دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات سینماگران/۱۷

جیرانی: پرهیز از به کارگیری مدیران با ذهنیت های بسته و اعمال سلیقه های شخصی خواسته اصلی سینماگران است/ دولت روحانی دولت وزارت خارجه بود نه فرهنگ!

فریدون جیرانی

سینماپرس: فریدون جیرانی کارگردان و فیلمنامه نویس برجسته سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرهیز از به کارگیری مدیران با ذهنیت های بسته و اعمال سلیقه های شخصی خواسته اصلی سینماگران است و به طور کلی می توان این نکته را عنوان کرد که انتظارات ما اهالی سینما از مسئولان اجرایی کشور در قالب واژه «آزادی» یکی از شعارهای مغفول مانده انقلاب اسلامی خلاصه می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «قرمز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آزادی سیاسی، آزادی اجتماعی و... جزو نکات مهمی است که در عرصه هنر به شدت به آن نیاز داریم تا هنرمندان بتوانند بدون محدودیت هایی که ناشی از سلیقه ها، ناشی از ذهنیت های بسته و همینطور ناشی از سلیقه های شخصی است کارشان را انجام دهند. هنرمندان باید بتوانند در فضای آزاد رشد کنند، فعالیت کنند و هر آنچه را که مایل هستند بسازند و به جامعه ارائه دهند.

وی ادامه داد: مدیران فرهنگی باید بدانند در فضای آزادی معمولاً انسان ها رشد بهتری پیدا می کنند و در این فضا شرایطی ایجاد می شود که خود سینما آدم های ناخالص را کنار می زند. البته وقتی ما می گوییم آزادی نباید آن را با «بی بند و باری» یکی بدانند. قطعاً میان واژه های آزادی و بی بند و باری مرزی وجود دارد و هنرمندان همگی قائل به این مرز هستند. ما در آزادی سیاسی به مرزهای منافع ملی و در آزادی اجتماعی به مرزهای ملی و مذهبی اعتقاد داریم. ما در حال حاضر هیچ یک از این مرزها را نمی شناسیم و اگر این مرزها شناخته شود و ما به سمت یک نگرش درست و اصولی و سینمای طبیعی برویم خواسته اصلی سینماگران است.

مجری اسبق برنامه سینمایی «هفت» سپس با تأکید بر اینکه هنرمندان همیشه مطالبه داشتن آزادی را داشته اند اظهار داشت: ما دورانی با دفاع مقدس و جنگ روبرو بودیم و می دانستیم که باید به حرمت جنگ شرایطی را رعایت بکنیم؛ بعد از دوران جنگ نیز اختلافات فرهنگی در جامعه زیاد شد و منجر به تغییر وزیر ارشاد در سال ۷۱ شد و بعد از سال ۷۶ به بعد فضا تغییرات اساسی کرد که تا به امروز به همان صورت مانده است.

کارگردان فیلم سینمایی «من مادر هستم» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا قائل هستید که آقای روحانی طی ۴ سال دوران ریاست جمهوری اش هیچ توجهی به حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما نداشت و هیچ گاه حتی در صحبت هایش اشاره ای به سینما نکرد و حتی شورای عالی سینما در دوران ریاست جمهوری ایشان منحل شد و این در حالی است که رهبری تأکید ویژه ای برای توجه به عرصه فرهنگ و هنر داشته اند گفت: آقای روحانی با شعار حل مسائل هسته ای وارد میدان شد و به طور کلی همین شعار هم طبقات پایین را به انتخابات کشاند و همه تصور می کردند که حل مسائل هسته ای و برجام می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. دولت روحانی دولت وزارت خارجه بود و قطعاً وزیر ارشادی که انتخاب شد در قد و قامت وزیر امور خارجه نبود و ما از همان دوران فهمیدیم که دولت مایل است مسائل سیاسی و اقتصادی را دنبال کند و توجهی به حوزه فرهنگ و هنر ندارد.

جیرانی ادامه داد: در ۲ سال ابتدایی دولت یازدهم بیشتر وقت دولت صرف مسائل پیچیده سیاسی شد و آقای روحانی برای آنکه فضای فرهنگی مانع برجام نشود در رابطه با آن سکوت کرد. عرصه فرهنگ در این سال ها تحت تأثیر مسائل اقتصادی و سیاسی قرار گرفت. البته در عرصه فرهنگ خانه سینما باز شد و برخی از اختلافات اصلاح شد مانند آنکه جامعه صنفی تهیه کنندگان دوباره به خانه سینما بازگشت.

کارگردان فیلم سینمایی «صورتی» در پاسخ به این سوأل که چرا خیلی از هنرمندان از دولت آقای روحانی گلایه دارند و معتقدند وضعیت بیکاری به شدت بیشتر شده و آقای ایوبی دور خود گعده ای را چیده بود و اجازه کار به همه سینماگران را نمی داد اظهار داشت: تغییر نسل ها در سینما باعث می شود تا قدیمی ها خانه نشین شوند؛ نکته ای که مهم است توجه به بیمه بیکاری است. مسأله ای که ما داریم این است که حتی بیمه تکمیلی هم با سختی های زیادی حاصل شد و هنرمندان و سینماگران بیمه بیکاری ندارند. ما باید مانند تمامی کشورهای پیشرفته دنیا بیمه بیکاری داشته باشیم تا پیشکسوتان دچار بحران مالی در زندگی شان نشوند. با تغییر مدیران هیچ تغییر مثبتی حاصل نمی شود مگر آنکه فردی بیاید که مشکل بیمه بیکاری را برطرف کند.

این فیلمساز پیشکسوت سینما سپس تأکید کرد: من به هیچ عنوان از دولت تعریف نمی کنم و می گویم که دولت وقت خود را صرف برجام کرد و برای اینکه حاشیه های فرهنگ مانع از برجام نشود به مسائل فرهنگی ورود پیدا نکرد. یکی از مشکلات ما این است که احزاب و گروه ها به منافع ملی نمی اندیشند. منافع ملی سلیقه ای نیست و تعریف کلی دارد. منافع ملی تعریف واحد دارد و همه ما باید به تعریف واحد اعتقاد پیدا کنیم.

مجری برنامه «سی و پنج» در خاتمه این گفتگو افزود: من به دولت یازدهم  نه نمره می دهم و نه معتقدم که این دولت در حوزه فرهنگی و هنری نقص نداشته؛ من به جای آنکه حرف های تند و تیز بزنم تحلیل می کنم. من به هیچ دولتی فحش نمی دهم و معتقدم که دوره آقای شمقدری هم سال های خوبی وجود داشت و اینطور نیست که برخی از همکاران ما از این سال ها به عنوان سال های بدی یاد می کنند. ما باید نکات مثبت و منفی را در کنار هم ببینیم و همگی با هم تلاش کنیم تا سینمای ایران رو به تعالی، توسعه و پیشرفت هدایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.