شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی از منظر منتقدان/ ۸

دیندار: بداحوالی سینما باعث شده تا رسانه ها به صورت کجدار و مریز روزگار بگذرانند/ رسانه‌ها دست به خودزنی زده‌اند

محمد دیندار

سینماپرس: محمد دیندار منتقد و فیلمنامه نویس سینما همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: اگر در حال حاضر می بینیم رسانه های سینمایی به شکل کجدار و مریز روزگار می گذرانند، به خاطر بد احوالی سینما در سال های اخیر است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وضعیت و میزان موفقیت رسانه های تخصصی تا حد زیادی بستگی به اوضاع آن رشته تخصصی در کشور دارد. یعنی در صورت شرایط خوب اقتصادی در کشور، رسانه های اقتصادی نیز وضعشان خوب خواهد شد، هم از نظر تولید محتوا و هم جذب مخاطبان و هم جذب آگهی؛ در شرایط خوب ورزشی، وضعیت رسانه های ورزشی نیز روبه راه است و صد البته رسانه های سینمایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هنگامی که اوضاع سینما در شرایط عادی و خوبی باشد، رسانه های سینمایی نیز از این رهگذر می توانند با تولید اخبار و تحلیل و یادداشت و گفتگو در خصوص فیلم هایی که مردم پسندیده اند، با همان مردم ارتباط برقرار کرده و از رونق برخوردار شوند.

دیندار ادامه داد: پس اگر در حال حاضر می بینیم رسانه های سینمایی به شکل کجدار و مریز روزگار می گذرانند، بخاطر بد احوالی سینما در سال های اخیر است؛ اینکه در همین وضعیت نه چندان راضی کننده هم رسانه ها با هم رقابت داشته باشند و سعی کنند تا با افزایش کیفی محتواو جذابیت های تکنیکی و طراحی و گرافیکی و روش های نوین، مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند بد نیست بلکه از الزامات حرفه ای است.

این منتقد سینما تأکید کرد: اما اگر رسانه ها بجای رقابت توام با رفاقت به اختلاف افتاده و همدیگر را تخریب کنند، در حقیقت دست به خود زنی زده اند و مخاطبان خود را بیشتر از دست خواهند داد، زیرا مردم حقیقتا از اختلاف و بداخلاقی دیگر خسته شده اند و به دنبال مطالب جذاب و پر محتوا در رسانه ها می گردند و به دنبال خواندن یا شنیدن یا دیدن ناسزاگویی و شاخ و شانه کشیدن رسانه ها بخصوص رسانه های فرهنگی و هنری و سینمایی نیستند!

وی سپس با بیان اینکه امروز رسانه های مجازی از اقبال بالاتر و قدرت انتقال سریعتری نسبت به رسانه های مکتوب برخوردارند اظهار داشت: امروزه موفق ترین رسانه های مکتوب جهان نیز با راه اندازی وب سایت و نسخه های الکترونیکی سعی دارند در فضای نوین رسانه ای از همتایان مجازی خویش جا نمانده و مخاطبان بیشتری جذب کنند، پس باید متولیان امور اگر قرار است حمایتی انجام داده یا یارانه ای به رسانه ها تخصیص دهند، اولویت را صرفا مکتوب بودن آن رسانه قرار ندهند بلکه میزان کیفیت و میزان تاثیر گذاری و میزان مخاطبان را در این باره مد نظر قرار دهند، حال چنین رسانه ای روزنامه باشد یا یک خبرگزاری یا سایت سینمایی فرقی نمی کند.

دیندار در خاتمه این گفتگو تأکید کرد:  البته در این میان آن دسته رسانه هایی که از طریق فضای مجازی و به شکل سایت و خبرگزاری مشغول فعالیت هستند، در صورتی که از کیفیت محتوایی و ساختاری خوبی برخوردار باشند، باید حتی از حمایت ویژه ای برخوردار شوند چرا که اینگونه رسانه ها می توانند حتی ساکنان دور افتاده ترین نقاط کشور و همچنین مخاطبان خارج از کشور را که به نشریات مکتوب دسترسی ندارند تحت پوشش رسانه ای خود قرار داده و سهم ارزشمندی در تقویت فرهنگی و عدالت رسانه ای در میان عموم داشته بردارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.