یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۱۰

روشن روان: ثبت صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار بر خلاف اساسنامه رسمی خانه سینما است/ صنوفی که در این وزارتخانه ثبت شوند حضورشان در خانه سینما غیرقانونی است!

کامبیز روشن روان

سینماپرس: کامبیز روشن روان بنیانگذار و رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: ثبت صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار بر خلاف اساسنامه رسمی خانه سینما است و صنوفی که در این وزارتخانه ثبت می شوند ادامه حضورشان در خانه سینما بنا بر مفاد اساسنامه فعلی خانه سینما غیرقانونی است و باید این نهاد را ترک کنند.

آهنگساز فیلم های سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» و «افسانه آه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از زمانی که بحث ثبت صنوف سینمایی ذیل وزارت کار مطرح شد ما هرچه با اعضای صنف مان همفکری کردیم متوجه نشدیم که چرا و به کدام علت منطقی باید در این وزارتخانه ثبت شویم و هیچ دلیل قانع کننده و عقلانی برای ثبت صنف مان در وزارت کار نیافتیم و از اعضای صنوف دیگر هم که پرس و جو کردیم متوجه شدیم آن هم نمی دانند چرا هیأت مدیره خانه سینما با اجبار می خواهند همه صنوف را ملزم به ثبت در وزارت کار کنند.

عضو سابق شورای عالی موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز که مدت ها از آغاز طرح ثبت صنوف در ذیل وزارت کار می گذرد شاهدیم که این باتلاقی که هیأت مدیره خانه سینما به وجود آورده اند باعث شده تا ضمن ایجاد شکافی عظیم بین صنوف سینمایی، خودشان روز به روز بیشتر در این باتلاق فرو بروند!

برنده جایزه یک عمر فعالیت موسیقی و آهنگسازی از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خاطرنشان کرد: بعد از این همه کش و قوس فراوان تاکنون تنها ۵ صنف به صورت رسمی توانسته اند در وزارت کار ثبت شده و شناسه دریافت کنند و چند صنف دیگر نیز پرونده های شان در حال رسیدگی است! این تعداد از صنوف اگر بتوانند مجوزهای لازم را از وزارت کار دریافت کنند تنها حدود نیمی از صنوف خانه سینما را شامل می شوند و نیم دیگری از صنوف هرگز تن به ثبت در وزارت کار نخواهند داد.

این هنرمند برجسته تأکید کرد: از نظر کانون ما آنچه رسمیت دارد اساسنامه مصوب خانه سینما است. اساسنامه ای که در شورای فرهنگ عمومی ثبت شده و ما موظفیم طبق آن عمل کنیم؛ در هیچ جای این اساسنامه نامی از وزارت کار یا نهاد دیگری برده نشده و نشانه ای از اینکه صنوف سینمایی ملزم هستند در جای دیگری ثبت شوند وجود ندارد. با توجه به این اساسنامه که روشن و شفاف است ما متوجه شدیم حرکت درست این است که به سمت وزارت کار نرویم.

روشن روان با بیان اینکه هیچ صنفی بر اساس قانون نمی تواند در ۲ جا ثبت شده باشد اظهار داشت: همانطور که پیش تر هم متذکر شدم صنوفی که در وزارت کار ثبت شدند بر طبق اساسنامه خانه سینما حق حضور در خانه سینما ندارند! آن ها صنوفی مرتبط با وزارت کار هستند و نباید در خانه سینما که نهادی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است حضور داشته باشند.

وی با انتقاد شدید از عملکرد هیأت مدیره خانه سینما گفت: نکته قابل تأمل آنجا است که کسانی که فعالیت غیرقانونی کرده اند به ما که صنف قانونی خانه سینما هستیم می گویند شما نمی توانید در انتخابات هیأت مدیره شرکت کنید! این در حالی است که ما بر اساس اساسنامه خانه سینما فعالیت می کنیم و هیچ کدام از اعضای مان راضی به حضور در وزارت کار نیستند.

رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران متذکر شد: اصلاً عنوان کارگری برای یک هنرمند زشت و برخورنده است. وزارت کار رابطه کارفرما و کارگری است. در سینما کارگر و کارفرمایی وجود ندارد. هیچ کس در خانه سینما جواب درستی به ما نمی دهد که بر اساس کدام عقلانیت باید در وزارت کار ثبت شویم؟ بر طبق کدام اساسنامه و اصولی باید این کار را بکنیم؟ باز هم تأکید می کنم صنوفی که در وزارت کار ثبت می شوند حضورشان در خانه سینما غیرقانونی است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ای کاش مسئولان خانه سینما به جای اینکه این همه وقت خود و دیگران را تلف کنند طی این مدت تدبیری می کردند و نظام صنفی هنر را در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسانند؛ مسئولان خانه سینما الآن خودشان گنگ و بلاتکلیف مانده اند و نمی توانند مجمع عمومی این نهاد را برگزار کنند چرا که بر اساس اساسنامه و قانون باید همه صنوف در آن حضور داشته باشند اما آقایان می گویند ما نمی گذاریم صنوفی که در وزارت کار ثبت نشده اند در انتخابات حضور داشته باشند؟ مگر چنین چیزی می شود؟ ما خودمان را متعهد به اساسنامه خانه سینما می دانیم و صنف ما اولین صنوف شکل گرفته در این نهاد است و نمی گذاریم راه خطایی که برخی افراد پیش گرفته اند ادامه یابد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.