شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

ابتذال در سینمای ایران/۱۰

احمدجو: لودگی، ابتذال و سخیف بودن فیلم های کمدی سینما از وضعیت سیاه بازی های لاله زاری رژیم طاغوت بدتر است/ دلیل اصلی تولید آثار سخیف؛ فقدان مطالعه و غرب زدگی!

امرالله احمدجو در اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: متأسفانه ما با انبوهی از فیلم های نازل، یخ زده، ضدفرهنگ و بی محتوایی روبرو هستیم که دلیل اصلی تولید آن ها مشخص نیست و مرتباً از خودمان سوأل می کنیم آثاری که جز بار منفی هیچ اتفاق دیگری را در جامعه و حوزه فرهنگی و هنری کشور ایجاد نمی کنند چرا باید تولید شوند؟

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه های بید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: بنده خوب به خاطر دارم زمانی در تئاترهای لاله زاری وقتی می دیدند تماشاچیان خسته شده اند و خمیازه می کشند بازیگران به دستور کارگردان کارهای زننده ای انجام می دادند تا آن تماشاچیان چرت شان بپرد و جذب تئاتر شوند! این اتفاق امروزه در سینمای کشور ما رخ داده و به همین علت است که ما با فیلم های زننده ای مواجه هستیم که سرشار از شوخی های رکیک و امثالهم هستند.

وی سپس با بیان اینکه یکی از مشکلات کلیدی امروز سینمای ایران فقدان تهیه کنندگانی است که به معنای واقعی کلمه تهیه کننده سینما باشند اظهار داشت: درهای سینما به روی هر کسی که دارای سرمایه است باز شده آن ها آمده اند و در این سینما برای کسب درآمد هرکاری را که مایل هستند انجام می دهند و متأسفانه دیگر از تهیه کنندگان کهنه کار، باسواد، خردمند و پیشکسوت که سینما را خوب می شناختند چندان خبری نیست و اغلب آن ها یا دار فانی را وداع گفته اند، یا بیکار و خانه نشین شده اند و یا دیگر اجازه کار و فعالیت ندارند.

این سینماگر پیشکسوت همچنین فقدان مطالعه در بین مدیران و اهالی سینما و همچنین غرب زدگی میان آن ها را یکی دیگر از دلایل اصلی افول تولیدات سینمایی برشمرد و تصریح کرد: مطالعه امروزه در جامعه ما هیچ جایگاهی ندارد؛ زمانی که مردم مطالعه نمی کنند رفتن به سینما برایشان ساده ترین کار است. مردم دیگر چندان اهل آموختن نیستند و به همین دلیل هرچه فیلم ها برایشان سرراست تر باشند بیشتر با آن ها ارتباط برقرار می کنند از سوی دیگر هنرمندان و مسئولان ما نیز مانند سایر مردم مطالعه ای ندارند و به همین دلیل است که به صورت باری به هر جهت دست به تولید آثاری می زنند که برای فرهنگ و هنر کشور هیچ دستاوردی ندارد و تنها منافع شخصی خود را در نظر می گیرند.

احمدجو متذکر شد: سینما مانند هر رسانه یا ابزار فرهنگی و هنری دیگری در شکل صحیح اش می تواند اثرات مثبتی برای جامعه ایجاد کند و قطعاً اگر از شکل اصلی خود خارج و از مسیر اصلی اش منحرف شود اثر معکوس می گذارد و نه تنها باعث ارتقای معرفت عامه مردم و بالابردن سطح سلیقه آن ها نمی شود بلکه هرآنچه را که عموم مردم از ارتباطات سنتی و آموزه های فرهنگی خود کسب کرده اند نیز پس می زند و از بین می برد و جلوی رشد معنوی جامعه را می گیرد. قطعاً به هر میزان تعداد این فیلم ها اضافه شوند اوضاع برای جامعه هولناک تر می شود و می تواند اثرات مخرب فرهنگی بیشتری در جامعه به خصوص برای نسل جوان و نوجوان جامعه ایجاد کند و جامعه را به سوی انحطاط و نابودی بکشد.

کارگردان سریال محبوب «روزی روزگاری» تأکید کرد: مسئول این اتفاقات تنها مدیران و سیاست گذاران و مسئولان سینمایی نیستند؛ آن ها بخشی از مسئولیت این اتفاقات شوم را بر عهده دارند اما ما نباید از یاد ببریم که خود دست اندرکاران سینما و به اصطلاح هنرمندانی که چنین آثاری را خلق می کنند و به جای مبارزه با این پدیده شوم از این آثار حمایت می کنند نیز مسئول و مقصر این اتفاق شوم هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه اغلب دست اندرکاران سینما سرسری شده اند؛ سرسری عمل می کنند؛ همه به فکر پول بیشتر و کسب درآمد بیشتر هستند. کجا هستند هنرمندانی که روزی جان و دلشان برای رشد و ارتقای سطح فرهنگی و هنری این مرز و بوم می تپید؟ دیگر هیچ خبری از آن ها نیست! ما امروز با کسانی در سینمای کشورمان روبرو هستیم که عرق و علاقه ای به فرهنگ ملی و میهنی خود ندارند و شاید به همین علت است که تنها دغدغه شان این شده که بروند و بچه های شان را آن ور آب ها و در کشورهای غربی که هیچ سنخیتی با فرهنگ کشور ما ندارند به دنیا بیاورند.

این سینماگر در همین راستا ادامه داد: این سلبریتی های وطنی که به وطن عرقی ندارند به راستی تا چه میزان به فرهنگ و هنر این کشور متصل هستند؟ چقدر دلشان برای ارتقای فرهنگی ایران می سوزد؟ جالب آنجا است که سر هر موضوع و مسأله ای افاضات هم می کنند و خود را همه چیز دان و همه کاره هم می دانند! من صراحتاً عرض می کنم که آن ها هیچ علاقه ای به فرهنگ کشورشان ندارند که اگر داشتند با کمال میل و افتخار فرزندان خود را در کشورشان به دنیا می آوردند و به غرب و غربی ها وابسته نمی شدند!

احمدجو تأکید کرد: این جور اشخاص که برای من اصلاً محترم نیستند باعث افول فرهنگ و هنر و ارزش های این کشور شده و می شوند؛ من محال است با کسانی که از فرهنگ خودمان بریدند و به دامان غرب و غربی ها پناه بردند راضی شوم کار کنم و با آن ها اثری خلق کنم؛ هر کدام از ما باید خودمان از فرهنگ کشورمان حفظ و حراست کنیم. کسانی که انس دائمی با فرهنگ کشورشان ندارند و در این فضا کار می کنند و نفس می کشند هر نفس شان سرشار از عفونت است که در جامعه ما اثر منفی می گذارد و اگر ما با مسئولان با خردی سر و کار داشته باشیم هرگز اجازه نمی دهند تا این افراد در حوزه فرهنگی و هنری کشور اجازه ای برای کار و فعالیت داشته باشند.

کارگردان سریال تلویزیونی «تفنگ سرپر» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ژانر کمدی از آغاز سینما محبوبیت بسیاری در جهان داشت و همیشه و همواره برای جذب مخاطبان سینما نقش اصلی را ایفا می کرد اما آنچه امروز در کشورمان به اسم سینمای کمدی می بینیم هیچ کدام از خصلت ها و خصیصه های ژانر کمدی را همراه ندارند و ژانر جدیدی هستند که می توان اسم آن را ژانر لودگی و یا ابتذال گذاشت!

اخبار مرتبط

نظرات

  • رضا ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۰:۴۹
    0 0
    حرف حساب جوابی جز احسنت ندارد... زنده باد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.