به گزارش سینماپرس، احمد رضا دالوند از پیشکسوتان گرافیک در این نشست که اولین نشست تخصصی گرافیک انقلاب بود با اشاره به پیچیدگی موضوع جنگ نرم گفت:امروز وقتی از هنر صحبت میکنیم از جنگ نرم حرف میزنیم از فکر و ذهن و تحلیل سخن می گوییم و امروز جنگ نرم به عنوان یکی از ابزار نفوذ در اذهان استفاده میکنند.
او افزود: برای ورود موثر به جنگ نرم که ابعاد آنن بسیار وسیع است باید با پشتوانه عمل کرد چرا که حضور فضای مجازی تجربه جدیدی است و با ابزار، کلمه؟، رنگ و تصویر جذابیت میسازند که چشم مخاطب را اشباع میکند و ما باید بروز باشیم تا در جنگ نرم موفق باشیم. هنر مند ابتدای انقلاب خود را در کشاکش انقلاب مصور میکرد ولی امروز نیاز مند تبدیل ذهنیت به فراورده هنری مناسب هستیم و نباید انفعالی برخورد کنیم. امروز رویشهای هنری خوبی توسط نسلهای جدید بوجود آمده است اما مانند نسلهای پیشین شناخته شده نیستند در حالیکه به حد نام آوری رسیدهاند.
او در عین حال گفت: متاسفانه برای مقابله با جنگ نرم به حد کافی برنامهریزی نشده است و برای مدیران و والدین مدیریت کردن ابزار رسانهای سخت است.
این هنرمند گفت: امروز پوستر دیگر روی دیوار نصب نمیشود و باید تعاملی بوده تا بتواند در فضای مجازی خود را بنمایاند. در ایران جوانترها شیوه استفاده در فضای مجازی را به خوبی آموختهاند و وظایف استادان آموزش چیدمان و طراحی چوستر در فضای مجازی است.
او بحث ترکیب معنا و قالبهای هنری را بحث پیچیدهای دانست و اظهار کرد:امروز شاهد محتواهایی است که با ایمان هنر خود را با استفاده از ابزار جدید ترکیب کرده و شگفتی آفریده است اما تبدیل به جریان نشده است؛ در پوستر جدید اتفاقاتی افتاده است که جای شگفتی دارد ولی متاسفانه برخی ذهنیتهای آنالوگ مانع جریان سازی آن شده است. در هنر گرافیک امروز ایران نسل جدید در استفاده از فضای مجازی از استاد پیشرو تر است و این برهه حساسی است که باید به خوبی مدیریت شود. هنر گرافیک ابتدای انقلاب خود جوش بود و در ذات هنرمند قرار داشت و این حرکت خود جوش تبدیل به موج خروشانی شد اما امروز باید تشکیلاتی عمل کرد چرا که از دنیا عقب خواهیم ماند.
دفاع مقدس در غنای گرافیک ایران تاثیر بزرگی داشت
در ادامه این نشست، محمد خزایی از استادان دانشگاه با اشاره به تاریخ گرافیک در جهان گفت: هنر گرافیک هنر جدیدی است که سابقهای ۱۵۰ ساله دارد که توانست در هشتاد سال اخیر امپراطوری عظیمی را به وجود آورد و در ایران در دهههای بیست و سی همزمان با مدرن گرایی این جریان وارد کشور شد و در دهه چهل رشته گرافیک در دانشگاه تهران تاسیس شد و همراه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هنرمندان از ظرفیت پوستر برای بیان ارزشها و مفاهیم مهم انقلاب و دفاع مقدس بهره جستند و این حضور به خوبی نمایان است. بیشتر هنرمندان در جوانی خود آثار مهمی تولید کردند و یک هویت و ویژگی خاص در دهه اول انقلاب برای هنر گرافیک بوجود آوردند. بعد معنوی دفاع مقدس به غنای این آثار کمک شایانی کرد و لطافت، معنویت، عرفان و حماسه را در آثار گرافیک ایران به نمایش گذاشت و آثار را به وجود آورد که بدون نوشتار پیامی قابل درک را به مخاطب منتقل میکرد.
خزایی زیبایی، شاد بودن، معنای عرفانی و ارزشهای دفاع مقدس را از مهمترین ویژگیهای گرافیک دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت:در دهه اول انقلاب در پوستر به جایگاه مهمی رسیدیم و جریانی بزرگ و تاثیرگذار به راه افتاد که امروز ادامه آن را فقط در جشنوارهها میبینیم.
دیوارنگاری های تهران بخشی از تاریخ هنر انقلاب است
در پایان این نشست محسن سلیمانی با اشاره به دیوار نگارههای تهران گفت: وقتی از هنر انقلاب صحبت میشود نمیتوان دیوار نگاریهای تهران را نادیه گرفت. تصاویر دیوارنگاریهای تهران تاثیر و نقش بسزایی در هنر گرافیک انقلاب داشته است.
این استاد دانشگاه دیوار نگاری تهران را به چهار دوره تقسیم کرد و افزود: دوره اول از سال ۵۷ با شروع انقلاب آغاز میشود و تا ۶۷ و پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد. از ویژگیهای این دوره حضور کلمات و شعار نویسی است و طراحی در آثار به طرف نوشتار میرود؛ آن چه که امروز به آن گرافیتی میگوییم. اتفاقی خود جوش که توسط جوانان آن دوران که امروز اساتید بزرگی هستند رخ میدهد. این دیوار نگارهها در پایان دوره اول تبدیل به نقاشیهای رئالیستی میشود.
سلیمانی دوره دوم را که از سال ۶۷ و پایان جنگ تحمیلی شروع میشود و تا سال ۷۵ ادامه دارد دوره حضور عناصر تزئینی و مفهومی در دیوارنگارهها دانست و اظهار کرد:در این دوره چهرههای دیوار نگارهها که هنوز نقاشیهای بزرگی بودند که بر دیوارها کشیده میشدند و با دیوارنگاری فاصله داشتند ترکیبی از دوره اول به همراه عناصر مفهومی بودند.
او بیان داشت: در دوره سوم از سال ۷۵ تا ۹۱ عناصر مفهمومی و تزئینی رویکرد مناسبتری در آثار دارند و در این دوره حضور سازمانها و نهادها پررنگ میشود و آثار به سمت دیوارنگاری با مفهوم اصلی خود سوق مییابند.
سلیمانی اظهار کرد: در دوره چهارم که از سال ۹۰ تا به امروز است نقاشیهای دیواری دیگر یک اثر نقاشی بزرگ نیستند و فاصله دیدن، زمان دیدن، محل اجرا، تکنیک اجرا و ماندگاری آثار مد نظر قرار گرفت و با تکنیکهای متعدد ماندگاری آثار ایجاد شد و موضوعات متنوع تری با مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به اجرا در آمد.
او آثار دیوارنگاریهای دورههای گذشته تهران را بخشی از هویت فرهنگی ایران دانست و افزود: باید برای مرمت این آثار دست به کار شد چرا که بخشی از هویت فرهنگی و هنری این مرزو بوم است.
ارسال نظر