دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

سینماگران از نفوذ فرهنگی می گویند؛

از بی بصیرتی و خودفروختگی مدیران تا نقش «سلبریتی»ها و «دوتابعیت»ها در نفوذ فرهنگی/ کمدی های جلف، فیلم های سیاه نما، آثار ضد ارزشی نباید در سینما تولید شود

سیدزاده-آقامحمدیان-قهرمانی-بهمنی-توکلی-الماسی-حر-بهمنی

سینماپرس: سینماگران با انتقاد نسبت به شرایط سینمای امروز عنوان کردند: امروزه سینمای ما مصداق بارز نفوذ فرهنگی شده است، چه معنا دارد در سینما کمدی های جلف، فیلم های سیاه نما، آثار ضد ارزش های دینی و ملی و بعضاً با عبور از خط‌ قرمزهای مسلم در ترویج روابط جنسی و حتی همجنسگرایی تولید شود؟!

به گزارش سینماپرس نفوذ فرهنگی، تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و... واژه هایی کلیدی است که این روزها بیشتر از پیش به گوش می رسد و مصادیق آن قابل رویت است.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نفوذ عینی غرب در ایران که پیش از آن در حکومت پهلوی رخ داده بود، منهدم گردید. از میانه دهه ۷۰ به بعد و به خصوص با روی کار آمدن دولت اصلاحات ما شاهد بروز عینی نفوذ فرهنگی در سیستم فرهنگی و هنری و به خصوص سینمای کشور بودیم به نحوی که بسیاری از فیلم هایی که در این زمان تولید شد هیچ همخوانی و قرابتی با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی نداشت.

از سوی دیگر تولید فیلم هایی سیاه از جامعه باعث شد تا جشنواره های غربی به این نوع فیلم ها بها بدهند و همین امر باعث گردید تا مدیران و سینماگرانی که دل در گروی فرهنگ غربی دارند تمام تلاش خود را به کار ببرند تا برای خوشامد این نوع جشنواره ها که عموماً اهدافی ضد ایرانی و ضد اسلامی دارند فیلم تولید کنند!

مقام معظم رهبری که همواره دغدغه های ویژه و جدی در حوزه تهاجم فرهنگی دشمنان دارند بارها در سخنرانی ها و فرمایشات خود به مسئولان فرهنگی کشور گوشزد کردند تا تمام حواس شان را برای مقابله با توطئه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی جمع کنند اما غافل از آنکه در همین سال های اخیر شاهد حضور مدیرانی بودیم که اصولاً تنها بر اساس منافع و خواسته های سینمای فرانسه و آمریکا، سیاست های فرهنگی و سینمایی را تعیین می کردند!

یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تهاجم فرهنگی دشمنان به این شرح است: «تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه‌ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه‌ی فرهنگی باشند؛ رخنه‌های فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند. نمیخواهیم بگوییم همه‌ی آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است؛ نه، خود ما هم مقصّریم؛ مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگی، مسئولان غیر فرهنگی، کم‌کاری‌ها، غلط‌کاری‌ها، اینها تأثیر داشته؛ ما همه را به گردن دشمن نمی‌اندازیم؛ امّا حضور دشمن را هم در زمینه‌ی مسائل فرهنگی نمیتوانیم فراموش کنیم. امروز و از روزهای اوّل انقلاب، دستگاه‌های تبلیغات، همه‌ی توش‌وتوان خود را گذاشته‌اند برای اینکه مردم را نسبت به پایه‌های این انقلاب بی‌اعتقاد کنند. این کارِ فرهنگی است؟ ایمان مردم را مورد تهاجم قرار دادند، باورهای قلبی مردم را مورد تهاجم قرار می دهند؛ این را نمی شود انسان ندیده بگیرد «.

سینماپرس با توجه به رسالت خود در زمانه ای که مصداق های عینی نفوذ فرهنگی بر پرده سینماهای سراسر کشور دیده می شوند و فیلمسازان متعهد خانه نشین شده اند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، شفیع آقامحمدیان، محمد قهرمانی، حمید بهمنی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، اکبر حر و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. در این گفتگوها از نهادهای ناظر ب عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخواست شده تا مقابله جدی با مسببان نفوذ فرهنگی در کشور داشته باشند.

سیدزاده: اسفا که امروزه فیلم های سینمایی ما کپی فیلم های زمان طاغوت شده اند/ بی بصیرتی و خودفروختگی دلیل وادادگی مدیران است!

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: ما انقلاب کردیم تا بتوانیم برخلاف رژیم منحوس پهلوی فیلم های بر اساس اخلاق و اسلام تولید کنیم و فرهنگ انسانی و اسلامی را در جامعه رواج دهیم اما اسفا که امروزه فیلم های سینمایی ما کپی فیلم های زمان طاغوت شده اند و کمتر اثری از فیلم های اخلاق گرا در سینمای ایران می بینیم. باعث شرم و افسوس است که بسیاری از اروپایی ها و آمریکایی ها برای اینکه جامعه خودشان به انحطاط بیشتر کشانده نشود فیلم های اخلاقی تولید می کنند اما ما به دلیل نفوذ جدی دشمن در حوزه فرهنگی و هنری مان فیلم هایی تولید می کنیم که خود آمریکایی ها و اروپایی هم از دیدن آن ها شرم شان می شود! این وضعیتی است که سینمای جمهوری اسلامی ایران به آن گرفتار شده و متأسفانه تدبیری برای برون رفت از این اوضاع دردآور نمی شود.

آقامحمدیان: سینماگران و مدیران ۲ تابعیتی فرهنگ کشور را دچار دگردیسی کرده اند/ مصداق بارز نفوذ فرهنگی در سینما، بی بندوباری در نشان دادن روابط و اشرافی گری است

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این باره گفت: سینماگران و مدیران ۲ تابعیتی فرهنگ کشور را دچار دگردیسی کرده اند و نه تنها حوزه فرهنگ که سایر حوزه های مختلف کشور نیز از حضور برخی ۲ تابعیتی ها در رأس کارها و امورشان رنج می برند. افراد ۲ تابعیتی برای هر جامعه ای جز ضرر و خسران و تبعات منفی چیز دیگری ندارند؛ ۲ تابعیتی ها قطعاً وامدار و وابسته به فرهنگ و ملیت و باورها و آیین های خودشان نیستند که رفته اند و تابعیت کشوری دیگر را اخذ کرده اند و از این رو ما نباید اجازه دهیم ۲ تابعیتی ها در کشورمان فعالیت کنند و بتوانند با نفوذ آگاهانه و یا غیرآگاهانه شان ما را از مسیر مستقیم خود منحرف کنند.

قهرمانی: مدیران فرهنگی و اغلب سینماگرانی که شرایط برای حضورشان در سینما سهل است دچار استحاله شده اند/ باورهای دینی و ارزشی در سینما از بین رفته است

حمد قهرمانی تهیه کننده سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: مدیران فرهنگی و اغلب سینماگرانی که شرایط برای حضورشان در سینما سهل است دچار استحاله شده اند و به همین دلیل ما به جای آنکه شاهد ترویج باورها و اعتقادات ملی و مذهبی و دینی و ارزشی در سینمای کشور باشیم، شاهد ترویج باورهای کسانی هستیم که امروزه مدیریت و تولید سینمای کشور را در دست خود گرفته اند. دشمن با نفوذ فرهنگی از طریق سینما، تلویزیون، رسانه های مجازی و... در جامعه و مردم شک و تردیدهایی را ایجاد می کند و روی جامعه اثر می گذارد؛ دشمن هرآنچه خودش بخواهد را به خورد مردم می دهد و خیلی راحت با انجام کار فرهنگی می تواند نیکی ها را بد و بدی ها را نیک نشان دهد؛ این اتفاق در سینما برجسته تر از حوزه های دیگر اعم از کتاب، فضای مجازی و... است چرا که تصویر خاصیتی دارد که مردم به راحتی آن را باور می کنند و در ذهن ها ماندگار می شود از این رو دشمنان نظام و انقلاب امروزه روی سینمای ما تمرکزی جدی دارند.

بهمنی: اغلب فیلم ها در ظاهر کمدی و در باطن دشمن دین و اخلاقیات و کانون خانواده، مصداق بارز نفوذ فرهنگی هستند/ پدیده «سلبریتی»ها یکی دیگر از مصادیق نفوذ است!

حمید بهمنی کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: ما امروزه شاهد اتفاقات دردآوری در سینمای کشور هستیم و متأسفانه مسئولان مان نیز نه تنها مقابله ای در مواجهه با پدیده نفوذ فرهنگی ندارند بلکه دچار نوعی وادادگی در قبال آن شده اند. من صریحاً می گویم کسانی که امثال «هزارپا» های مبتذل را در سینما می سازند کسانی هستند که تا دیروز مدعی روشنفکری در سینما بودند و امروز به عمق ابتذال رسیده اند و این اتفاق مصداق بارز نفوذ فرهنگی است. در رابطه با پدیده شوم نفوذ فرهنگی حضرت آقا بارها و بارها هشدار داده اند؛ ایشان بالای ۲۰ سال است که راجع به نفوذ و جنگ نرم توسط دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی هشدار می دهند اما وقتی آثار نفوذ در جریان هایی مثل دوران «فتنه» شکل گرفت همه متوجه دلیل این هشدارها از سال ها قبل شدند و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی از آن دوران به عنوان یک عنصر فعال به پدیده نفوذ توجه کردند.

توکلی: مدیران فرهنگی متأثر از تفکرات غربی و آمریکا خواسته یا ناخواسته به توسعه نفوذ در حوزه فرهنگی و هنری کمک کرده اند

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: مدیران فرهنگی متأثر از تفکرات غربی و جامعه آمریکا خواسته یا ناخواسته به توسعه نفوذ در حوزه فرهنگی و هنری کمک کرده اند و تا وقتی سیاست گذاری ها و اداره سینمای کشور در دست این افراد باشد ما شاهد حضور و رشد پدیده نفوذ فرهنگی خواهیم بود. جامعه هنری ما باید از مرحله نفوذ فرهنگی با کمک دست های ناظر بر عملکرد مدیران فرهنگی و یکایک هنرمندان متعهدی که دل در گروی اخلاقیات و نظام و انقلاب دارند عبور کند؛ ما نیازمند تولید آثار ارزشمند در همه زمینه ها و حوزه های فرهنگی و هنری از جمله سینما هستیم و من امیدوارم بیش از این شاهد تولید آثاری سبک و نازل در سینمای کشورمان نباشیم.

الماسی: نفوذ فرهنگی پدیده ای مهندسی شده است/ چه کسی باید پاسخگوی ابتذال مفرط در سینمای کشور باشد؟

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت:  نفوذ فرهنگی پدیده ای مهندسی شده است؛ همه اتفاقات ناشایستی که ما شاهد رخ دادن آن در حوزه فرهنگی و هنری کشور هستیم حساب شده و از قبل طراحی شده هستند و همین باعث شده تا هنرمندان فرهیخته بیکار و خانه نشین شوند و عده ای به اسم سینماگر که اندک سواد و دانشی در این زمینه ندارند اداره امور را در دست خود بگیرند! مدیران و متولیان فرهنگی ما روی فکر و رفتار مردم تأثیر منفی گذاشته اند؛ ما این روزها جامعه را عوام زده کرده ایم ما با مخاطبان عوام زده در سینما مواجه هستیم. اغلب تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما ابلهانه شده اند و ما به ندرت و بسیار اندک شاهد تولید آثار خوب و ارزشمند مبتنی بر اخلاقیات و ترویج روحیه دینی و انقلابی در سینما و تلویزیون مان هستیم.

حر: لودگی هایی به اسم کمدی، ترویج سیاه نمایی و ایجاد روحیه یأس در میان جوانان و نمایش روابط دوستانه دختر پسری و حتی همجنسگرایی در سینما مصداق بارز نفوذ فرهنگی است

 اکبر حر کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: لودگی هایی به اسم کمدی، ترویج سیاه نمایی و ایجاد روحیه یأس در میان جوانان و نمایش روابط دوستانه دختر پسری و حتی همجنسگرایی در سینما مصداق بارز نفوذ فرهنگی است؛ همه این اتفاقات شوم و ناشایست در سینمای ایران به واسطه حضور مدیران نابخردی است که هیچ عرق و علاقه ای به میهن و دین و انقلاب ندارند! از سال ۱۳۶۲ که سیستم مدیریتی در سینمای ایران شکل گرفت ما دچار بحران هویت در سینما شدیم؛ مدیران آن زمان معتقد بودند باید سینمای اروپای شرقی را الگوی سینمای ایران قرار دهند؛ در آن دوران سینمای کشورهایی همچون: آلمان شرقی، مجارستان، لهستان و بلغارستان به شدت مورد توجه مدیران سینمای ایران بود. عموم فیلم های این کشورها تفکرات چپ گرایانه در حوزه های فرهنگی و عقیدتی داشتند و سینمایی را ترویج می کردند که نیاز به قهرمان و داستان نداشت؛ نیاز به نشان دادن عواطف و احساسات و نیازها نداشت؛ بازتاب داخلی سیاست مدیران سینمای کشور در دهه ۶۰ این بود که موضوعات و محورهای دیگر از دستور کار سینما حذف شد و تولید و ترویج این گونه فیلم ها که خود مصداق بارز نفوذ فرهنگی در آن زمان بودند آغاز گشت.

بهمنی: افرادی که در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند اهمال کارند و به همین دلیل شاهد وفور آثاری هستیم که قرابتی با آرمان های انقلاب و نظام ندارند

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: افرادی که در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند اهمال کارند و به همین دلیل شاهد وفور آثاری هستیم که قرابتی با آرمان های انقلاب و نظام ندارند و نکته جالب و قابل تأمل آنجا است که تمامی این تولیدات هم از ساز و کارهای قانونی تولید فیلم در کشور بیرون می آیند و باعث تعجب بسیاری از هنرمندان متعهد می شوند. در واقع ما می توانیم این نکته را عنوان کنیم که کسانی که در گلوگاه های قانونی نشسته اند شایستگی حضور در عرصه مدیریتی را ندارند؛ حتی امکان دارد گاهی اوقات عمداً اتفاقاتی مغایر با خواسته ها و آرمان های انقلاب اسلامی، قوانین قضایی و دولت و مجلس و سیاست گذاران بیفتد چرا که نظام دنبال تولید آثار فرهنگی و هنری ارزشمند است اما خروجی تولیدات که ناشی از اهمال کاری است هیچ همخوانی با آرمان های نظام و انقلاب ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.