شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

سازمان سینمایی و اصرار بر تصمیم های غلط!/۵

علیخانی: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به صلاح سینمای ایران نیست/ اصرار برخی افراد برای برگزاری این رویداد داشتن منافع وافر است!

عبدالله علیخانی

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به هیچ عنوان به صلاح سینمای ایران نیست و بودجه بیت المال نباید برای آن مصرف شود، اصلاً این شکل عجیب دوپاره کردن جشنواره ها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و نباید جشنواره فیلم فجر این چنین بدون قاعده برگزار گردد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «رز زرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هیچ یک از کشورهای دنیا که جشنواره سینمایی برگزار می کنند ما شاهد این اتفاق عجیب و دوپاره کردن جشنواره ها نبوده و نیستیم! متأسفانه اصلاً سیستم جشنواره فیلم فجر از بنیان دچار اشکال است و هیچ یک از مسئولان سینمای کشور طی تمامی سال های برگزاری این رویداد تدبیری برای آن اندیشه نکرده اند؛ به عنوان مثال ما در بخش ملی جشنواره فیلم های یک سال سینمای ایران را به صورت فله ای نشان می دهیم و به نوعی تکلیف یک سال سینما را برای سینماداران، مخاطبان و... روشن می کنیم، این اتفاق بسیار بد و در اصل به ضرر سینما است.

وی تأکید کرد: جشنواره ها اصولاً از آثار خاصی تشکیل می شوند؛ ما اگر نیم نگاهی به جشنواره های تراز اول دنیا بیندازیم متوجه می شویم که شرایطی در این جشنواره ها حاکم است که تعدادی از تاپ ترین فیلم های خارجی و تعدادی از تاپ ترین تولیدات داخلی شان در آن به نمایش درآیند، با یکدیگر مورد مقایسه قرار بگیرند و در نهایت توسط اعضای هیأت داوران بدون هیچ گونه زد و بندی بهترین ها انتخاب و معرفی شوند اما متأسفانه این اتفاق هرگز در روند برگزاری جشنواره ما رخ نداده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تفکیک جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر از یکدیگر تنها باعث آن شده تا فیلم های ایرانی و جهانی با یکدیگر قیاس نشوند، اعتبار جشنواره کم شود، سینماگران بین المللی مطرح رغبتی برای حضور در این رویداد نداشته باشند و در نهایت تعدادی فیلم سطح پایین و درجه چندم از این گوشه و آن گوشه دنیا جمع شود و به اسم جهانی بودن در جشنواره جهانی پخش شود!

تهیه کننده فیلم سینمایی «آواز قو» با تأکید بر اینکه با همه این مسائل به این نتیجه می رسیم که جشنواره جهانی فیلم فجر به هیچ دردی نمی خورد تصریح کرد: اصرار برخی افراد برای برگزاری این رویداد داشتن منافع وافر است! خدا می داند کسانی که برای ماندگاری این جشنواره اصرار می کنند چه منافع کلانی از وجود آن می برند! خرج تراشی های الکی در زمانه ای که سینمای ایران به شدت نیازمند بودجه است مسأله ای غیرقابل اغماض است. امروزه به جای برگزاری یک جشنواره بی اهمیت مانند جشنواره جهانی فیلم فجر بایستی به سالن سازی در شهرستان ها روی آورد بایستی دست سینماگرانی را که به دلیل نداشتن بودجه بیکار و خانه نشین شده اند گرفت و مسائل و مصائب سینما را حل کرد!

علیخانی در خاتمه این گفتگو افزود: ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر می تواند یک دستاورد ارزشمند برای سینمای ایران باشد؛ مسئولان سینمای کشور اگر این کار را انجام بدهند به دلیل پرهیز از مخارج بیهوده که به هیچ وجه برای سینما مثمرثمر نیست می توانند نامشان را به نیکی در تاریخ سینمای کشور ماندگار کنند و من امیدوارم که به زودی با تدبیر و درایت مسئولان شاهد ادغام مجدد این جشنواره ها باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • شناس ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۱۰:۳۹
    0 0
    من با حرف های شما موافقم. دیدم آقای مجیدی هم یک گفتگو با ایلنا کردند و باز هم زبان اتهام گشودند. می دونم اونا جواب منو انتشار نمی دن . من اینجا جواب آقامجیدی رو می دم تا بهش برسه. داداش مجیدی انگار یادت رفته توی جشنواره برلین وقتی رضا ناجی جایزه گرفت و تو سنگ روی یخ شدی، داشتی منفجر می شدی! مرگ خوبه نه برای ما، برای همسایه. جیب ملت رو خالی می کنین بعدش می شینین برای خودتون روضه می گین و معلم اخلاق می شین؟ داداش نقد به یک رویداد فرهنگی نقده. شما خوذتو بزرگتر از چهار صنف بزرگ سینما و خبرگزاری ها و منتقدین ندون. بیشتر از شما نباشند کمتر هم نیستند. برای همین اظهار نظرهای سخیف است که فیلم های اخیرت اینقدر بد از کاردراومدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.