سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

سازمان سینمایی و اصرار بر تصمیم های غلط؛

از هدر دادن بودجه محدود سینما تا کمرنگ کردن آرمان های انقلاب/ چرا سازمان سینمایی بر اجرای تصیم غلط تفکیک جشنواره ملی و جهانی فجر اصرار دارد؟!

مصیری-قنبری-دری-مزدآبادی-علیخانی-لشگری قوچانی-شهبازی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما در پی درخواست تعداد کثیری از انجمن ها و کانون های مختلف سینمایی مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر تأکید کردند: هرگز و در هیچ یک از جشنواره های مطرح دنیا ما شاهد چنین بدعت گذاری و دوپاره کردن جشنواره ها نبوده و نیستیم و این اتفاق تنها باعث از بین رفتن شکوه و عظمت جشنواره فیلم فجر شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ مسئولان سازمان سینمایی مبادرت به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت مستقل کردند که این اقدام با اعتراض تعداد کثیری از کارشناسان و اهالی رسانه و سینماگران روبرو گشت؛ عدم استقبال مخاطبان، سالن های خالی نمایش دهنده آثار سینمایی از جمله نکاتی بود که در اولین سال برگزاری این جشنواره جهانی فیلم فجر به شدت به چشم می خورد و این در حالی بود که مسئولان اصرار داشتند با انجام برنامه هایی که به تعبیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها شبیه به یک «شو» شده بود این جشنواره را پر رونق و پر بار نشان دهند.

علیرغم اعتراض بخش عمده ای از اهالی سینما که با ارائه دلایل کارشناسی برگزاری تفکیک شده جشنواره فیلم فجر را به ضرر سینمای ایران می دانستند مسئولان سازمان سینمایی در اردیبهشت ماه ۹۵ برای دومین سال پیاپی مبادرت به برگزاری این جشنواره با سر و صدای بیشتر کردند که این بار هم نتیجه مثبتی از آن حاصل نشد و سینماگران همچنان برگزاری این گونه جشنواره را به ضرر سینمای کشور بر می شمردند.

 در اردیبهشت ماه سال ۹۶ حرکت اشتباه مدیران سینمای کشور بار دیگر تکرار شد و ما شاهد برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر بودیم؛ بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و حتی هنرمندان بر این باور بودند که اگر مسئولان جشنواره با بریز و بپاش های فراوان از مهمانان پذیرایی نمی کردند و کارت های غذا و... در اختیار آن ها قرار نمی دادند رسماً هیچ شخصی در پردیس سینمایی چارسو حاضر نمی شد.

در چهارمین سال برگزاری این رویداد سینمایی که به زعم بسیاری از اهالی سینمای کشور به هیچ عنوان نمی توان نام و عنوان «جشنواره» به آن داد ما شاهد اعتراضات بخش اعظمی از سینماگران کشور برای برگزاری این رویداد اشرافی که همواره به صورت گعده ای و با حضور تعدادی از نزدیکان و آشنایان دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی و... برگزار می شود بودیم به نحوی که برخی از اهالی سینما تأکید کردند: امیدواریم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود.

بعد از برگزاری دور چهارم این رویداد که رسماً هیچ شباهتی با سینما و جشنواره نداشته و ندارد و تنها محلی برای رد و بدل کردن پول های نجومی است چندین صنف مهم سینمایی شامل انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، اتحادیه تهیه کنندگان، کانون کارگردانان سینما و... با انتشار بیانیه های متعدد خواستار برچیده شدن بساط جشنواره جهانی شدند!

این اتفاقات در حالی است که سینماپرس به عنوان یک رسانه عدالت طلب از همان سال آغازین جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر خواستار برچیده شدن این بساط «سیرک» مانند شده بود!

چندی قبل و در ایام برگزاری چهارمین دوره جشنواره جهانی نیز در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان سینمای کشور خانم ها: سحر صباغ سرشت و روح انگیز شمس و آقایان: سعید مستغاثی، حسین مسافرآستانه، عباس رافعی، سامان سالور و ابراهیم وحید زاده گفتگو کردیم که ماحصل این گفتگوها را می توانید اینجا بخوانید. یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

سینماپرس پس از بیانیه های متعدد صنوف زیرمجموعه خانه سینما، مجدداً طی گفتگوهایی با چندتن از چهره های برجسته سینمای کشور نظرات آن ها را نیز در رابطه با برچیده شدن «شوی جهانی فجر» جویا شد؛ نکته قابل تأمل آنجا است که سینماگران از همه طیف ها و جناح های فکری با صورت مؤکد با برگزاری این جشنواره مخالفت خود را ابراز داشتند اما کسانی که همان جیب های گشاد را برای خود و دوستان و آشنایان شان دوخته اند و می خواهند از این رهگذر آینده خود را بسازند به نظرات قاطبه اهالی سینمای کشور بی توجهند!

ماحصل گفتگوی سینماپرس با ۷ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: منوچهر مصیری، رهبر قنبری، سیدضیاء الدین دری، جواد مزدآبادی، عبدالله علیخانی، منصور لشگری قوچانی و شاهپور شهبازی برای اطلاع بیشتر مخاطبان در ذیل نقل شده است.

مصیری: مسئولان با بی تدبیری شکوه و عظمت جشنواره فیلم فجر در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را از بین بردند!

منوچهر مصیری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی برجسته سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر گفت: در شرایط بحرانی اقتصاد کشور برگزاری تفکیک شده جشنواره جهانی چه دلیلی دارد؟ اصلاً معلوم هست مدیران سینمایی با چه دلیل و برهانی ۲ بار برای برگزاری جشنواره هزینه می کنند و اصلاً این جشنواره منفک شده طی این سال های برگزاری اش چه امتیاز مثبتی به جز هدر شدن پول با خود در پی داشته است؟ تفکیک کردن جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر از یکدیگر از ابتدای امر کاری عبث، غلط و اشتباه بود. جشنواره فیلم فجر پیش از تفکیک شدن بین المللی بود و فیلم های خارجی هم در کنار فیلم های ایرانی به نمایش درمی آمدند و سینمای ایران می توانست در آن فضا جای بهتری در بین سینمای جهان باز کند چرا که فیلمسازان خارجی که به ایران می آمدند می توانستند فیلم های ایرانی را نیز تماشا کنند.

قنبری: مسئولان جشنواره جهانی این مهمانی را ترتیب می دهند تا بتوانند به خارج از کشور سفر کنند/ دستاورد این جشنواره جز هدر دادن بودجه چه بوده است؟

رهبر قنبری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: مسئولان جشنواره جهانی این مهمانی را ترتیب می دهند تا در طول سال بتوانند به خارج از کشور سفر کنند و این دورهمی جهانی به جز همین مسأله هیچ دستاورد دیگری نه برای مسئولان برگزارکننده آن دارد و نه سینمای ایران! این جشنواره جز «شو» هیچ چیز دیگری نیست! به عنوان مثال همین بازار جشنواره به چه دردی می خورد؟ برای چه این همه خرج برای تهیه و تدارک غرفه های آن می شود؟ چرا مسئولان جشنواره آمار نمی دهند که چند فیلم در بازار این رویداد فروخته شده است؟ آیا اصلا خارجی ها علاقه ای برای خریداری فیلم های ما دارند یا اینکه می آیند در ایران تفریح می کنند و می روند؟

دری: مدیران سینما در پی برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» باشند/ مسئولان دیکتاتورمآبانه برای سینما تصمیم گیری نکنند!

سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینما و نهادهایرصنفی مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر گفت: بنده از ابتدا بدون آنکه هیچ دعوا و یا خصومتی با برگزارکنندگان این رویداد داشته باشم با جداسازی جشنواره فیلم فجر و دو پاره کردن آن موافق نبودم و در جلسات خصوصی این مسأله را با دست اندرکاران این رویداد مطرح کرده بودم. دلیل عمده بنده هم این بود که ما ظرفیت برگزاری چنین جشنواره بین المللی را به دلایل مختلف نداریم و مدیران باید در پی برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» باشند. در حال حاضر بیش از یک نیم میلیارد نفر مسلمان در سراسر جهان زندگی می کنند و ما می توانیم با برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» برنده سینمای دنیا شویم؛ خوراک فرهنگی بسیار مناسبی از این رهگذر برای برگزاری این رویداد نصیب ما می شود و ما می توانستیم با برگزاری این جشنواره شاهد اثرگذاری های مثبت آن باشیم. ما باید در مسیری گام برداریم که با نظام حکومتی و فرهنگ ملی مان قرابت دارد و از طریق یک جشنواره فرهنگی بتوانیم دستاوردهای کلانی در تمامی حوزه ها و زمینه ها کسب نماییم.

مزدآبادی: دوپاره کردن جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست/ کدام جشنواره معتبر در دنیا بخش های ملی و جهانی اش از یکدیگر جداست؟!

جواد مزدآبادی کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: دوپاره کردن جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست و تنها دستاورد این کار می تواند به این صورت باشد که هیچ یک از سینماگران دنیا جشنواره ما را جدی نگیرند! بعد از گذشت چند سال از دوپاره کردن جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر از یکدیگر بسیاری از اهالی برجسته سینمای کشور به این نتیجه رسیده اند که این رویه غلط به نفع سینمای کشور نیست؛ اصلاً واضح نیست مسئولان وقت سازمان سینمایی به چه دلیلی چند سال قبل این جشنواره ها را از یکدیگر جدا کردند.

علیخانی: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به صلاح سینمای ایران نیست/ اصرار برخی افراد برای برگزاری این رویداد داشتن منافع وافر است!

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به هیچ عنوان به صلاح سینمای ایران نیست و بودجه بیت المال نباید برای آن مصرف شود، اصلاً این شکل عجیب دوپاره کردن جشنواره ها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و نباید جشنواره فیلم فجر این چنین بدون قاعده برگزار گردد. در هیچ یک از کشورهای دنیا که جشنواره سینمایی برگزار می کنند ما شاهد این اتفاق عجیب و دوپاره کردن جشنواره ها نبوده و نیستیم! متأسفانه اصلاً سیستم جشنواره فیلم فجر از بنیان دچار اشکال است و هیچ یک از مسئولان سینمای کشور طی تمامی سال های برگزاری این رویداد تدبیری برای آن اندیشه نکرده اند؛ به عنوان مثال ما در بخش ملی جشنواره فیلم های یک سال سینمای ایران را به صورت فله ای نشان می دهیم و به نوعی تکلیف یک سال سینما را برای سینماداران، مخاطبان و... روشن می کنیم، این اتفاق بسیار بد و در اصل به ضرر سینما است.

لشگری قوچانی: دلیل اصرار برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر کمرنگ کردن آرمان های انقلاب است/ سینمای مان امروزه بدل به سینمایی ناپاک شده است

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: دلیل اصرار برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر کمرنگ کردن آرمان های انقلاب است و متأسفانه در میان مسئولان و سیاست گذاران سینما شیطنت هایی وجود دارد و هدف شان از برگزاری جشنواره های موازی و متعدد این است که اصل جشنواره فیلم «فجر» که یادآور انقلاب اسلامی است از بین برود. ما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ادعای سینمای اخلاق گرا و پاک را داشتیم و از این رو جشنواره فیلم فجر ما هم سرشار از فیلم هایی با این مضامین بود اما مـتأسفانه به دلیل اهمال کاری ها و ورود افرادی که شیطنت دارند به جایی رسیدیم که سینمای مان امروزه بدل به سینمایی ناپاک شده است به نحوی که برخی خانواده ها اصلاً جرأت حضور در سینما را ندارند.

شهبازی: سینمای کلاسیک و داستان گوی ایران ورشکسته است/ بهتر است بودجه های اندک سینمایی را صرف زیرساخت ها و تولید آثار ارزشمند سینمایی کنیم

شاهپور شهبازی فیلمنامه نویس و منتقد سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: سینمای کلاسیک و داستان گوی ایران در ایران و جهان ورشکسته مطلق است و این واقعیتی است که ما باید با درایت و منطق آن را بپذیریم و با تدبیر راهکاری برای برون رفت از این بحران اندیشه کنیم. متأسفانه سینمای ایران از منظرهای گوناگون سینمای فقیری است و با برگزاری مراسم های «شو» گونه نمی توان آن را از فقر نجات داد؛ فاکتورهای بسیار مهمی نیاز است تا در سینمای ایران به وجود آیند، دست در دست هم دهند تا بخشی از مشکلات سینما برطرف شوند که یکی از این فاکتورها میزان سخت گیری های شدید و ممیزی گسترده آثار سینمایی است که عملاً خلاقیت را در میان فیلمسازان از بین می برد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.