سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

سینماگران و سینمای مقاومت؛

لزوم جلوگیری از انحراف سینمای مقاومت و توجه به فیلمسازان ارزشی/ سینمای استراتژیک حلقه‌ی مفقوده‌ در مدیریت سینما

سربخش-شاهمرادی زاده-سیدزاده-اصغری

سینماپرس: به بهانه برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت جمعی از سینماگران با هشدار نسبت به ایجاد انحراف در سینمای مقاومت تأکید کردند: این جشنواره یکی از مهمترین و استراتژیک ترین جشنواره های سینمایی کشور است و باید بسیار گسترده تر برگزار شود؛ متولیان سینما اگر واقعاً برای سینمای ارزشی بهایی قائلند چرا از تولید فیلم هایی با مضامین دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و... حمایت نمی کنند؟

به گزارش سینماپرس طبق فرموده رهبر معظم انقلاب «هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند».

متأسفانه طی سال های اخیر بی توجهی نابخشودنی مدیران سازمان سینمایی نسبت به سینمای استراتژیک، نادیده گرفتن و خانه نشین شدن بخش اعظمی از سینماگران ارزشی و متعهد به نظام و انقلاب، تأسیس یک نهاد که انحصار تولید فیلم های ارزشی را در دست گرفته و نسبت به قدیمی ها و سینه سوختگان این عرصه بی توجه است و برخی انحرافات در روند برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و تغییر استراتژی ها در این رویداد با واکنش های گسترده ای روبرو شده که در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: علیرضا سربخش، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدسعید سیدزاده و ابراهیم اصغری با ما گفتگوهایی انجام دادند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سربخش: جشنواره فیلم مقاومت نیاز به دبیرخانه دائمی دارد/ نقش و ارزش این جشنواره به نسبت سال های قبل کمتر شده درحالیکه باید بسیار گسترده تر برگزار شود

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: اگر هدف و قصدمان این است که جشنواره فیلم مقاومت را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم نیازمند آن هستیم تا دبیرخانه ای دائمی داشته باشیم و طی سال فیلم های داخلی و خارجی در حوزه مقاومت را رصد، تجزیه و تحلیل کنیم. ما وظیفه داریم همه فیلم ها و فیلمسازان سینمای مقاومت در اقص نقاط دنیا را تشویق کنیم؛ ما نباید به این راضی و دلخوش باشیم که هنگام برگزاری جشنواره یکی دو سالن سینمایی را اجاره کنیم و جشنواره را برگزار نماییم؛ این جشنواره به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین جشنواره های سینمایی کشور باید بسیار گسترده تر برگزار شود و این وظیفه مسئولان و دست اندرکاران این رویداد است که در طول سال فیلم های سینمای مقاومت را رصد کنند. هیچ حرکت ریشه ای وجود ندارد؛ جشنواره فیلم مقاومت باید جهت دهی مناسب و درست داشته باشد باید تغییرات اساسی در سینمای مقاومت ایحاد کند اما حتی فیلمنامه ها به سمت و سویی هدایت نمی شود که به یک نتیجه متقن برسند. ما نیاز به شورای فیلمنامه مقاومت داریم و سازمان سینمایی باید آن را تأسیس کند و نباید هر کسی به نام دفاع مقدس فیلم تهیه کند.

شاهمرادی زاده: جشنواره فیلم مقاومت با تبیین یک استراتژی درست تحولی عظیم در عرصه سینمای مقاومت و دفاع مقدس به وجود آورد

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت نباید مسیری برای ردگم کنی مسئولان و مدیرانی باشد که به سینمای ارزشی و استراتژیک تعهدی ندارند؛ همه ما می دانیم که برای سینمای ارزشی و استراتژیک کار شاخصی انجام نمی شود و حتی رهبر معظم انقلاب نیز به کم کاری شدید در حوزه فرهنگی و هنری انتقاداتی داشته اند. متولیان سینما اگر واقعاً به سینمای ارزشی عرق دارند چرا آگاهانه مانع از تولید فیلم هایی می شوند که مضامینی همچون دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و... دارد؟ چطور بنده به عنوان یک سینماگر سال های متمادی است که فیلمنامه های متعدد جنگی دارم و بارها تلاش کرده ام که آن ها را جلوی دوربین ببرم اما هیچ حمایتی از من نشده است؟

سیدزاده: جشنواره مقاومت باید محفلی برای دلسوختگان عرصه مقاومت اسلامی و دفاع مقدس باشد

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: یک سری آدم های دل سوخته در اقصی نقاط دنیا همانطور که از نظر سیاسی و نظامی نگاه شان به عنوان ام القرای اسلام به جمهوری اسلامی ایران است از نظر فرهنگی هم نگاه شان به جشنواره فیلم مقاومت است. آیا جشنواره فیلم فجر که برای به نمایش گذاشتن سینمای انقلاب اسلامی بنیان گذاری شد توانسته به وظیفه خود عمل کند که جشنواره مقاومت عمل کند؟ به شکل نسبی هیچ یک به وظیفه خود عمل نکردند اما جشنواره مقاومت به دلیل اینکه آدم های دل سوخته در آن هستند قدری در مسیر حرکت می کند، انحراف دارد اما باز هم راه را درست می رود. اما از آنجا که حوزه فرهنگ در کشور ما مورد بی مهری شدید قرار گرفته و مسئولان آنچه را باید از فرهنگ بخواهند نمی خواهند و فرهنگ وسیله ای برای رسیدن به مقاصد سیاسی آقایان شده است و به همین دلیل جشنواره ها در مسیرشان درست حرکت نکرده و نمی کنند همه دچار انحراف و انحطاط شده اند.

اصغری: مدیران فرهنگی و سینمایی رسالت اصلی خود را فراموش کرده و سینما را با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته اند

 ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما همزمان با پایان یافتن پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی رسالت اصلی خود را فراموش کرده و سینما را با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته اند و به همین علت است که ما کمتر شاهد تولید، اکران و حمایت همه جانبه از فیلم هایی با مضامین ارزشی دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی و... هستیم. متأسفانه در ۵-۶ سال اخیر همه چیز در کشور م با معیار سوددهی اقتصادی محک زده می شود. این اتفاق همیشه در در سیاسیون بوده و هست در افرادی که مدیریت اقتصادی دارند بوده و هست اما اسفا که به مدیران فرهنگی و سینمایی هم سرایت کرده و باعث شده آن ها فراموش کنند رسالت اصلی سینما، رسالتی فرهنگی است و به همین علت سینما را با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته اند! مسئولان جشنواره مقاومت باید مدیران را مجبور به حمایت از همه سازندگان این آثار کنند! من از مدیران تقاضا دارم این بخش را دنبال کنند که آثار ارزشی به خصوص آثار داخلی هم در شرایط مناسبی اکران شوند و هم شرایطی برای تولید آن ها مهیا گردد. سینمای ارزشی، سینمای دفاع مقدس و مقاومت نباید انحصاری دست این نهاد و آن سازمان باشد و یک فرد و یا افرادی سینماگران را به زعم خودشان برای تولید این آثار گلچین کنند. این وظیفه جشنواره فیلم مقاومت است که همه نهادها و مسئولان را وادار کند تا از همه سینماگران ارزشی حمایت ویژه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.