یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۲

بهمنی: اسفا که باید با ذره بین دنبال آثاری با مضامین اسلامی، انقلابی و ارزشی بگردیم/ اتفاقات شوم در سینمای ایران حاصل اندیشه نفوذی هاست

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اسفا که باید با ذره بین دنبال آثاری با مضامین اسلامی، انقلابی و ارزشی در جشنواره فیلم فجر بگردیم، این اتفاق چه معنایی دارد، سوأل بنده این است که اصلاً جشنواره ای که به اسم انقلاب و در ایام پیروزی انقلاب برگزار می شود چرا باید جایگاهی برای نمایش فیلم های تلخ و سیاه باشد و هیچ یک از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی را به نمایش نگذارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر جشنواره فیلم فجر امروز در سراشیبی افتاده و رو به افول و نزول گذاشته است به دلیل جریانات سیاسی است که از سال ها و دهه ها قبل بر مملکت و به خصوص حوزه فرهنگ و هنر تأثیر منفی گذاشته اند. جشنواره فیلم فجر ناب ترین و بومی ترین جشنواره سینمایی در کشور ما بود که بر اساس تفکرات و آرمان های انقلابی و اسلامی شکل گرفته بود اما متأسفانه وضعیتش طی سال های اخیر به گونه ای شده که ما باید با ذره بین در میان آثار آن دنبال فیلم هایی با مضامین اسلامی و انقلابی بگردیم و در عوض تا دلتان بخواهد در این جشنواره شاهد فیلم هایی سیاه نما هستیم که وضعیت مردم را در جمهوری اسلامی ایران بسیار فلاکت بار به تصویر می کشند و تنها از بدبختی ها و مشکلات حرف می زنند.

وی تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر که باید محفلی برای نمایش دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی باشد این روزها بدل به جریانی شده که نه تنها دستاوردهای انقلاب را به نمایش نمی گذارد بلکه به طورکل منکر آن می شود که اصلاً انقلاب اسلامی دستاوری داشته است. متأسفانه مدیرانی که آرام آرام از دهه ها قبل مدیریت سینمای کشور را در دست گرفتند و برای جشنواره انقلاب سیاست گذاری و برنامه ریزی کردند اغلب نیت خیر نداشتند و به صورت عمدی یا غیرعمدی عواملی را فراهم آوردند که جشنواره فیلم فجر به بیراهه کشیده شود.

بهمنی یادآور شد: قبل از سال ۷۶ و روی کار آمدن جریان به اصطلاح اصلاحات، سینمای دفاع مقدس که سالم ترین و بومی ترین و ملی ترین گونه سینمایی بعد از انقلاب به شمار می آمد و در جشنواره فیلم فجر هم توجهات ویژه ای به آن می شد به یکباره از گردونه حمایت وزارت ارشاد خارج شد و عملکرد مسئولان وقت به این گونه بود که ما اصلاً نیازی به سینمای دفاع مقدس نداریم و این سینما را نمی خواهیم. همان ها باعث شدند که امروز بعد از گذشت بیش از ۲ دهه ما شاهد این اتفاق باشیم که جشنواره فیلم فجر که جشنواره انقلاب اسلامی است نشانی از انقلاب نداشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» تصریح کرد: بنده یقین دارم این اتفاقاتی که در سینمای ایران و در جشنواره فیلم فجر رخ داده همگی حاصل اندیشه نفوذی ها است! آدم هایی که به شدت خود را علاقمند به نظام نشان داده و می دهند اما در عمل بر ضد نظام عمل می کنند. آدم هایی که با بودجه همین نظام فیلمساز شدند اما بعدها با ساخت فیلم های مشمئزکننده شان علیه نظام فعالیت کردند. ما کم فیلمسازانی نداشتیم که از تلویزیون شروع کردند و این نظام بود که به آن ها اسم و رسم داد اما بعد از اینکه به جایی رسیدند روش و منش خود را عوض کردند و بر اساس تفکرات که جریان نفوذ به آن ها دیکته می کرد مبادرت به تولید فیلم کردند و سینمایی سیاه را به جامعه تحمیل کردند و اسکار گرفتند و حالا هم در خارج از کشور فیلمسازی می کنند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: انتظار و مطالبه بنده به عنوان یک فیلمساز انقلابی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره انقلاب این است که به خود بیایند و نگذارند بیش از این جشنواره ای که با نام انقلاب شناخته می شود به بیراهه برود و نفوذی ها سیاست های سینما را تعیین کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.