پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی از منظر منتقدان/ ۶

عشیری: متأسفانه برخی از رسانه های تخصصی سینمایی به سطح بلوغ، تاثیرگذاری گسترده، عمیق و جریان ساز نرسیده اند

یزدان عشیری

سینماپرس: یزدان عشیری منتقد سینما و مدیر روابط عمومی جشنواره های سینمایی همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: متأسفانه برخی از رسانه های تخصصی سینمایی به سطح بلوغ، تاثیرگذاری گسترده، عمیق و جریان ساز نرسیده اند و این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود و از استمرار چنین روش هایی در حوزه مطبوعات جلوگیری گردد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کارکرد و تاثیر عمومی رسانه ها در دنیای امروز غیرقابل انکار است. آگاهی بخشی، جهت دهی به احساسات و حتی در مقیاس محدودتر شکل بخشی به ذائقه ها و سلایق افکار عمومی کار رسانه هاست. در این چرخه هم رسانه های عمومی و هم رسانه های تخصصی نقش دارند، اما با توجه به موضوع سینما، جذابیت ها و هیاهوهای سینمایی رسانه های تخصصی این حوزه هم به موازات سیر تحولات و فراز و فرود سینما حضور و سهم دارند.  

وی ادامه داد: شک نکنید بخش عمده ای از رونق، شادابی و هیجان سینما به رسانه ها بر می گردد و اگر سینماها جان دارند و سالن ها اندک رونق؛ در این ظرفیت سازی نباید رسانه ها را نادیده گرفت و این چراغ اگر روشن است به موهبت و مجاهدت نویسندگان و خبرنگاران سینمایی است.

عشیری خاطرنشان کرد:  اما سوأل مهم و اساسی که به وجود می آید اینجاست که آیا رسانه های تخصصی اعم از مکتوب و مجازی تا چه اندازه در این فضاسازی شریکند نسبی و متغیر است؟ ایا این همه رسانه های متعدد توانسته اند تأثیر مهمی در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند؟

مدیر روابط عمومی ۲ دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر تأکید کرد: فارغ از رصدهای رسمی مراکز نظارتی همه این رسانه ولو با گستره مخاطبان محدود خود در ایجاد هیجان و غنای اتمسفر کلی سینما و فرهنگ نقش دارند. نکته مهم، تخصصی بودن این رسانه ها و کیفیت مخاطبان آن هاست. ممکن است سایتی به لحاظ کمی با مخاطبان انبوه و عمومی همراه نباشد اما دایره مخاطبان آن را گروه های خاص و نخبگان تشکیل دهند و این در واقع می تواند جریان سازتر در روند کلان فرهنگ و هنر باشد.

عشیری افزود: البته غافل نمانیم بخش عمده ای از رونق و پویایی سایت های تخصصی و رسانه های مکتوب به پشتوانه های اقتصادی و تکیه گاه های اجتماعی آن ها مربوط می شود. متاسفانه، اساسا رسانه های مستقل در کشور کم و ضعیف هستند و در رسانه های غیرسینمایی هم معمولاً میزان فاصله آنها با جریانات و جناح ها و ارتزاق از پستان آن ها تعیین کننده است. این البته شامل رسانه های سینمایی هم شده است. کسادی؛ مشکل مشترک سینما و رسانه های ما شده است و این دو توامان می توانند پرانرژی و غنی و قوی ظاهر شوند.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم وضعیت حوزه مطبوعات سینمایی کشور بیش از گذشته به سمت کیفیت گرایی پیش برود و ما شاهد رشد و ارتقای این حوزه بسیار کلیدی، مهم و تخصصی در کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.