این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما گروه های مشابه «هنر و تجربه» با حضور متخصصان و منتقدان و اهالی رسانه به صورت حرفه ای و کارشناسی شده به سینما می پردازند در این گروه ویژه معمولاً آثاری به نمایش درمی آید که در آن ها فیلم های سینمایی نوآوری هایی در زمینه هنر سینما و یا آموزش تجربه هایی در فرم و قالب سینما ارائه کرده اند ولی برخلاف چنین گروه ویژه و حرفه ای و کارشناسی شده در جهان گروه هنر و تجربه ایران از همان آغاز ناقص الخلقه متولد شد و صرفاً با انگیزه به نمایش درآوردن بخشی از فیلم هایی که به لحاظ مضمون و ساختار هنری دچار مشکل بودند به اکران درآورد.
وی ادامه داد: از همین رو هیچ گونه کار تخصصی بر روی این گروه انجام نشد و گروهی که می توانست در کنار سینمای مادر به سان فرزندی نوآور و خوش فکر حرف های تازه ای در عرصه هنر و سینما بزند در مقابل مادر قرار گرفت و علیه آن قد علم کرد. متولیان غیرمتخصص این گروه به جای کارشناسی، تغذیه مناسب و هدایت درست این نوزاد و تحت معالجه هنری قراردادن آن بیراهه های متعدد جلوی پای آن گذاشتند و یک باره گروه ناقص و نابالغ هنر و تجربه سر از مرزهای جشنواره های خارجی پسند و مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی درآورد.
آذین با تأکید بر اینکه این مسیر غلط به دلیل اشتباهات فراوان مدیران و مسئولان این گروه انحرافی اکنون به جایی رسیده که هنر و تجربه را در آستانه انحلال و اغما قرار داده است تصریح کرد: با این حال این گروه کوتوله به اصطلاح هنری و سینمایی همچنان ضد سینمای ملی حرف های نابخردانه، غیر اصولی و عملکرد ضد فرهنگی و سینمایی دارد که حاصل آن تخریب بیشتر سینمای کشور است. درگیری ها و جدال های هنر و تجربه و شورای صنفی نمایش گرچه هر ۲ گروه از زیرمجموعه های سازمان سینمایی پر اشکال هستند و بیشتر بر سر منافع گروهی با یکدیگر مقابل هم ایستاده اند و به هیچ عنوان مسأله تخصص، تعهد و رعایت عدالت برای اکران فیلم ها در میان نیست.
این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: در واقع هر دوی این گروه ها فارغ از هدفمندی شفاف و قانون مشخص سینمایی عمدتاً بر مبنای سلیقه اعضای آن اداره می شوند و از همین زاویه هم با خود و دیگران و کلیت سینمای کشور مواجه می گردند. به عبارتی با آنکه مخالفت های این ۲ گروه هیچ ثمر مفیدی برای سینمای ایران در پی ندارد و افشاگر مناسبات جاری غلط در میان آن ها است به دلیل مدیریت نادرست و غیرتخصصی سازمان سینمایی کجراهه رفته و نتیجه مقابله آن ها چیزی جز لطمه زدن به هنر و هنرمند و سینما نخواهد بود از همین رو هرچند ادعاهای هنر و تجربه نامربوط و غیرتخصصی است لیکن می توان با بضاعت موجود در سینما تاحدی به شورا حق مدافعه داد با این تأکید که این خرده درگیری ها و جدال های زرگری هرگز نمی تواند سینمای ایران را و همچنین گروه سینمایی هنر و تجربه را به سامان رساند.
ارسال نظر