وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «هیهات» اگر می خواست و می توانست یک اثر ۴ اپیزودی عاشورایی خوش ساخت با محتوای والا و روایت های تماشایی باشد چنانچه از فیلمنامه و کارگردانی اصولی و حرفه ای برخوردار بود و یا ساخت آن را گروهی دیگر که دست کم در زمینه سینما و تصویرسازی و ساختار دراماتیک فیلم و فیلمنامه متبحر و حرفه ای بودند به عهده داشتند.
آذین ادامه داد: این فیلم با بضاعت و شمایل کنونی به دلایل فراوان از جمله پرداخت به شدت ضعیف و غیراصولی و نامنسجم در داستان سازی و قصه گویی و اجرا و تبدیل شدن به یک اثر سینمایی نه فقط در قالب اپیزودیک که در قاب سینما هم نمی گنجد. گرچه خط محوری موضوعی این فیلم بسیار درخشان است و هدف ساختن اثری مرتبط با تفکر و حماسه عاشورای حسینی (ع) و شخصیت الهی امام حسین (ع) و مجاهده و مقاومت بوده است ولی به علت نداشتن دانش دینی و فقهی و تاریخی لازم و استفاده نکردن از کارشناسان دینی و مذهبی و سواد سینمایی ناکافی «هیهات» در پرداخت هر ۲ بخش فرم و محتوا و روایت داستان های سطحی و بدون عمق خود و تصویرسازی های ضعیف تر به توفیق نرسیده است.
این منتقد سینما با بیان اینکه در میان سازندگان «هیهات» کارگردانی مقدم دوست تا اندازه ای قاعده مند و نزدیک به استانداردهای سینمایی است اظهار داشت: در واقع بار اصلی فیلم را مقدم دوست به دوش کشیده ولی او هم در پرداخت داستانی و سینمایی اپیزود خود که به مبارزه مشترک ایران و عراق با داعش می پردازد دچار ضعف و کاستی و سهل انگاری است به عبارتی مفاهیم ارزشی خوب فیلم قربانی نداشتن تحقیق و پژوهش کافی، سهل انگاری در نگارش و تصویرکردن مضامین و آسان نمایی در روایت سینمایی و همچنین تکیه بر ذوق و تجربه گرایی کارگردانان آن و بازی با احساسات مخاطب شده است.
وی خاطرنشان کرد: سازندگان «هیهات» بیش از آنکه به درام خود شکل و قوام بخشند به تأثیر سطحی و شعاری موضوعات احساسی و عاطفی فیلم بر باورها و علایق دینی و مذهبی تماشاگر اندیشیده اند از همین رو فیلم آن ها فیلم نمایی رها شده است که به لحاظ موضوعی و تصویری قابل وصل شدن به پاره های خود نیست در حقیقت آنچه در این اثر به تصویر درآمده ۴ فیلم کوتاه ضعیف است که فارغ از اتصال تصویری و مفهومی هر کدام ساز خود را می زنند.
آذین تأکید کرد: مقوله های زیارت، جانبازی، تکدی گری دختر یک خانواده شیعی و مسأله داعش قابلیت های مناسبی برای پرداخت سینمایی دارند اما نگاه سطحی سازندگان «هیهات» باعث شده تا به جای کار روی ساختار و محتوا آن ها با هدف قرار دادن احساسات مخاطب برای فیلم خود مشتری جمع کنند؛ حاصل این ترفند انباشته شدن فیلم از انواع و غلظت خرافه پرستی و تلقی ساده انگارانه از دین و آیین مذهبی شده است.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: «هیهات» برای هزینه، تسهیلات، امکانات و توانایی های به ثمر ننشسته از جمله توانایی بازیگران فیلم حمید فرخ نژاد، بابک حمیدیان، حامد بهداد و مینا ساداتی که به دلیل نگاه نادرست، کارگردانی به شدت دم دستی و دامن زدن به خرافات و بازی با احساسات مذهبی تماشاگر به هرز رفته است. «هیهات» نمونه یک فیلم به ظاهر دینی است که از دین و دینداری بد دفاع می کند.
گفتنی است؛ عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردانان: سید روح الله حجازی، دانش اقباشاوی، هادی مقدم دوست و هادی ناییجی، تهیه کننده: محمدرضا شفیعی، مدیر فیلمبرداری: امیر موسوی، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، مدیر تولید: فرشید رئوفی، مدیر برنامهریزی: سعید بیات، طراح چهرهپردازی: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، دستیار کارگردان روایت اول: سعید بیات، دستیار کارگردان روایت دوم: محمدرضا احمدی، دستیار کارگردان روایت سوم: سعید بیات، دستیار کارگردان روایت چهارم: رضا غفار نژاد، دستیار تهیه کننده: سید سجاد طباطبایی، تدوینگر: خشایار موحدیان و سودابه سعیدنیا، مدیر صداگذاری: امین شریفی، مدیر تدارکات: سعید نظری، جلوه های ویژه بصری و ناظر پس از تولید: وحید قطبی زاده، عکاس: حسن هندی، تصویربردار پشت صحنه: علی قلندریان، مشاور رسانهای: فائزه آقابابائی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا، محصول سازمان هنری و رسانه ای اوج.
ارسال نظر