به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «دِرِساژ» در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمد که در ادامه نگاهی به آن داریم:
«درساژ» اولین ساخته پویا بادکوبه است که نخستین اکران خود را در یکی از بخشهای جنبی برلیناله ۲۰۱۸ (نسل ۱۴+) تجربه کرد. داستان فیلم حول نوجوانانی میچرخد که به دنبال تجربهای متفاوت، از یک مغازه دزدی میکنند و پس از آن مشکلاتی برایشان پیش میآید که نه تنها رابطه دوستانه آنها بلکه تمام زندگیشان را تحت تاثیر قرار میدهد.
با آغاز چالش ماجرا، ماهیت منفعتطلبانه رابطه این نوجوانان و پوچی دوستی آنها در جدال لفظی بر سر بازگشت به صحنه جرم هویدا میشود. گلسا که مجبور به برداشتن فیلم دزدی میشود، تحقیرهای دوستانش را با شروع یک بازی قایمباشک پاسخ میدهد. این بازی به تدریج باعث منزوی شدن گلسا و قرار گرفتن او در مقابل دوستان و والدینش میشود.
رفتار گلسا در ابتدا از سر لجبازی است اما در ادامه با نزدیک شدن به نوروز (کارگر مغازه) انگیزهای برای احقاق حق وی پیدا میکند اما نوروز هم او را پس میزند. البته مقاومت او در مقابل منطق منفعتطلبانه والدین خود و دوستانش و محافظهکاری آنها بیش از آن که حاوی معنا و مفهوم باشد، نوعی واکنش متقابل و اعتراضی کور است.
شکل اعتراض او برآمده از همان محیط روزمره اطراف خود و زندگی مدرن و ماشینی خانواده و اطرافیانش است. به همین دلیل است که گلسا مرتب به طبیعت پناه میبرد و گویی الوند (اسب مورد علاقهاش) تنها موجودی است که باطن او را درک میکند.
داستان حول چند نوجوان میگذرد و فضای کلی فیلم باعث میشود قشر نوجوانان ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. همین مساله مسئولیت مضاعفی بر دوش فیلمساز قرار میدهد که در نمایش موقعیتها دقت بیشتری را به خرج دهد.
فیلمساز سعی کرده روابط میان این دختران و پسران را فارغ از جنسیت آنها و تنها محدود به تفریح و وقتگذرانی نشان دهد. مخاطب شاید در انتها به این نتیجه برسد که عدم نظارت صحیح پدر و مادرها بر رفتارهای خام و هیجانی نوجوانان عامل اصلی این وقایع بوده است اما فیلم در بازنمایی خطرات این رفتارها بسیار ضعیف عمل کرده است.
فیلمساز چشم خود را بر بسیاری از حوادث ناگوار بسته است که با قرار گرفتن نوجوانان در موقعیتهایی مشابه فیلم در دنیای واقعی رخ میدهد. حوادث و موقعیتهایی که گروه نوجوان فیلم در آن قرار میگیرند، پرمخاطره و بعضاً دارای اثراتی غیرقابل جبران هستند که فیلم به راحتی و غیرواقعگرایانه از کنار آنها عبور کرده است.
*محمد احمدخانلو
ارسال نظر