«امپراتوری جهنم» به کارگردانی پرویز شیخطادی و تهیهکنندگی محمد خزاعی که مدتهاست کلید خورده، در سکوت کامل خبری و با چراغ خاموش مراحل تولیدش را پیموده است؛ پروژهای که شاید بتواند موفقیت شیخطادی با فیلم «روزهای زندگی» در جشنواره سیام را در جشنواره سیوپنجم تکرار کند. آیا این اثر جنجالی و چالشبرانگیز به فجر میرسد؟ این فیلم یکی از بزرگترین پروژههای بینالمللی سینمای ایران در سالهای اخیر به شمار میرود که از چند ماه پیش کلید خورده و به حکام آلسعود و فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروههای تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و امریکایی شمالی نگاهی منتقدانه دارد و پشت پردههای «پیوند عربی- عبری» و همکاری صهیونیسم بینالملل و خاندان آلسعود را روایت و تصویر میکند. «امپراتوری جهنم» جدیترین اثر سینمایی است که در سینمای ایران به نقد جنایات خاندان آلسعود و ریشههای رشد و گسترش گروه داعش و جریانهای تکفیری و افراطی در منطقه، اروپا و امریکا میپردازد.
شیخ طادی، کارگردان «امپراتوری جهنم» پیش از این فیلم «شکارچی شنبه» و «روزهای زندگی» را در کنار آثار متعدد دیگر در کارنامه دارد، ضمن اینکه محمد خزاعی، تهیهکننده «قلادههای طلا» یکی از سیاسیترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران پشت این پروژه قرار دارد. نکته مهم در تولید این پروژه سکوت و حرکت چراغ خاموش آن در مسیر تولید است که از چشم رسانههای داخلی و خارجی پنهان مانده و گفته میشود اغلب سازمانها و نهادهای انقلابی کشور با آن همکاری دارند.
فقدان آثار استراتژیک پیرامون موضوعات منطقهای در کنار تنشها و چالشها با دولت آلسعود به ویژه بعد از قطع روابط و تیرهتر شدن مناسبات دیپلماتیک دو کشور پس از «فاجعه منا» و اقدامات ایذایی علیه همدیگر تا رودرویی نظامی در جنگهای نیابتی در یمن و سوریه و... فضای پیرامونی این فیلم را جدیتر میسازد. شاید پس از گذشت پنج سال از نمایش فیلم جنجالی پادشاه شنها، ساخته نجدت انزور، کارگردان سوری این روزها، این فیلم مهمترین فیلم با محوریت موضوعات منطقهای و افشای ماهیت و اقدامات دولت آلسعود در رویدادهای جهان اسلام و ترورهای اروپا و امریکا باشد.
ارسال نظر