دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳

جشنواره فیلم فجر یخ زد!/ قهر خبرنگاران از صحبت‌های لیلا حاتمی

نسیم: هشتمین روز جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان سردترین روز جشنواره دانست، روزی سرد که مخاطبان را از دیدن فیلم‌هایی با ژانرها و موضوعات تکراری خسته کرد.

هشتمین روز جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان سردترین روز این دوره از جشنواره فیلم فجر دانست، روزی سرد که مخاطبان از دیدن فیلم هایی با ژانرها و موضوعات تکراری خسته شدند و جز فیلم «رگ خواب» حمید نعمت الله، مابقی آثار با سالن های تقریبا خالی به نمایش در آمد.

«یک روز بخصوص» همایون اسعدیان، اولین فیلمی بود که روز گذشته به نمایش در آمد، فیلمی با موضوع خوب که نتوانست آنطور که باید به موضوع بپردازد و در نهایت باعث شد، در میانه نمایش فیلم برخی از تماشاگران از سالن خارج شوند، در حالی که مخاطبان منتظر بودند بعد از 4 سال فیلم جذاب از این کارگردان را ببینند.

البته هر چند که نمایش فیلم «یک روز بخصوص» بی حاشیه بود، ولی نشست نقد و بررسی آن با کنایه اسعدیان به فراستی به پایان رسید. اسعدیان در این نشست با ذکر خاطره ای از اکران فیلم «بوسیدن روی ماه» گفت:در آن جلسه یک منتقد از فیلم بسیار تعریف کرد اما در مجله فیلم همان منتقد به فیلم ما درجه بی‌ارزش داده بود. برای من سوال شد چرا آن دوست در آن جلسه حرفی نزد و به ما نگفت که فیلممان بی‌ارزش است، اتفاقاً استقبال می‌کردم از این حرفش.ظاهرا وقتی به فساد در همه حال ایراد میگیریم باید به خودمان هم نگاه کنیم. آن دوست در برنامه وزین هفت که این شبها پنبه ما را میزند. نمی‌دانم در این جلسات نظرش را براساس سکهای که میگیرد میدهد یا نظر خودش را مطرح می‌کند. کارشناسی کردن این صورت در برنامه وزین هفت توهین به سینما و شماست.

«خفگی» فریدون جیرانی، دومین فیلمی بود که به نمایش در آمد، فیلمی که تا حدی باعث خفگی اکثر مخاطبان شد! البته در این میان گویی عکاسان رسانه های مختلف بیشترین اقبال را به فیلم داشتند، فیلمی سیاه و سفید و به سبک فرانسوی که شاید بتوان گفت به سختی می تواند در میان نسل امروز، طرفدار پیدا کند.

گویی جیرانی در این فیلم به دنبال مخاطب جدید است و این مخاطب نیز به سختی پیدا می شود، حداقل در کاخ جشنواره فیلم فجر که اینطور به نظر می رسید که اقبال عمومی نسبت به این فیلم به وجود نخواهد آمد.

الناز شاکردوست که به عنوان یکی از شخصیت های اصلی «خفگی» به ایفای نقش پرداخته بود در نشست نقد و بررسی این فیلم با بغض از تجربه مرگش صحبت کرد و گفت: هیجان زده شده‌ام و خیلی سال است که صحبت نکرده‌ام؛ من با نقش «صحرا» زندگی کردم ولی الان نقاب خنده زدم تا عکس های شما را خراب نکنم. یک بازیگر وقتی نقشی ایفا می کند بعد از آن منتظر است که بازخوردهای آن را در دیگران ببیند؛ دو سالی است که بازی نکرده بودم شاید دو سال کلمه ساده ای باشد اما برای من که عاشق سینما هستم سخت است در واقع آنچه مرا به این نقش رساند تجربه مرگی بود که از سر گذراندم از آن پس سعی کردم خویشتن را جستجو کنم به سفر رفتم و به واکاوی درون پرداختم نقش صحرا اما با خود واقعی من کاملا متفاوت بود بنابراین فرسنگ ها فاصله باعث شد تا خودم را نیز دراین مسیر بشناسم.

بالاخره سالن نمایش کاخ جشنواره در ساعت 20:30 با اقبال مخاطبان مواجه شد، اقبالی که خیلی دوام نیاورد و بعد از گذشت یک ساعت اولیه فیلم، مخاطبان شروع به ترک سالن کردند، البته تعداد مخاطبانی که از سالن خارج شدند، خیلی کمتر از دو فیلم قبلی بود، با این حال هشتمین روز جشنواره فیلم فجر یکی از بی حال ترین و سردترین روزهای جشنواره بوده است.

البته این همه حاشیه های روز گذشته نبود، چرا که نشست نقد و بررسی «رگ خواب» نیز با حاشیه هایی همراه بود، اولین حاشیه آن نیز عدم حضور حمید نعمت الله در نشست و گفتگوی تلفنی وی با اهالی رسانه بود، از طرف دیگر لیلا حاتمی در پاین نشست در خصوص درگیری که پیشتر در پشت صحنه «رگ خواب» با خبرنگاران پیدا کرده بود، گفت: گفت: آن اتفاق صرفاً نسبت به آن چند نفر خبرنگار بود. آنها می‌آمدند و مزاحت ایجاد می‌کردند و به نظرم جایشان آنجا نبود، تا جایی که توان داشته باشم چنین می‌کنم

صحبت‌های لیلا حاتمی باعث شد تعدادی از خبرنگاران به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند.

یکی دیگر از اتفاقات جالب روز گذشته، حضور تعداد زیادی از بازیگران سینما و تلویزیون بود، هر چند که در طول روزهای برگزاری جشنواره بازیگران و هنرمندان در کاخ جشنواره حضور پیدا می کنند، ولی گویی هر چه به روزهای پایانی این دوره از جشنواره فیلم فجر نزدیک می شویم، تکاپوی هنرمندان نیز برای حضور در برج میلاد افزایش پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.