای غلط و بد است . هیچ خانواده ای دوست ندارد فرزند حرف بدی از دهانش خارج شود اما وقتی در جامعه فراگیر می شود و در سایت ها و مقالات استفاده می شود یا کامنت ها وجود دارد ما باید جلوی آن را بگیریم. حرف های مودبانه تر را جایگزین باید کرد. در فیلم «ثبت با سند برابراست» (بهمن گودرزی) برای برخی از حرف های بد جایگزین مودبانه پیدا می کردیم برای آنکه از گفتن حرف های بد پرهیز کنیم . در گذشته این نوع دیالوگ ها کمتر وجود داشت ، سینماو تلویزیون رعایت می کردند اما با توجه به رشد سرسام آور استفاده از حرف های رکیک در جامعه کار هنرمند سخت تر می شود و باید تلاش کنداز آن استفاده نکند و جایگزین کنیم
الفاظ بد در دیالوگم را تغییر می دهم
اگر لفظ بدی در دیالوگ شما باشد تغییر می دهید؟
بله صددرصد تغییر می دهیم معمولا کارگردان هم سعی می کنداستفاده نکند گاهی می گویند دو لفظ را بگیریم اگر ممکن بود استفاده می کنیم . من خودم تلاشم بر این است که این لفظ ها را به کار نبرم و بازیگران کمدی سعی می کنند طنز کار هجو یا مبتذل نشود و به زور مخاطب را به خنده وادار نکنیم به نظرم اتفاق درستی نیست که بخواهیم از الفاظ رکیک و اروتیک برای فروش بیشتر استفاده کنیم.
جدایی از دنیای کمدی/ ایفای نقش جدی و منفی
بده بستان های خوبی در کار با امین حیایی ارایه دادید وکمتر در حوزه طنز این کنش و واکنش ها را از شما دیده بودیم.
شهرام قائدی: دو سال است که تلاش می کنم از دنیای کمدی که تلویزیون برای ما ساخت جدا بشوم تا بتوانم نقش های جدی و منفی بازی کنم که بخش دیگری از توانایی هایم بروز و ظهور پیدا کند. شاید اغراق نیست اگر بگویم که درمرز افسردگی بودم که «ناردون » پیشنهاد شد هر بازیگری اول به اسم تهیه کننده و کارگردان توجه می کند بعد براساس آن اسم ها تصمیم می گیرد فیلمنامه را بخواند و در کار حاضر شود. من با بعضی کارگردان ها از جمله عیاری، پوراحمد یا آقای حسن پور دوست داشتم کار کنم وقتی پیشنهاد شد و خواندم . فیلمنامه وقتی ارایه شد در کمال حیرت و ناباوری دیدم کمدی است من عشق فیلم هستم اما به هرقیمتی حاضر نیستم هر نقشی را بازی کنم یک نقش دیگری در کار به من پیشنهاد شد که آن را قبول نکردم . حالم بد شد و فیلمناه را کنار گذاشتم. بعد از گذشت یک ماه و نیم از دفتر زنگ زدند و گفتند برای بازی در نقش کیکاوس قرار بگذاریم. خیلی خوشحال شدم و دوباره خواندم بعداز پیشنهاد مجدد متوجه حضور امین حیایی به عنوان بازیگر نقش اصلی شدم . در این سالهایی که کار کردم نقش مکمل بازی کردم تا نقش اصلی. شاید به این دلیل که قصد داشتم نقش لیدر را بازی کنم در چاه بازی در چند تله فیلم افتادم و موج تله فیلم من را برد و احساس کردم نقش مکمل بهتر از رئیس قبیله بی سر و سامان بودن است.
کار کردن با امین حیایی به عنوان یک استار در سینمای ایران چگونه است.
معمولا سوپر استارها در سینمای ایران تنها هوای خودشان را دارند و دنیای خودشان را دارند و حواسشان به بازیگر مقابل شان نیست. در سالهای پیش (سرودتولد) را با امین حیایی بازی کردم یادم نمی رود که برای حمایت از یک بازیگر فیلم را می خواباند یا برای بازیگر با استعداد تئاتر که در کار حضور داشتند با کارگردان صحبت می کرد که فضای دیده شدن بیشتری به آن ها بدهد . امین تلاشش باعث می شود افراد دیگر کار را سرسری نگیرند. وقتی لب رودخانه می رویم و بازیگر نقش اول در رودخانه ای شیرجه می زند که عمقش رانمی داند من و دیگران هم می پریم.
صورتم در ناردون زخمی شد
آسیب هم دیدید؟
حیایی: عمقش را نمی دانستم شیرجه برای عمق تا بالای زانو زدم اما تا مچ پا بود و صورتم زخمی شد
قائدی: در ناردون چند زیست شده بودیم پای آتش و زیر آب (با خنده) وقتی بازیگر نقش اول با رفتارش به دیگران اعلام می کند که برای کار اهمیت قائل است . بازیگر نقش اول بخاری و وسایل شخصی سر صحنه نمی خواهد تکلیف دیگران مشخص است. من تجربه بازیگران نقش اولی را داشتم که با رفتارشان فضایی ایجاد کردند که کارگردان و تهیه کننده نتوانستند دریک فضای آرام کار را ادامه دهند. خوشحالم نقش اول فیلم (فاضل) را امین حیایی بازی کرد و ما در یک فضای سالم بازیگری کار کردیم. وقتی قرار است در خارج از تهران با همه مشکلات روزهایی را سپری کنم و در اتاقم شاخه گل به همراه یک یادداشت از سوی تهیه کننده گذاشته شده فضای احترام و آرامش را احساس می کنم و با یک حرکت تهیه کننده فضایی ایجاد می کند که تو هم با سختی هایی که ممکن است در کار وجود داشته باشد کنار می آیی. فضای سالم کار باید منجر به تولید یک اثر خوب و سالم پیش می رفت
حسن پور شیوه خاصی در بازیگیری داشت
کارگردان چگونه به بازی خوب ویک دست در فیلم رسید؟
آقای حسن پور درباره سبک کارشان با بازیگر صحبت نمی کنند یک سیستم بازی گیری به خصوص در ذهن دارند که بدون چون وچرا باید آن را انجام بدهید.
حیایی: با این روش جواب گرفته و به کار خودش اطمینان دارد ما هم به کار آقای حسن پور اطمینان کردیم . همه گروه به ایشان اعتماد کرد. من خودم اولین بار بود با آقای حسن پور کار می کردم وقتی پلان اول و دوم را دیدم متوجه شدم این کارگردان کاملا به کار خود اشراف دارد.
حسن پور اسپیلبرگ من است
شما هیچ کار تصویری از آقای حسن پور ندیده بودید؟
نه. فقط در پلان اول به اشراف ایشان پی بردم. هیچ یک از سریال هایشان را ندیده بودم تنها با آقای سهراب پور همکاری در ساخت ایران را داشتم. در پلان های اول به این امرواقف شدم که کارگردان کارش را بلد است در کارش بسیار جدی است و باید برای رسیدن به هدفش کمک کنیم.
قائدی: روز سوم یک سوالی از امین پرسیدم گفتم امین جان من شوکه هستم یک دنیایی را برای کیکاوس ترسیم کرده بودم که همه در سکانس اول که سیروس گرجستانی را حمل می کردیم به هم ریخت . سوالم طولانی شد و امین کنار ماشینش ایستاده بود و گوش می داد در نهایت گفت این کارگردان الان اسپیلبرگ است برای من . اجازه بده کارش را بکند.
ما خودمان را کامل سپردیم به آقای حسن پور. بعد از فیلم به سکانس ها فکر می کنم برای این که نقاط ضعفم را به نقطه قوت تبدیل کنم و تکرار نکنم. به این مهم رسیدم که حسن پور قبل از سکانس یک ساعت در کنار هم می نشستیم و هر کدام از بازیگران خاطراتی را تعریف می کردندو ایشان هم با این که کار مهمتری دارد در کنار می نشست و با ما هم صحبت می شد. ایشان خیلی حرکت زیبایی کرد نگرانی ها را از بین می برد تا بازی ها یکدست شود و استرس در کنار امین بازی کردن برای بازیگران شمالی که تجربه حضور در کنار بازیگران مطرح را نداشتند برطرف شود.
حیایی: گاها مثل معلم برخورد می کرد و همه ما می شدیم شاگردانش و با هرکسی با احترام صحبت می کرد.
قائدی: بعدها متوجه شدم این یک دست کردن لحن بازی ها از کنار هم نشستن قبل از سکانس می آمد که مهمترین کاری بودکه آقای حسن پور با آن مشغله انجام می داد. فکر می کنم ناردن 10 سال دیر یا زودتر ساخته می شد شاید فضای بهتری برای فیلم ایجاد می کرد. فضای مجازی بلایی به روزگار هنر ما آورده که دیگر به ناردون نمی خندیم. هرکسی از هر گوشه ای خودش را کارشناس می داند و نظر می دهد وقتی دختربچه ای که هنوز پوشک استفاده می کند فان پیچ یک خواننده است و هرجا عکسش را می بیند لایک می کند معلوم است که وقتی خواندن و نوشتن بیاموزد نظر هم می دهد.
فضای برنامه های تلویزیونی ما (ترکیبی، ورزشی ، سیاسی و...) باعث شدند افراد با هر لحنی در رسانه صحبت کنند و این لحن در جامعه تسری یافت. شاید امروز به شوخی های سالم «ناردون» کمتر بخندند اما سالها بعد متوجه سلامت فیلم خواهید شد. ذائقه افراد به سمتی رفته که به فیلم سالم دیگر نمی خندند به دنبال چیزهایی هستید که مخاطب را قعر چاه می برد.
بی احترامی به کمدین های مکمل/ فیلم جدی زحمت کمتری را می طلبد/ سود فضای کمدی متعلق به دو یا سه نفر است
چرا علاقمند به بازی در نقش منفی هستید؟
متاسفانه بی احترامی به کمدین های مکمل صورت می گیرد . دو یا سه نفر در فضای کمدی همیشه هستند و سود خودشان را می برند بقیه افراد تنها حضور دارند اما دیده نمی شود سکانس های زیادی را در سریال ها و فیلم ها بازی کردم که همه گفتند وای عالی بود من برای ارایه نقش از جان مایه گذاشتم اما زحماتم دیده نشد دوست دارم فیلم جدی بازی کنم زحمت کمتری بکشم و جایزه بگیرم. در فضای کمدی به من توجه نمی شود.
کدام فیلم روی اکران مشخصات ایرانی اسلامی دارد
در فضای کمدی بازیگران دیده نمی شوند؟
در فضای کمدی بازیگران مهم انگاشته نمی شوند . گویا دستور است که به فیلم کمدی توجه نکنید به همین دلیل است که امروز یک فیلم در فضای اجتماعی این قدر می فروشد و ناردون تنها 2 میلیارد فروخته است. سکانس به سکانس فیلم آموزنده است. از نظر بصری چشم نواز است. من در مورد پلان به پلان ناردون حرف بزنم احترام به والدین است. در شرایط فعلی کدام فیلم ایرانی روی اکران مانند ناردون احترام به بزرگتر می گذارد و مشخصات یک انسان ایرانی اسلامی را داراست؟ امروز در کوچه و خیابان می بینیم پسر 18 ساله به پدرش توهین می کند و او را کتک می زند. هر عاملی باعث این رفتار می شود کاملا غلط است هیچگاه ما به والدین بی احترامی نمی کردیم. چه بلایی سر جامعه ما آمده این بلا سر سینما هم نازل شده است.
سهراب پور: اولویت اول من فیلم خوب و سالم ساختن است دراین فیلم شاید برخی از افراد تنها به گیشه فیلم فکر کردند و به سراغ برخی از استارها رفته بودند که برای فیلم قرارداد ببندند که برخی از بازیگران سینما گفتند چون نقش روستایی است کار نمی کنم در حالی که فیلمنامه خوبی است . امین حیایی برای این نقش بسیار هوشمندانه انتخاب شد اولویت اول برای من اخلاق بود که امین اخلاق بسیار خوبی دارد و مرحله دوم بازی است که امین حیایی توانایی بسیار خوبی در ارایه نقش دارد و مردم هم او را دوست دارند. شهرام قائدی هم بسیار همراه و پر انرژی است و کمک حال کل گروه بودند. در پروژه «ناردون» افرادی که به من وعده کردند کمک می کنند هیچ کمکی نکردند و پشت ما را خالی کردند اما به ما بسیار کمک کردند. آقای حسن پور انرژی خوبی گذاشتند و با اشراف فضای جغرافیایی و کارگردانی خوب توانستند رضایتمندی مخاطب را به ارمغان بیاورند و نشان داد که هر قصه خوبی اگر درست روایت بشود چه در روستا و چه در شهر مخاطب خود را خواهد داشت.
امین حیایی: وقتی تهیه کننده سر صحنه حاضر می شود برای کار و افراد احترام قائل شده و باعث می شد ما هم دلگرم باشیم و سرما را مثل ما تحمل می کرد.
ناردون در خارج از ایران هم نمایش داده می شود؟
با دو کشور صحبت های اولیه انجام دادم و پخش عمومی خواهد بود که یکی از کشورها ترکیه خواهد بود . کشور دیگر نیز در منطقه قرار گرفته است.
آیا مخاطب خارجی می تواند مانند مخاطب ایرانی از فیلم لذت ببرد؟
نمایندگان دو کشور در ایران همراه با مردم فیلم را دیدند و جلوتر از مخاطبان می خندیدند. زیرنویس ها را انجام دادیم امیدوارم پخش خارجی آن خوب اتفاق بیافتد.
حیایی: کمدی موقعیت در ناردون پررنگ است اگر زیرنویس هم بشود می تواند ارتباط خوبی با مخاطب غیرفارسی زبان برقرار کند.
هماروستاو اسماعیل خانی پدر و مادر سینمایی من بودند/ غریبه ها در سینما به دنبال بیزنس هستند
چرا سینما به سمتی رفته که برای اکران فیلم سلامت نگران کم شدن سانس و سالن باشیم
حضور عوامل غیرحرفه ای در سینما این شرایط را به وجود آورند. افرادی که دنبال بیزنس و پول هستند و به دنبال هنر نیامدند. در گذشته تهیه کننده هم به دنبال پول نبود. مرحوم فواد نور از آن دست تهیه کنندگان بود اینقدر انسان و دوست داشتنی بودند و به دنبال هنر در سینما بودند وقتی این نوع نگره ها در سینما کم می شود و جای آن را سودجویی می گیرد باید توقع این نوع رفتارها را داشته باشیم. عواملی وارد سینما شدند که تربیت نشدند در شرایطی که ما تربیت شده خانواده سینما هستیم بازی در اولین فیلم ها پدر و مادر سینمایی پیدا کردم خانم روستا و جمشید اسماعیل خانی اولین پدر ومادر سینمایی من بودند ما در کلاس آنها بزرگ شدیم برخی با رابطه بازی وارد می شوند نه اخلاق و رفتار می شناسند نه احترام می داند با یک فضاهایی وارد سینما می شوند که هیچ ارتباطی به سینما ندارد. در همه زمینه ها غیرحرفه ای وارد شدند و به کل خانواده سینما آسیب می زنند و نفاق به وجود می آورند. نیتی پشت این نفاق وجود دارد تا ریشه سینما را بزنند اما باید بدانند که سینما، تئاتر و تلویزیون ریشه در فرهنگ مردم دارد.
چرا اسم روزبه معینی در تیتراژ هست اما در فیلم ناردون شما را ندیدیم و کمتر در سریال ها و فیلم ها شاهد بازی شما هستیم.
من تلاشم این است که تا جایی آقای حیایی حضور دارند و ایفای نقش می کنند من حضور نداشته باشم و احترام ایشان را رعایت می کنم . در ناردون هم خودم از آقای سهراب پور خواستم پلان های مربوط به من را دربیاورند چون احترام ویژه ای برای آقای حیایی قائلم علاوه بر رفاقت دیرینه شاگرد ایشان هستم .
تا زمانی که آقای حیایی بازی می کنند شما در فیلم یا سریالی که ایشان حضور دارند بازی نمی کنید؟
در برخی از کارها وقتی پیشنهاد کارگردان باشد حتما با آقای حیایی مشورت می کنم بعد نقش را می پذیرم . سال 68 با مجید قناد در تلویزیون و با برنامه کودک به حوزه تصویر پا گذاشتم و با خانم شمشکی کار کردم و یک تایم هم مجری کودک در تلویزیون بودم بعد در کنار آقای حیایی حاضر شدم . اگر ببینم کارگردان نقشی را در نظر گرفته با مشورت اقای حیایی انجام می دهم اما از فرصتی که برای آقای حیایی وجود داشته هیچ گاه استفاده نکرده و خودم را پرزنت نکردم . 15 سال در کنار آقای حیایی بودم با پیشنهادات مختلفی مواجه بودم اما زیر بار این نوع کار گرفتن نرفتم. اگر می خواستم برای دیده شدن در هر فیلم سینمایی که برای آقای حیایی به عنوان مدیر برنامه قرارداد می بستم، یک سکانس هم بازی می کردم الان خودم سردر سینما بودم (با خنده ). در اکثر کارها سعی کردم به گروه کمک کنم و تنها به عنوان بازیگر نبودم سعی کردم به کل گروه کمک کنم .
سهراب پور: در کشورهای مختلف کارهای زیاد داشتم و تجربه کار با مدیربرنامه های زیادی داشتم در ایران نسبت به مدیربرنامه حساسیت خاصی دارم و باید خودم با بازیگر صحبت می کردم . مدیربرنامه در ایران کم توجه شده و جایگاه ویژه ای دارد علمی را نیاز دارد با روزبه حساسیت خاصی داشتم نگاه دیگران هم اینطور بود خودم که در کنار کار قرار گرفتم احساس کردم حضور ایشان بسیار موثر است. حتی اگر خلایی بود کمک می کرد مشکل مرتفع می شد بسیار در گروه حضور موثری داشتند.
از چه زمانی احساس کردید نیاز به حضور مدیر برنامه دارید؟
امین حیایی: باز زمانی که خانواده سینما شلوغ شد و غریبه هایی که با نگاه کاسبکارانه وارد سینما شدند من این نیاز را احساس کردم. من کاسب نیستم زبان کاسبکارانه هم بلد نیستم. قبلا با تهیه کنندگان کاملا حرفه ای کار کرده بودم که پول در جایگاه بالایی قرار نداشت
برای مهرجویی قرارداد سفید امضاءکردم
قرارداد سفید هم امضاء کردید؟
بله برای برخی از بزرگان قرارداد سفید هم امضاءکردم. برای آقای مهرجویی در مهمان مامان قرارداد سفید امضاء کردم زیاد بود. افرادی که می شناسم و رفاقت داریم خودم صحبت می کنم اما خیلی از جاها هم خودم حاضر نمی شوم و کل کار برعهده روزبه است. آرامش زندگی حرفه ای من به دلیل حضور روزبه معینی بالاتر رفته است تا جایی که بتوانیم در انتخاب فیلمنامه ها با هم مشورت می کنیم زیرا او به همه چیز اشراف دارد.حتی اینستاگرام را با هم چک می کنیم.
پروژه مشترک چه مضمونی دارد؟
فیلمی قابل پخش برای کل جهان است و بخش ایرانی را که از دوستان در ایران استفاده می کنم و با گروهی در خارج از کشور هم باید پیدا کنیم .
با سینمای کمدی خداحافظی کردم/ فیلم کمدی را با دخترم نتوانستم ببینم!
با توجه به فضای جامعه به سمت حرف های خارج از چارچوب اخلاق در سینما رفتیم در این شرایط به سمت سینمای کمدی سالم یا سینمای کمدی سخیف حرکت خواهیم کرد؟
قائدی: من در ذهنم با سینمای کمدی خداحافظی کردم مگر حضور در کار بزرگان . امیدوارم فضایی به وجود بیاید فیلم های محترم در این حوزه ساخته شود. به نظرم اگر قرار است سینمای سخیف و مبتذل ساخته شود بهتر است ساخته نشود. فیلم های کمدی که پدر خانواده نمی تواند با نوجوانش به تماشای فیلم بنشیند من این حس را تجربه کردم و بارها دخترم را به بهانه خرید از بوفه به خارج از سالن هدایت کردم . من بسیار عصبی بودم و دلم نمی خواستم دخترم این فضاها و دیالوگ ها را بشنود این فیلم بنیاد خانواده را نابود می کند امیدوارم فقط فیلم های کمدی محترم ساخته شود.
در این دهه باید سره از ناسره تشخیص داده شود
سهراب پور: به عقیده من این آزمون و خطاها باید انجام می شد. سینما سبقه بالایی دارد و در شرایط فعلی می تواند خودش را در سطح بالا قرار دهدفیلم های کمدی خوب و بد هر دو را در سینما تجربه کردیم و الان سیاستگذاران باید تصمیماتشان را گرفته باشند که به سمت فیلمی بروند که کار غیراخلاقی نباشد. فیلمسازان نباید فراموش کنند که برای ایران اسلامی فیلم می سازند و این اتفاق مهمی است با توجه به این سبقه و تجربه من بعد اگر فیلمی خارج از شئونات ساخته شود دیگر باید سره ازناسره تشخیص داده شود و ذهن بیمار مشخص می شود. درسالهای آتی آینده خوبی را برای سینمای ایران در ژانرهای مختلف متصور هستم.
سمت و سوی کمدی را مخاطب مشخص می کند/ سینما نباید باعث ناهنجاری در جامعه باشد
حیایی: به عقیده من سمت و سوی کمدی را مخاطبین مشخص کردند . فروش فیلم های کمدی مشخص می کند چه سبکی مردم دوست دارند . سلیقه مردم بسیار موثر است . کمدی را مردم دوست دارند باید بدانیم خوراکی که ما به مردم می دهیم باید سالم باشد. ما خوراکی روحی و فرهنگی به مردم می دهیم و باید خوراک سالم به مردم بدهیم . اگر بعد از دیدن فیلم اتفاقی در جامعه رخ دهد مقصر ما هستیم شاید خیلی از حرف ها را نباید بزنیم اگر راه این دیالوگ ها در سینما باز و باب شود اتفاق بدی در سینما خواهد افتاد و نمی توانیم خودمان را ببخشیم . نباید باعث ناهنجاری درجامعه باشیم.
ارسال نظر