یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۲۱

علیخانی: سیاست های جشنواره فیلم فجر نیاز به بازنگری اساسی دارد/ تفکیک جشنواره های ملی و جهانی عاقلانه نیست و این رویداد را دچار تشتت کرده است

عبدالله علیخانی

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: سیاست های جشنواره فیلم فجر نیاز به بازنگری جدی و اساسی دارد؛ متأسفانه جشنواره فیلم فجر هدف اصلی خود را گم کرده است و سلیقه مدیران سینمایی و دست اندکاران از این رویداد آشفته بازاری را رقم زده که به هیچ عنوان شبیه جشنواره نیست و ما در هیچ کجای دنیا شاهد چنین اتفاقی نیستیم!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آواز قو» و «تکیه بر باد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در همه کشورهای مطرحی که جشنواره فیلم برگزار می کنند روند برگزاری جشنواره به این گونه است که طی یک فراخوان از فیلمسازانی که بر اساس قواعد از پیش تعیین شده آن جشنواره مبادرت به ساختن فیلم کرده اند دعوت می کنند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و از میان آن ها بهترین آثار را گزینش می کنند و در جشنواره شان به نمایش درمی آورند.

وی ادامه داد: جشنواره های غربی واقعاً بین المللی هستند اما متأسفانه ما چه در زمانی که جشنواره فجرمان به صورت بین المللی برگزار می شد و چه حالا که چند سالی است در یک اقدام غلط و غیرکارشناسی شده بخش های ملی و جهانی آن از یکدیگر جدا شده است شاهد برگزاری جشنواره بین المللی نبوده ایم.

علیخانی خاطرنشان کرد: این اتفاقی که ما در کشورمان رقم می زنیم بیشتر شبیه یک بازار فیلم است؛ یعنی می آییم و فیلم های یک سال سینمای ایران را به نمایش می گذاریم و همه جور فیلمی هم به جشنواره می دهیم حتی فیلم هایی که جشنواره پسند نیستند و به درد جشنواره نمی خورند. در جشنواره جهانی مان هم وضعیت همینطور است و متأسفانه بیش از آنکه شاهد حضور فیلم هایی از سراسر جهان باشیم تنها تولیدات سینمای ایران را به نمایش می گذاریم. این در حالی است که مثلاً در جشنواره فیلم «کن» که یکی از معتبرترین جشنواره های سینمایی است و در فرانسه برگزار می شود ما تنها شاهد حضور فیلم های فرانسوی نیستیم! این جشنواره ها به معنای واقعی کلمه بین المللی هستند و به همین دلیل هم با داشتن سیاست های ثابت و استاندارد توانسته اند عنوان برترین جشنواره های دنیا را به خود اختصاص دهند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عطش» و «کما» تأکید کرد: من امیدوارم در اولین قدم مسئولان سینمایی حرف های دغدغه مندانه اهالی سینما را که خواهان ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر با یکدیگر هستند بشنوند و این جشنواره ها را مجدداً با یکدیگر ترکیب کنند. ما در هیچ کجای دنیا شاهد این نیستیم که بخش های ملی و جهانی یک جشنواره از یکدیگر جدا باشند!؛ کجا این اتفاق عجیب و غریب و خنده دار رخ می دهد؟ مسئولان باید بدانند تفکیک جشنواره های ملی و جهانی عاقلانه نیست و این رویداد را دچار تشتت کرده است.

این تهیه کننده در بخش دیگری از این گفتگو افزود: از سوی دیگر من امیدوارم خود سینماگران هم با مفهوم جشنواره به خوبی آشنا شوند؛ یک سری از فیلم هایی که سالانه در سینما تولید می شوند هدف شان صرفاً گیشه است و قطعاً به درد حضور در جشنواره نمی خورند پس نباید این گونه فیلم ها تقاضای حضور در جشنواره را بدهند. جشنواره باید جایی برای عرضه فیلم هایی باشد که صرفاً وجهه هنری دارند نه وجهه تجاری!

علیخانی سپس با بیان اینکه سیاست های لحظه ای و اعمال سلیقه مدیران سینمایی باعث می شود تا علاقه سینماگران به جشنواره فجر سال به سال کمتر شود اظهار داشت: من امیدوارم با یک اهتمام جدی از سوی مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر و مدیران سینمای کشور جشنواره به یک ثبات نسبی دست پیدا کند و ما بتوانیم با جذب حداکثری اهالی سینما رونق و شکوه را به این رویداد سینمایی بازگردانیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.