به گزارش سینماپرس، این اثر اجرای مجموعه تصانیف عارف قزوینی (۱۲۵۸-۱۳۱۲ خورشیدی) شاعر و ترانهسرای پرآوازه ایران در اواخر عصر قاجاری است. هرچند بیشتر این تصانیف بارها و بارها در دورههای مختلف به صورت پراکنده اجرا شدهاند، اما ویژگی این مجموعه در آن است که تقریباً تمامی آهنگهای عارف را یکجا در خود دارد.
در اجرای تصانیف این مجموعه برای نخستینبار بسیاری از این بندها که خواندنشان بهدلایل مختلف چندان رایج نبوده و نیست گنجانده شده است. ارائه کلام این بندها بیشک تصویر دقیقتری را از زندگی، هنر و اندیشههای عارف به دست خواهد داد که با خوانندگی مهدی امامی سعی در دقت هر چه بهتر در ارائه آنها شده است.
فرید خردمند، نوازنده و مدرس تمبک و سهتار، که این مجموعه با تحقیقات او به انجام رسیده ضمن اعلام مطالب فوق درباره هدف این آلبوم نیز گفت: «هدف اجراکنندگان آن، بازسازی یا روایت نمونهای آموزشی یا آرشیوی از این تصانیف نبوده، بلکه با تکیه بر سنّت تصنیفخوانی در موسیقی ایرانی کوشیدهاند تا با درآمیختن ذوق و سلیقهی موسیقاییِ خود، اجرایی از این آثار ارائه دهند؛ اجرایی برای شنیدن و درگیرشدن هرچه بیشتر با موسیقی و اندیشههای عارف».
او ویژگیِ منحصربهفردِ این مجموعه را در رابطه با کلام تصنیفها دانست. چرا که عارف از زمره نخستین گویندگان و شاعران اجتماعی ایران است که همزمان با تاریخ بیداریِ سیاسی در عصر مشروطه، اقدام به واردکردن مضامین و کلمات نو و بهروز در شعر خود کرد.
بیشتر تصانیف عارف متأثر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران اوست و کلام آنها حاوی پیام یا خواست شاعر از مردم در قبال این اتفاقاتِ تاریخساز، دعوت به قیام بر علیه استبداد و استعمار و عوامل آنها، تجلیل از مبارزان و وطنپرستان و شهیدان راه آزادی و مضامینشان مملوّ از احساسات و هیجانات روحیاش در بزنگاههای حسّاسِ تاریخی و بیانگر رنجها، حسرتها، بیمها، امیدها، خشمها، شادیها و اشکهای اوست.
«تصنیفهای عارف قزوینی» به روایت فرید خردمند، خوانندگی مهدی امامی و سرپرستی امیر شریفی با نوازندگی نی احسان عابدی، سنتور آریا محافظ و حمید برزویی، تار و سه تار امیر شریفی و کمانچه سهیل صادقی و المیرا مردانه از سوی مؤسسهی فرهنگیـهنری ماهور منتشر و روانه بازار نشر موسیقی شده است.
ارسال نظر