دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۷

دیندار: جشنواره فیلم فجر رویدادی «ملی» است و نباید سلایق آن را تنزل دهد/ انتقاد به انتخاب داورانی که هیچ سنخیتی با انقلاب ندارند

محمد دیندار

سینماپرس: محمد دیندار منتقد و فیلمنامه نویس سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: مهمترین نکته در رابطه با جشنواره فیلم فجر این است که جشنواره فیلم فجر رویدادی «ملی» است و نباید سلایق «میلی» آن را تنزل دهد، ما چند سالی است که شاهد عملکرد سلیقه ای دست اندرکاران این رویداد سینمایی هستیم و این عملکردهای سلیقه ای غیرکارشناسی ضربات جبران ناپذیری را به این جشنواره وارد کرده و باعث افت و نزول آن شده است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برآمده از انقلاب اسلامی و رویدادی ملی است که هیچ فرد و سازمان و ارگانی نمی تواند خود را متولی آن بداند. دست اندرکاران برگزارکننده این رویداد موظف هستند هیأت هایی را برای داوری و انتخاب آثار معرفی کنند که به نفع فرهنگ ملی کشور کار کنند و سلیقه های شخصی خود را تعمیم ندهند.

وی سپس با تأکید بر اینکه فیلم هایی که در جشنواره نمایش داده می شوند باید مطابق با اهداف و ارزش های نظام و انقلاب اسلامی باشند تصریح کرد: بنده مصراً تأکید دارم که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارتی جدی و دقیق نسبت به عملکرد دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر داشته باشند و با دقت هرچه تمام تر فیلم های به نمایش درآمده در این رویداد سینمایی را رصد کنند چرا که همانطور که پیشتر تأکید کردم جشنواره فیلم فجر محلی برای عرضه فیلم ها به صورت سلیقه ای نیست و باید در این رویداد تنها فیلم هایی نمایش داده شوند که مبتنی با ارزش ها و اهداف نظام ساخته و تولید شده اند.

این منتقد سینما همچنین نقش رسانه ها را در این زمینه بسیار پررنگ برشمرد و اظهار داشت: رسانه ها به عنوان سردمدار افکار عمومی باید با انتشار مطالب به حق انتقادات و پیشنهادات خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره فیلم فجر مطرح کنند؛ رسانه ها باید بدون درنظر گرفتن منافع باندی و جناحی و سیاسی از مسئولان جشنواره و مدیران سینما مطالبه گری داشته باشند و باید همه تلاش شان بر این باشد که فرهنگ و هنر کشور رشد، ارتقا و تعالی پیدا کند نه اینکه با عملکردهای نابخردانه متولیان رو به افول و نزول بگذارد.

دیندار تأکید کرد: وظیفه رسانه ها این است که از مسئولان برگزارکننده جشنواره پرسش گری داشته باشند و آن ها را مورد بازخواست و موأخذه قرار دهند؛ ما اگر متوجه می شویم که کسانی به عنوان داور و یا عضو هیأت انتخاب در این رویداد معرفی می شوند که هیچ قرابت و سنخیتی با انقلاب ندارند باید مسئولان را مورد بازخواست قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای خصوصی نیست که دست اندرکارانش با اعمال سلیقه شخصی از دوستان و آشنایان شان به عنوان داور یا عضو هیأت انتخاب دعوت کنند؛ این رویداد جشنواره ای ملی و انقلابی است که باید مطابق با چارچوب های اسلامی و انقلابی برگزار شود و همه داوران و فیلم ها و... این جشنواره باید با انقلاب اسلامی قرابت و سنخیت داشته باشند و این مسأله قطعاً خواسته و مطالبه انبوهی از اهالی سینما و رسانه از دست اندرکاران جشنواره است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.