یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

ابتذال در سینمای ایران/۱۱

محسنی نسب: اندیشه و تفکر در سینما مرده و لودگی و ابتذال در حال جولان است/ اسم شریف سینمای کمدی را با آثار سخیف خراب کرده اند

محسن محسنی‌نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: اندیشه و تفکر در سینمای ایران مرده و به جای آن لودگی و ابتذال در حال جولان دادن است و متأسفانه کار به آنجایی رسیده که دیگر جایی برای ارائه فیلم های سالم و اندیشمند در سینمای ما باقی نمانده است.

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های وحشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً مدت های مدیدی است در خصوص ترویج ابتذال در سینمای ایران سخن ها گفته ام و به آقایان مدیر سازمان سینمایی در این باره توضیحاتی ارائه کردم اما متأسفانه از آنجا که گوش شنوایی وجود ندارد و به امور کارشناسی شده وقعی گذاشته نمی شود آقایان به طور کل این گوشزدها را نادیده و ناشنیده گرفتند و هر کاری را که مایل هستند انجام می دهند.

محسنی نسب سپس با تأکید بر اینکه در خوش بینانه ترین حالت ممکن می توان فیلم های امروز سینما را آثاری خنثی برشمرد که تأثیری بر بهبود فرهنگ و هنر کشور ندارند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از فرهنگی ترین حکومت های دنیا است؛ انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی بود نه یک انقلاب نظامی یا اقتصادی! این باعث شرمساری برای یکایک ما است که اینک پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی این انقلاب ارزشمند فرهنگ و هنر دیگر در کشورمان جایی ندارد و هرچه اثر مبتذل و انسان مبتذل است در عرصه فرهنگ جولان می دهد.

این سینماگر تأکید کرد: فرهنگ در کشور ما هر روز به عقب می رود و بیشتر دچار سقوط می شود؛ مردم هم دیگر از این وضعیت آشفته و مشمئزکننده خسته شده اند؛ از این همه جوک های مستهجن که ما حتی در خلوت خودمان هم راضی به خواندن و شنیدن آن ها نیستیم دلشان به درد آمده؛ سینمای امروز ایران سینمایی سرشار از شوخی های رکیک جنسی شده و جالب آنجا است که اگر این فیلم ها دچار ممیزی می شوند یا مدتی کوتاه در محاق توقیف قرار می گیرند فیلمسازان شان قیافه می گیرند و خود را جزو اپوزوسیون های نظام به شمار می آورند و افتخار می کنند که فیلم مستهجن شان توقیف شده است یا در گیشه فروش بالایی داشته!

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل آنجا است که مدیران سینمایی هم آنطور که باید به صورت قهرآمیز با آقایان مبتذل و مبتذل ساز برخورد نمی کنند و مانع از ادامه فعالیت آن ها نمی شوند و همین باعث می شود تا آقایان بعد از مدتی توقیف فیلم های شان را به نمایش درآورند و جامعه را بیشتر به سمت قهقرا ببرند.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» با طرح این پرسش که چرا خواننده مبتذل زمان طاغوت باید در سینمای جمهوری اسلامی عرض اندام کند؟ اظهار داشت: چند وقت پیش در بین همه فیلم های مبتذل شاهد حضور فیلمی بودیم که یکی از مبتذل ترین خوانندگان رژیم گذشته در آن ایفای نقش می کرد و آواز می خواند. نکته آنجا است که تهیه کننده فیلم قبل از اکران اصرار داشت که این آوازه خوان قدیمی در فیلم حضوری ندارد اما در زمان اکران ناخودآگاه دیدیم که وی در فیلم حضور دارد سوأل من اینجا است که آقایان اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کجا هستند و چرا اجازه داده اند چنین اتفاق زننده ای در سینمای جمهوری اسلامی ایران رخ بدهد؟

محسنی نسب متذکر شد: فیلم های سینمایی اغلب یکی از دیگری لوده تر شده اند؛ بازیگران این فیلم ها که اکثراً یکی هستند و کاراکترهای یکسانی هم دارند اما لباس های شان با هم عوض می شود؛ آقایان اسم شریف سینمای کمدی را هم با این آثار سخیف شان خراب کرده اند در صورتی که این فیلم ها هیچ یک کمدی نیستند و نباید واژه شریف کمدی به آن ها اطلاق شود چرا که تفاوت فاحشی است میان آثار کمدی و آثار لودگی! این ها سینمای لودگی هستند و مسئولان سینمای کشور می توانند ژانر لودگی را که خود پدید آورده اند در دنیا به عنوان یکی از دستاوردهای شان ارائه کنند!

کارگردان فیلم سینمایی «کریستال» خاطرنشان کرد: سینماگران صاحب تفکر و صاحب سبک خانه نشین شده و همه افراد مبتذل امور سینما را در دست گرفته اند و همین اتفاق باعث ریزش شدید مخاطبان سینما شده به نحوی که تنها ۲ درصد از مردم کشور به سینما می روند و جامعه دیگر برای سینما و سینماگران ارزش و احترام اعتباری قائل نیست.

وی در پایان افزود: من امیدوارم با تدبیر و درایت مسئولان ارشد کشور و کسانی که دلشان برای آرمان ها و اندیشه های ناب انقلاب و نظام می سوزد شاهد برچیده شدن دست های افراد مبتذل از سینمای کشور باشیم و به جای آن روزی را ببنیم که نیروهای ارزشی اداره سینما را در اختیار خود گرفته اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.