شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

تئاتر فجر و وعده‌های اقتصادی سیاسیون / چه میزان از این وعده‌های همیشگی عملی خواهد شد؟

محمد نهاوندیان

سینماپرس: جشنواره ۳۶ تئاتر فجر به محل حضور سیاستمداران و اهالی کابینه دولت بدل شده است تا در آنان در برابر خبرنگاران تئاتر از وعده‌های اقتصادی به اهالی تئاتر سخن بگویند.

به گزارش سینماپرس، در شب‌های گذشته جشنواره تئاتر شهر محل حضور مردان سیاست شده است. از وزیر بهداشت تا معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، فجر ۳۶ به فضای رقابتی برای این قشر به حساب می‌آید. البته از اتفاقات عجیب عدم‌حضور شخصیت‌های شاخص در شهرداری است که به عنوان بخشی از حامیان جشنواره فجر امسال به حساب می‌آیند.

در این میان هنوز برخی وزرای کارساز برای تئاتر نیز در جشنواره حاضر نشده‌اند. برای مثال وزیر راه و شهرسازی که می‌تواند حضورش و بازدیدش از تئاتر شهر گامی برای تسریع بازسازی این اثر ملی باشد. با این حال، دو شب باقی مانده است تا دریابیم قرار است کدامین سیاستمدار گام به این جشنواره می‌گذارد و پای نمایش‌هایش می‌نشیند.

شب گذشته نیز محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در تالار فردوسی حاضر شده و به تماشای اپرای عروسکی خیام به کارگردانی بهروز غریب‌پور نشسته است. او در کنار غریب‌پور سری نیز به موزه‌ عروسک‌های اپراهای عروسکی گروه «آران» زده و در جریان فرایند ساخت‌وساز عروسک‌ها و پیشینه اپراهای عروسکی آران قرار گرفته است.

اما مهمترین بخش این بازدید صحبت‌هایی است که نهاوندیان با روابط عمومی جشنواره داشته است. او گفته آشناییش با فعالیت‌های بهروز غریب‌پور به سال‌های پیش از انقلاب باز می‌گردد.

وی با توجه به جایگاه اقتصادیش درباره بودجه تئاتر گفته است: «در مسیر پرداخت بودجه معمولاً پیچ‌وخم‌هایی وجود دارد؛ اما به طور خاص در حوزه هنر و فرهنگ، پیچ‌وخم‌های معمول کارهای اداری نباید باعث دیرکرد شود و متناسب با ظرافت‌های کار هنرمندان و اقتضای خلاقیت‌هایی که زمان نمی‌شناسد، تزریق شود.»

این در حالی است که مهدی شفیعی در مصاحبه تفصیلی خود گفته بود کمتر از ۲۰ درصد از بودجه مصوب سال ۹۵ در اختیارش قرار داده شده است.

نهاوندیان همچنین وعده داده است که هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیوه‌ سهل‌تر و روان‌تری را به اختصاص بودجه و رسیدن به مرحله تولید پیشنهاد می‌کند و البته اظهار داشته «نباید اجازه داد بودجه تئاتر در راه یخ بزند، من امشب با دیدن این نمایش انگیزه پیدا کردم و به حتم پیگیر این موضوع خواهم بود.»

این گفته‌های نهاوندیان در کنار دیگر گفته‌های دیگر اهالی کابیته شاید نور امیدی در دل اهالی تئاتر روشن کند؛ اما باید قضاوت را به زمان سپرد تا دریابیم چه میزان از این وعده‌های همیشگی عملی خواهد شد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.