دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۴

بلوریان: اعمال سلیقه مدیران، باندبازی های رایج و روابط پشت پرده، جشنواره فجر و سینمای ایران را به بیراهه کشانده است

غلامحسین بلوریان

سینماپرس: غلامحسین بلوریان تهیه کننده پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعمال سلیقه مدیران، باندبازی های رایج و روابط پشت پرده، جشنواره فجر و سینمای ایران را به بیراهه کشانده است، متأسفانه ما شاهد حاکم شدن روابط به جای ضوابط در سینمای مان هستیم و همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا در حوزه سینما به شدت دچار مشکل شویم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «چتری برای دو نفر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکلات در سینمای ایران آنقدر زیاد است که نمی توان آن ها را به صورت اجمالی بررسی کرد؛ جشنواره فیلم فجر هم که رویدادی از زیرمجموعه های سینما است متعاقب مشکلات عدیده در سینما به شدت دچار اختلال و مشکل شده و بنده معتقدم دلیل اصلی این اتفاق مدیرانی هستند که خودشان برگزاری این جشنواره را بر عهده دارند و با ندانم کاری های شان پنبه جشنواره را می زنند!

وی ادامه داد: وقتی جشنواره فیلم فجر یک قانون ثابت ندارد و هر دبیر و یا مدیر سینمایی بر اساس سلیقه شخصی خود و بدون استفاده از نظرات کارشناسان بلایی به سر جشنواره می آورد معلوم است که این رویداد به حاشیه کشیده می شود. ما حتی شکل ساختاری جشنواره را هم بعد از سال ها عوض کرده ایم! جشنواره ای که دهه ها به صورت بین المللی برگزار می شد به یک باره بر اساس سلیقه شخصی یک مدیر ۲ پاره شد، از سوی دیگر ضابطه ای برای تعداد فیلم های حاضر در جشنواره وجود ندارد؛ هر یک از بخش های جنبی جشنواره یک سال هستند و یک سال دیگر حذف می شوند و خلاصه از این دست اتفاقات اینقدر زیاد است که بسیاری از سینماگران اصولاً عطای جشنواره را به لقایش بخشیده اند و حاضر نیستند در این رویداد حضور داشته باشند.

این سینماگر تأکید کرد: یک فیلمساز و تهیه کننده می آیند با عشق و علاقه فیلمی را می سازند و به جشنواره ارائه می کنند اما بر اساس سلیقه مدیران و نه بر اساس قواعد و قوانین فیلم های آن ها دچار مشکلاتی نظیر ممیزی های سلیقه ای، توقیف و... می شود از سوی دیگر فیلم ها به صورت گسترده در ایام جشنواره در اغلب استان های کشور نمایش داده می شوند و مدیران حتی گاهی اوقات پولی بابت نمایش فیلم ها به تهیه کننده ها نمی دهند. همه این ها باعث ایجاد بی علاقگی و سرد شدن دست اندرکاران سینما نسبت به این رویداد شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب حوراء» تصریح کرد: مخلص کلام این است که همانطور که پیش از این تأکید کردم هیچ استانداردی در روند برگزاری جشنواره وجود ندارد و سلیقه است که حرف اصلی را می زند؛ سلیقه هایی که باعث آسیب شدید می شوند؛ مسئولان از صاحبان پول های کثیف حمایت می کنند و فیلم های شان را به نمایش می گذارند و به آن ها جایزه می دهند؛ باندبازی امروزه در سینما بیداد می کند  و خواسته ما از مدیران سینمایی این است که جلوی این بی عدالتی ها را بگیرند و به گسترش بی عدالتی در سینما دامن نزنند.

وی در پایان افزود: همه اهالی سینما قطعاً خواهان برگزاری جشنواره ای قاعده مند و استاندارد در سینمای کشورمان هستند اما متأسفانه فعلاً وضعیت به گونه ای است که ما در کشورمان به رغم تولیداتی که داریم شاهد برگزاری چنین رویدادی نیستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.