کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نهادهای مختلفی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... باید نگرشی جدی و اساسی بر اوضاع اسفبار آموزش هنری در کشور داشته باشند؛ ما باید به یک تعریف جامع، استاندارد و قاعده مند برسیم و بر اساس آن تعریف به هنرجویان و دانشجویان رشته هنر آموزش دهیم؛ این تعریف جدید در حوزه آموزش باید مبتنی بر فرهنگ غنی و کهن کشورمان و همچنین آموزه های دین مبین اسلام باشد.
وی ادامه داد: متأسفانه تعریف ما از سینما تعریفی کاملاً کلاسه شده است که از غرب آمده و به هیچ عنوان با فرهنگ ایرانی-اسلامی قرابت ندارد؛ درست است که سینما محصولی صنعتی و مدرنیته است اما بسیاری از کشورها طی تمامی سال هایی که سینما به وجود آمده ثابت کرده اند که می توان تفکرات ایدئولوژیک و مکاتب فکری مختلف را به نفع خود در سینما به کار گرفت. این اتفاق یک شرط اصلی و اساسی دارد و آن شرط هم این است که مدیران، سیاست گذاران و مسئولان فرهنگی کشور بدانند که چه می خواهند بکنند!
الماسی تأکید کرد: ما طی تمامی سال هایی که سینما وارد کشورمان شده می توانستیم به جای آنچه در دنیای غرب می گذرد تکنولوژی را بر اساس تمدن کهن، فرهنگ غنی و دین و ارزش های مان به کار بگیریم و اعتقادات و باورهای اجتماعی خودمان را به جای فرهنگ غربی در سینما به کار بندیم اما به دلیل آنکه هیچ سیاست گذار دغدغه مندی نداشتیم این اتفاق نه در پیش از انقلاب و نه پس از آن رخ نداده است.
این سینماگر تصریح کرد: سینما پدیده ای ارزشمند است که باید در خدمت صلاحدیدها و تفکرات و ایدئولوژی های ما باشد اما متأسفانه امروزه سینما در کشور ما تنها در اختیار کسانی است که مطامع مادی از سینما دارند و تنها به فکر بهره برداری های شخصی اقتصادی از سینما هستند و مدیران هم که با آن ها همسو هستند هیچ وقت جلوی آن ها را نمی گیرند. به همین جهت ما پیروی غربی ها هستیم و در سینمای مان خواسته های آن ها را آموزش داده و ترویج می کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» خاطرنشان کرد: ما عادت کرده ایم همه چیزمان تقلید و ترجمه باشد! ما هنوز به این باور نرسیده ایم که می توانیم زبان استفاده از سینما را به نفع خواسته ها و نیازهای خود و فرهنگ و دین مان تغییر دهیم و این اتفاق باعث شرمساری است. این اتفاق در صورتی است که بسیاری از کشورهای دنیا مانند شوروی، چین و... از سینما به نفع خواسته های انقلابی و حکومتی و فکری شان بهره برداری کردند.
وی افزود: در هر صورت نظام آموزش سینما در کشور ما از خودش هیچ اختیاری ندارد و شدیداً وامدار غربی ها است؛ مسئولان آموزشی و فرهنگی ما کورکورانه از غربی ها تقلید می کنند و همین باعث شده تا ما مرتباً درجا بزنیم؛ این اتفاق ۲ معنا می تواند داشته باشد یکی آنکه ما هنوز به این باور نرسیده ایم که می توانیم بدون دنباله روی از غربی ها روی پای خودمان بایستیم و دیگر باور این است که ما سرسپرده غربی ها شده ایم و می خواهیم غرب زدگی را در سینمای کشورمان رواج دهیم.
این هنرمند در پایان این گفتگو متذکر شد: سیستم آموزش سینمای کشور ما از اساس غلط است و نیاز به تحولی جدی و اساسی دارد؛ این روزها ضروری است تا ما آموزشگاه های سالم و سلامت مبتنی بر فرهنگ و ارزش های دینی و انقلابی در کشورمان تأسیس کنیم و با تغییر اساسی و دور ریختن متدهای غربی در این آموزشگاه ها بر اساس باورهای انقلابی و آموزه های دینی و فرهنگ اصیل ملی مان هنرجویانی را تربیت کنیم که بتوانند سال ها بعد اختیار سینمای کشور را در ست خود بگیرند و بدون سرسپردگی به غربی ها سینما را اداره کنند.
ارسال نظر