شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۱۲

شمس: پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان دلیل اصلی افول جشنواره فیلم فجر است/ جوایز جشنواره بر اساس اصول سینمایی داده نمی شود

روح انگیز شمس

سینماپرس: روح انگیز شمس کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان دلیل اصلی افول جشنواره فیلم فجر است و متأسفانه سال به سال هم ما بیشتر از گذشته شاهد این اتفاقات ناراحت کننده در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «دخترعمو و پسرعمو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً جشنواره فیلم فجر با هیچ یک از جشنواره های معتبر سینمایی در دنیا قابل قیاس نیست چرا که هیچ یک از قواعد، ویژگی ها و استانداردهای جشنواره های مطرح دنیا در این رویداد سینمایی وجود ندارد و دیده نمی شود.

شمس با بیان اینکه جوایز جشنواره بر اساس اصول سینمایی داده نمی شود تصریح کرد: نه تنها اعطای جوایز که حتی انتخاب آثار برای حضور در این رویداد سینمایی بر اساس اصول سینمایی انجام نمی شود؛ در واقع در این جشنواره به فیلم ها جایزه نمی دهند یا فیلم ها را انتخاب نمی کنند بلکه به حواشی فیلم ها جایزه می دهند؛ بر اساس سفارشات این و آن و این نهاد و آن سازمان فیلم ها را می پذیرند و همه این اتفاقات دست به دست هم داده تا نشانی از یک جشنواره قاعده مند و استاندارد در این رویداد سینمایی وجود نداشته باشد.

این سینماگر تأکید کرد: سیاست برگزارکنندگان جشنواره به جای آنکه بر این امر استوار باشد که بهترین آثار هنری و سینمایی را بر اساس قواعد و اصول سینمایی برگزینند این است که فلانی را از خود ناراحت نکنند و یا فلان فیلم مهم سفارش شده را نادیده نگیرند و یا فلان کارگردان پیشکسوت را از خود نرجانند!

شمس خاطرنشان کرد: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مسئولان برگزارکننده جشنواره داعیه دار صدور فرهنگ ملی به جهان هم هستند در حالی که همه این حرف ها تنها در حد و اندازه یک شعار است و بس! متأسفانه کمتر نشانی از صدور فرهنگ ملی در فیلم های این رویداد سینمایی دیده نمی شود و ما متأسفانه به خصوص طی سال های اخیر با فیلم هایی در جشنواره مواجه بوده ایم که نه تنها هیچ قرابتی با فرهنگ ملی مان نداشتند بلکه اصولاً در تضاد با فرهنگ و هویت ملی هم بوده اند.

وی با انتقاد از مسئولان و سیاست گذاران سینمایی در پایان این گفتگو متذکر شد: زمانی که بخش عمده ای از فیلم های تولید شده در سینما کمدی های نازل، سبک و سطح پایین هستند و دیگر فیلمسازان و مسئولان در پی فرهنگ سازی و ترویج و توسعه و رشد فرهنگ نیستند چه توقعی می توان داشت که جشنواره بر اساس استانداردها برگزار شود؛ هیچ چیز در سینمای ما درست در سر جای خود قرار نگرفته و همانطور که پیش از این تأکید کردم پارتی بازی ها، رفاقت ها و امثالهم باعث شده تا سینمای ما شکل نگیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • رضا ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۰:۴۴
    0 0
    واقعا جای تاسف است که بعضی اوقات کسانی از زد و بند سخن به میان می آورند که کافی است نگاهی به کارنامه فعالیت های خودشان داشته باشند و تنها اثر سینمایی خودشان را با قاضی کردن کلاه خود یک بار دیگر از نگاه منتقد آن را تماشا کنند!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.