شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۱۳

برزیده: رسانه ها پیگیر بریز و بپاش جشنواره های ملی و جهانی فجر باشند/ نباید از سر و ته جشنواره بزنند و آن را کمرنگ و خنثی و یخ زده کنند

عبدالحسین برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعتبار یک جشنواره به مسائل زیادی بستگی دارد که نخستین مسأله آن دبیر جشنواره است، یک دبیر باید مورد توجه و وثوق یکایک هنرمندان و اهالی سینما باشد اما دبیر جشنواره نزد اهالی سینما مقبولیت کامل ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «دکل» و «مزارشریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این دبیر است که باعث می شود تا قاطبه هنرمندان علاقه مند به حضور در جشنواره شوند. اولین قدمی که هر جشنواره ای برمی دارد این است که فردی را به عنوان دبیر معرفی کند که مقبول اهالی سینما باشد و در عین حال انسانی مدیر و مدبر و با نظام و انضباط باشد و بتواند جشنواره را به نحوی شایسته اداره کند.

برزیده در پاسخ به این سوأل که به نظر شما بر اساس چه پارامترهایی می توان گفت یک دبیر مورد وثوق اهالی سینما است یا خیر اظهار داشت: بنده معتقدم به جای اینکه فردی از طرف رئیس سازمان سینمایی به عنوان دبیر معرفی و انتخاب شود باید از قبل با اهالی سینما مشورت صورت گیرد و همه اهالی سینما برای انتخاب دبیر مهمترین رویداد سینمایی کشور نظر بدهند. بنده متأسفم که گاهی اوقات افرادی انتخاب می شوند که شایسته نیستند و سینماگران هم نمی توانند ارتباط خوبی با وی برقرار کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: نباید با لابی کردن و باندبازی و ایجاد گعده و گروه یک دبیر انتخاب شود و یک دبیر باید با اکثریت اهالی سینما ارتباط خوب و تنگاتنگ داشته باشد؛ وقتی دبیری ارتباط خوبی با اهالی سینما نداشته باشد به این سمت می رود که خودش همه کارهای جشنواره را انجام دهد و از کسی مشورت نگیرد این اتفاق باعث می شود اجرای جشنواره بدون همکاری اهالی سینما سخت و پر غلط شودکه در این چند جشنواره گذشته این اتفاق افتاده، هرچند که آقای داروغه زاده نسبت به دبیران قبل از خود مقبولیت بیشتری دارد اما مقبولیت کامل را ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: یکی دیگر از نکاتی که در روند برگزاری جشنواره بسیار مهم است اینکه دبیر و دست اندرکاران جشنواره قدرت خوبی برای جذب سرمایه داشته باشند و بتوانند مشارکت های زیادی برای برگزاری جشنواره بگیرند. این اتفاق در تمام دنیا رخ می دهد. این ضعف همیشه در جشنواره های ما مشهود بوده و متأسفانه دست اندرکاران جشنواره های ما از عهده جذب سرمایه برنمی آیند.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که در جشنواره اسراف های بیهوده و بریز و بپاش شود. بودجه جشنواره باید مدیریت شود. ما نباید شاهد این باشیم که دبیران جشنواره به بهانه اینکه بودجه اندکی در اختیار دارند از سر و ته جشنواره بزنند، جشنواره را کمرنگ و خنثی و یخ زده کنند و اعتبار آن را از بین ببرند.

برزیده تصریح کرد: البته طی سال های اخیر پول هایی بی حساب و کتاب در جشنواره ها جا به جا شده که هنوز تکلیف آن ها روشن نشده و رسانه ها باید پیگیر بریز و بپاش های فراوان و پول های بی حساب جشنواره های ملی و جهانی فجر باشند؛ رسانه ها باید در این رابطه شفاف سازی کنند و باید سراغ این موضوع بروند و ببیند این پول ها چه شده است این اتفاق برای همه اهالی سینما حیاتی است. بنده معتقدم ما جدا از بحث گروه و جناح باید با هم برای روشن شدن این اتفاق یک صدا باشیم و دست کسانی که بودجه های بیت المال را هدر داده اند رو کنیم. پول باید درست مدیریت شود و یک مدیر توانا می تواند از پس آن برآید.

این کارگردان سپس با انتقاد از نحوه داوری ها در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: ما متأسفانه اتفاقات بسیار بدی را در داوری های جشنواره شاهد هستیم؛ من این را از یکی از سینماگران شنیدم که دبیر جشنواره به او گفته بود فیلم نو انتخاب شد اما چون فلان داور مخالفت کرد نتوانستیم به تو جایزه بدهیم! سوأل بنده این است که این چه رفتاری است که یک دبیر دارد؟ یک دبیر چرا باید این اطلاعات را بدهد؟ معلوم است چنین دبیری برای برگزاری جشنواره مناسب نیست!

برزیده در پایان این گفتگو یادآور شد: گاهی در داوری ها معامله هم می شو به نحوی که خود داورها با هم معامله می کنند. بنده با اطمینان و اطلاعات دقیق این مطلب را می گویم؛ روش شان به این صورت است که چند نفری از داورها با هم موافقت می کنند مثلاً فلان شخص به عنوان کارگردان برگزیده شود و به چند داور دیگر آن آوانس را می دهند که مثلاً ما در کار شما برای انتخاب بهترین فیلمبردار دخالت نمی کنیم و هر کسی را که دوست دارید معرفی کنید! همه این اتفاقات باعث شده تا به شدت نحوه داوری ها دلزدگی شدیدی بین هنرمندان و اهالی سینما ایجاد کند که دلیل اصلی آن هم عدم نظارت کافی و عدم انتخاب دبیری شایسته در جشنواره است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.