چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی از منظر منتقدان/ ۲

حاجی مشهدی: بازتاب مستقیم دشواری ها و کمداشت هایی که گریبانگیر نشریات سینمایی شده به زودی به سراغ خود صنعت سینما نیز خواهد رفت

عزیزاله حاجی مشهدی منتقد در  نشست فیلم معبد جان به کارگردانی محمد درمنش

سینماپرس: عزیزالله حاجی مشهدی منتقد سینما در آستانه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با ارسال یک یادداشت اختصاصی در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: بازتاب مستقیم دشواری ها و کمداشت هایی که هم اکنون گریبانگیر نشریات سینمایی شده است، به زودی به سراغ خود صنعت سینما نیز خواهد رفت تا گلوی سینمای نیمه جان ما را نیز را بفشارد!

این منتقد و مدرس سینمای کشور در یادداشت اختصاصی اش که در اختیار خبرنگار سینماپرس قرار داده آورده است: وجود روزنامه ها ونشریات تخصصی سینمایی به موازات چرخه تولید فیلم و گرمی بازار سینما، می تواند در رشد ورونق اقتصادی صنعت سینما  نیزنقش موثری داشته باشد. این گونه نشریات جدا از دوره های انتشارشان در قالب های روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و یا فصلنامه تخصصی سینمایی، می توانند با مخاطب شناسی دقیقی، به فرصت ها وتهدیدهای موجود در عرصه هنر صنعت سینما بپردازند  و با تکیه بر جنبه های علمی و پژوهشی، بخش عمده ای از مطالب مورد نیاز مخاطبان خود را  در جلب وجذب آنان به مطالعه ی این نشریات از یک سو و برافروختن ِ آتش اشتیاق و علاقه ی روز افزون سینما دوستان به سینما وتماشای تولیدات تازه سینمای ما از سویی دیگر، باعث گرمی ورونق بازار سینما شوند.

واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل جذابیت های ذاتی هنر سینما، در کنار کنجکاوی های  غیر معمول بسیاری از مخاطبان سینما برای مطالب مربوط به حواشی  زندگی بازیگران  و دست اندرکاران سینمایی، برخی از نشریات ومجله های سینمایی، به خصوص نشریات میان مایه - معروف به نشریات زرد - که پرداختن به حاشیه های سینما و  برخی شایعات مربوط به مسائل خصوصی بعضی از بازیگران و ستاره های سینما برای آن ها جذابیت بیش تری دارد، در مدار درست و بهنجاری حرکت نمی کنند، به گونه ای که حتی برخی از نشریات غیر تخصصی سینما از جمله نشریات ورزشی، پزشکی و اقتصادی نیز صفحاتی را به مطالب سینمایی اختصاص می دهند و برای کمبود مطالب مبتنی بر تحقیق و متکی بر روش های تحقیق علمی خود، در فضایی خالی از گفتمان طبیعی و سالم، گاه به شیوه هایی متوسل می شوند که بیش تر بر جذابیت های کاذب تاکید دارد و شرایطی ایجاد نمی شود که بتواند به درستی فرصت مناسبی برای طرح مشکلات جدی پیشاروی سینما به وجود آورد و از طریق نقد منصفانه ومصلحانه به کیفیت مطلوب آثار و برطرف شدن تدریجی  کمداشت های موجود در عرصه سینما، منجر شود.

مشکلاتی از قبیل گرانی کاغذ، توزیع نامناسب نشریات، کمبود شمارگان (تعداد نسخه های چاپی) و گاه انتشار نامنظم آن ها و کاهش هر روزه ی مخاطبان سنتی برخی از روزنامه ها و مجلات سینمایی، شرایط نامساعدی ایجاد کرده است که به دلیل توزیع نامناسب یارانه های دولتی و عدم توزیع مناسب آگهی هایی که به قصد حمایت مالی و جبران بخشی از هزینه های چاپ و انتشار این نشریات، پرداخت می شود، باعث شده است که روز به روز بر مشکلات انتشار نشریات سینمایی افزوده شود و ادامه کار در صورت تکرار و تداوم چنین روندی به راستی دشوار و گاه حتی غیر ممکن شود. تعطیلی به ظاهر موقت ماهنامه ی وزین  «صنعت سینما»، به عنوان یکی از نشریات تخصصی سینما، در دو سه ماه گذشته که همواره  با نگاهی مصلحانه به انعکاس مطالب و اخبار و نقد وبررسی آثار سینمای ایران وجهان می پرداخته است، می تواند نمونه ای تاسفبار از یک ضایعه فرهنگی در این دیار به حساب آید که تنها عشق و علاقه و پشتکار و ایستادگی یک نفر به نام صاحب امتیاز یا مدیر مسئول و سردبیر نمی تواند نجات بخش چنین نشریه ای باشد.

باید امیدوار بود که با وجود پیدایش و رونق روز افزون بسیاری از رسانه های نوظهور از اینترنت گرفته تا بسیاری از شبکه های اجتماعی و به ویژه کانال های پرزرق وبرق ماهواره ای، نشریات  تخصصی سینمایی ما بتوانند هم چنان به حیات و رسالت خود ادامه دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.