سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

انتظارات سینماگران از مدیریت سینما/۱

رافعی: مدیریت سینما باید با رانت خواری و باندبازی مقابله کند/ فیلمسازان ارزشی بیکارند و کسانی فیلم ارزشی می سازند که اعتقادی به ارزش ها ندارند!

عباس رافعی

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: مشکلات سینمای کشور این روزها به حد اعلای خود رسیده و متأسفانه ما با مسائل و مصائب زیادی در سینمای کشورمان مواجه هستیم که یکی از مهمترین آن ها تولید انبوه فیلم های سخیف، نازل و مبتذل در قالب آثار طنز و کمدی است.

کارگردان فیلم سینمایی «بیگانگان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه به دلیل اهمال کاری و وادادگی مدیران طی سال های اخیر ما شاهد قدرتمند شدن سینماداران هستیم؛ به نحوی که این سینماداران هستند که برای سینمای کشور تصمیم گیری و سیاست گذاری می کنند؛ سینماداران هستند که مافیای بزرگی را تشکیل داده اند و تنها از اکران فیلم های مبتذل و سبک و سطحی به اسم کمدی حمایت می کنند و حتی تعیین می کنند که کدام بازیگران باید در فیلم ها حضور داشته باشند و اگر مثلاً فلان بازیگر در این فیلم حضور نداشته باشد از آن فیلم حمایت نمی کنند!

وی ادامه داد: این اتفاقات عین بی قانونی است و من نمی دانم مسئولان مربوطه چرا دست روی دست گذاشته اند و هیچ کار شایسته ای در راستای مقابله با این قبیل افراد و باندها و مافیاها انجام نمی دهند؛ گویا اصولاً مدیران سینمایی با عملکرد این افراد موافق هستند که جلوی کارشان را نمی گیرند و آن ها را سر جای خود نمی نشانند! این مایه شرمساری است که باندبازی در سینمای ایران بیداد می کند و هیچ شخصی پیدا نمی شود که به صورت بنیادین و ریشه ای مشکلات سینمای کشور را حل کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات متعدد دیگر در سینمای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مهمترین مشکلات امروز سینمای ایران خانه نشین و بیکار شدن فیلمسازان متعهد و ارزشی است؛ یک زمانی ما شاهد حضور سینماگرانی همچون زنده یاد رسول ملاقلی پور برای ساخت تولید آثار ارزشی بودیم اما امروزه آن دسته از فیلمسازان متعهد که از جان و دل شان دغدغه حضور در این حوزه را داشتند بیکار شده و با بی تدبیری هرچه تمام تر برخی مواقع شاهد هستیم کسانی فیلم های ارزشی می سازند که هیچ اعتقادی به ارزش ها ندارند!

کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» خاطرنشان کرد: همه چیز در سینمای ما بر اساس «نور چشمی» بودن افراد است و این اتفاق باعث دلمردگی بخش اعظمی از اهالی راستین سینمای کشور شده و این وظیفه مدیران و مسئولان است که تدبیری اساسی برای جلوگیری از این اتفاقات شوم داشته باشند.

این فیلمساز با بیان اینکه بهتر است اداره سینمای کشور به دست صنوف واگذار شود و دولت دیگر مداخله جدی در حوزه تولید و اکران آثار نداشته باشد تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که اداره امور سینما به دست نهادی همچون خانه سینما بیفتد چرا که خانه سینما هرگز مستقل نیست، واقعی نیست و یکی از زیرمجموعه های سازمان سینمایی است و به جای آنکه برای رفع مشکلات اعضایش دغدغه داشته باشد در راستای حمایت از مدیران سینمایی گام برمی دارد.

رافعی در پایان این گفتگو متذکر شد: ما نیازمند حضور مدیری در رأس سینمای کشور هستیم که از تأسیس صنوف به حق و واقعی حمایت کند و دغدغه اش یار جمع کردن برای خودش نباشد! بنده یقین دارم اگر اداره سینمای کشور به دست خود اهالی سینما به صورت مستقل بیفتد ما شاهد رفع بسیاری از معضلات کنونی خواهیم بود و دیگر خبری هم از باندبازی در سینما نیست چرا که باندبازی و مافیاگری همیشه در سایه حمایت های مالی از سوی مدیران رخ می دهد اما زمانی که اداره سینما به دست اهالی راستین سینما بیفتد ما انتظار هیچ حمایت مالی از آن ها نخواهیم داشت و تلاش مان به سمت تقویت بخش خصوصی خواهد رفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.