سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

کارگردان «شاهزاده روم» در گفتگو با سینماپرس مطرح کرد؛

محمدیان: «فیلشاه» در جشنواره فیلم فجر رونمایی می شود/ از منظر دانش فنی و خلاقیت با سینمای دنیا فاصله‌ای نداریم/ مدیران به انیمیشن بی‌توجه‌اند

هادی محمدیان

سینماپرس: هادی محمدیان کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» که این روزها در مراحل پایانی ساخت جدیدترین اثرش به سر می برد گفت: «فیلشاه» در جشنواره فیلم فجر رونمایی می شود و این روزها ستار اورکی در حال اتمام ساخت موسیقی آن است. وی افزود: متأسفانه پس از ساخت «شاهزاده روم» برخی از همکاران ما از ایران رفتند و امروز با کمپانی های بزرگی مشغول کار هستند.

کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «فیلشاه» راویتگر قصه بچه فیلی است که پدرش رئیس گله است و همه انتظار دارند که این فیل  جانشین پدرش شود که البته خیلی در این زمینه ضعیف است و باعث اتفاقاتی می شود که قصه فیلم را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: «فیلشاه» به طور همزمان به چهار زبان عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی منتشر می شود و قرار است به صورت بین المللی اکران شود؛ این اثر تقریباً ۱۱۵ کاراکتر دارد که از این میان تنها ۶۰ کاراکتر دیالوگ دارند و تنها ۱۵ شخصیت، اصلی هستند.

محمدیان تأکید کرد: مطمئن هستم این انیمیشن سینمایی می تواند برای مخاطبانی از تمامی سنین، سلایق و فرهنگ ها دارای جذابیت باشد البته اولویت اصلی ما مخاطبان کودک و نوجوان است اما در همه جای دنیا اساس کار انیمیشن بر این نیست که این آثار برای مخاطبان بزرگسال جذاب نباشد. «فیلشاه» دارای جذابیت های بسیاری است که خانواده ها می توانند به سینما آمده و از دیدن آن لذت ببرند.

این کارگردان جوان سپس با بیان اینکه آرزو دارم فرهنگ تماشای انیمیشن در میان خانواده های ایرانی نهادینه شود اظهار داشت: خوشبختانه ما از منظر دانش فنی و خلاقیت در زمینه انیمیشن با سینمای دنیا فاصله ای نداریم و اگر ضعفی در این حوزه احساس می شود به دلیل عملکردهای ضعیف مدیرانی است که به این حوزه مهم و تأثیرگذار بسیار بی توجه هستند.

وی افزود: متأسفانه پس از ساخت «شاهزاده روم» برخی از همکاران ما از ایران رفتند و امروز با کمپانی های بزرگی مشغول کار هستند چرا که در ایران شرایط کار برای شان فراهم نبود و آن ها امیدشان نسبت به آینده را به طور کل از دست داده بودند؛ در سینمای کشور ما در وهله اول به سینمای کودک و سپس به حوزه انیمیشن اصلاً توجهی نمی شود و این مطلب باعث شده تا بسیاری از فعالان این عرصه ناامید شوند.

محمدیان خاطرنشان کرد: در زمان اکران «شاهزاده روم» اهالی سینما به خاطر تفاوت خیلی چشمگیری که این اثر با کارهای قبلی داشت، غافلگیر شدند البته بنده یقین دارم با اکران فیلم «شاهزاده روم» که در این ۳ دهه اولین فیلم انیمیشن کودک در سینما بوده نمی توانیم خود را صاحب سینمای انیمیشن و کودک بدانیم. داشتن سینمای انیمیشن به این شرط است که ما سالانه ۳ یا ۴ فیلم سینمایی انیمیشن داشته باشیم که هر موقع خانواده به سینما رفتن فکر کرد خوراکی در این زمینه داشته باشد.

وی تصریح کرد: زمانی ما می توانیم انیمیشن موفقی در کشور داشته باشیم که مدیران سینمایی بودجه خوبی را به این حوزه اختصاص دهند؛   ما جشنواره انیمیشنی داریم که در تهران هر ۲ سال یک بار برگزار می شود و در جشنواره فیلم فجر نیز باید به این بخش توجه شود. از نظر من باید حمایت های معنوی برای سینمای انیمیشن در نظر گرفته شود چرا که موفقیت «شاهزاده روم» در سال گذشته نشان می دهد که عطش سینمای کودک و انیمیشن در بین مردم وجود دارد، ما باید برای کودکان کشورمان که متأسفانه از سینما محروم هستند بخشی را در نظر بگیریم.

این فیلمساز جوان گفت: ما با توجه به گنجینه فرهنگی که داریم و هنوز ناشناخته است می توانیم انیمیشن های با ارزشی بسازیم که در عین جذابیت و ارائه مفاهیم ارزشمند کودکان مان را با این گنجینه فرهنگی آشنا کنیم. در شرق آداب و رسوم و مذهب خیلی درخشان است و این مسائل حتی برای مردم دنیا نیز می تواند بسیار جذاب باشد و ما می توانیم وضعیتی رقابتی در مضامین مختلف به وجود آوریم.

وی ادامه داد: غربی ها برای کودکان شان و نسل های بعدی با تولید انیمیشن در حال قهرمان سازی و قهرمان پروری و اسطوره سازی هستند اما ما در کشورمان که دریایی از اسطوره های ایرانی-اسلامی داریم از نکته مهم غافل مانده ایم و به جز شعارهای زیبا هیچ کاری برای موفقیت انیمیشن انجام نمی دهیم.

محمدیان تأکید کرد: ما هدف بلند مدتی داریم و از همان روز اول استراتژی هایی داشتیم که کار سینمایی انجام دهیم و در راستای ارتقای سطح کیفی سینمای انیمیشن قدم برداریم. ما هدفی در محتوا و فیلمنامه داریم که پس از کارهای پنجم و ششم می توان آن را بررسی کرد.

وی گفت: ما در ساخت «شاهزاده روم» در مشاوران تاریخی بسیاری استفاده کردیم. من خیلی مطمئن هستم که هیچ ایراد تاریخی در این فیلم وجود ندارد و از قصه آن کاملاْ دفاع می کنم اما ممکن است در طرز بیان فیلم ایراداتی وارد باشد که نباید فراموش کرد که «شاهزاده روم» تجربه اول بود و قبل از ما برای کودک و نوجوان اثری ساخته نشده که بخواهیم آن را بررسی کنیم و بازخوردهایش را در نظر بگیریم. در «فیلشاه» وقت زیادی برای فیلمنامه و تحقیقات گذاشتیم و از مشاورات تاریخی و مذهبی استفاده کردیم که امیدوارم از این جهت مشکلی نداشته باشیم.

محمدیان در خاتمه این گفتگو افزود: من همه آثار انیمیشن دنیا را دنبال می کنم و از آنجا که انیمیشن از خیال می آید همه آن ها را بدون در نظر گرفتن محتوا دوست دارم و برایم جذاب هستند اما آخرین اثری که توجه من را بسیار به خود جلب کرد و آن را خیلی دوست داشتم فیلم سینمایی «آواز دریا» بود که محصول سال ۲۰۱۵ است و سال گذشته نیز نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بود. کارگردان این اثر سبکی جدید را در سینمای انیمیشن وارد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.