چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

در «لاتاری» از ساختار منسجم فیلم های قبلی مهدویان خبری نیست!/ ارایه چهره ای مخدوش از ایرانیان آب به آسیاب دشمن و آمریکا می ریزد

فیلم سینمایی لاتاری

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «لاتاری» جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان گفت: در «لاتاری» از ساختار منسجم، فکرشده و ترکیبی فیلم های قبلی این فیلمساز خبری نیست و آنچه تحت عنوان قالب و ساختار، داستان دوپاره فیلم را در خود جای داده به جای نوآور بودن یادآور تکرار و نگاه به فیلم های قدیمی پیش از انقلاب است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «لاتاری» سومین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان پس از فیلم درخشان «ایستاده در غبار» و فیلم خوب «ماجرای نیمروز» با مضمون عشق و انتقام و تکیه بر عناصری چون عزت و غیرت ایرانی و اسلامی ایرانیان ساخته شده و قرار بوده افزون بر پردازش مناسب شخصیت های اصلی فیلم به گونه و در امتداد کاراکترپردازی های فیلم «ایستاده در غبار» درهای سینمای بدون قهرمان کشور را به روی قهرمانان سینما باز کند اما به دلیل برخی ضعف ها، کاستی ها و غفلت ها از نکات مهم یاد شده دورافتاده است.

وی ادامه داد: ساختاری که مهدویان در ۲ فیلم قبلی خود داستان هایش را در قالب آن ها روایت می کرد به ویژه در فیلم «ایستاده در غبار» ترکیبی از مستند و داستانی و مکث روی روایت محوری در فیلم دومش بود. اما در «لاتاری» از ساختار منسجم، فکرشده و ترکیبی فیلم های قبلی خبری نیست و آنچه تحت عنوان قالب و ساختار، داستان دوپاره فیلم را در خود جای داده به جای نوآور بودن یادآور تکرار و نگاه به فیلم های قدیمی پیش از انقلاب است.

این مدرس سینمای کشور خاطرنشان کرد: فیلم دوپاره «لاتاری» در مضمون و ساختار با سوژه عشق و انتقام در پاره و قسمت نخست راوی قصه عشق ناکام امیرعلی و نوشین در ایران است و در قسمت و پاره دوم در دبی به فصل انتقام به شیوه قیصری می پردازد! «لاتاری» اولین ضربه را از همین دوپاره بودن مضمون و ساختار خود می خورد چرا که ماجرای عشق بی سرانجام قهرمانان جوان فیلم کامل و باورپذیر پرداخت نشده و انتقام احساسی و بدون تفکر ۳ شخصیت اصلی که بنا بوده قهرمانان فیلم باشند درنیامده است. قهرمانانی شامل یک جوان ناکام عاشق، یک رزمنده عصبی موجی و یک امنیتی خشن! کسانی که به دلیل کامل نبودن پرداخت ابعاد شخصیتی به درستی جا نیفتاده اند و تنها بر روی احساس و غیرت آن ها در فیلم تأکید شده است.

وی سپس با بیان اینکه از همین رو بیش از باورپذیر بودن تیپ و نمایشی هستند. به هنگام تماشای پاره نخست «لاتاری» پیوسته صحنه هایی از فیلم قبل از انقلابی سیروس الوند به نام «فریاد زیرآب» و فیلم «یاران» فرزان دلجو تداعی می شود اظهار داشت: در بخش دوم هم از همان نخستین لحظات تا پایان دوست داشتنی اما شعاری فیلم مرتب صحنه هایی از فیلم های «قیصر»، «تجارت» و «ردپای گرگ» مسعود کیمیایی در مقابل چشم مخاطب رژه می روند. جدا از ساختار نامنسجم و غیرخلاقانه فیلم و نیت خوب سازندگان «لاتاری» در نمایش همت و غیرت ایرانیان متأسفانه مضمون و پرداخت فیلم به جای آنکه نشانگر مظلومیت، دلاوری و حقانیت ایرانیان باشد نمایشگر تروریست بودن ایرانیان آن هم در یک کشور خارجی است.

آذین در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: به عبارتی آمریکا و ایادی آن سال ها است کلی تبلیغ و هزینه می کنند تا بگویند ایرانیان تروریست هستند اما موفق نمی شوند اما ما در ایران فیلمی می سازیم که خود نشان می دهیم ایرانیان به هر دلیل در خارج از کشور دیگران را می کشند آن هم با مشارکت یک فرد امنیتی، یک جوان و یک رزمنده! ساخت «لاتاری» از نگاه من مسأله ساز است و به تصویر کشیدن چهره ای مخدوش از ایرانیان به عنوان «تروریست» در سطح بین الملل آب به آسیاب دشمن می ریزد.

نظرات

  • محمد ۱۳۹۷/۰۱/۰۸ - ۱۳:۲۲
    0 0
    از تو همچین حرفی انتظار نداشتیم
  • علی ۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۱۸:۰۳
    0 0
    تا چشتون درآد بیشتر از به وقت شام فروش کرده
  • ب ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۳:۵۳
    0 0
    من با این نظر مخالفم. آیا آمریکایی ها با سختن taken خود را تروریست معرفی کرده اند؟ البته اگر داستان بیشتر پرداخته می شد و عمیقتر به موضوع نگاه می شد این برداشت هم به وجود نمی آمد. مثلا در taken موضوع عاطفه پدر و دختر بود. اگر برادر دختر هم در یان نقشه حضور داشت موجه تر بود. یا دلایل شرکت مربی فوتبال در این نقشه قانع کننده نیست. حداقل باید در کشور مربوطه درگیری بین دو طرف پیش می آمد تا به جذابیت فیلم افزوده شود. با همه ی این حرف ها باز یک سر و گردن از فیلم های روشنفکرمعابانه جلوتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.