دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

سینماگران از بی عدالتی در اکران می گویند؛

از تأکید بر پارتی بازی برای اکران فیلم ها تا انتقاد به کمبود سالن های سینما/ مدیران سینمایی نسبت به دین، غیرت، هویت ملی و فرهنگ بی توجه اند!

هاشمی-اکبری-ساداتیان-سیفی-اصغری-سیدزاده-صباغ زاده-براری-محمدپور-شریفی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی متذکر شدند: تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود؛ ما باید بدانیم آیا قرار است همراه با استراتژی ها و خط مشی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری سینما را اداره کنیم یا اینکه با خط مشی و تفکرات بیگانگان و غرب زدگان؟

به گزارش سینماپرس سینماگران کشور مدت ها است از بی عدالتی در اکران سخن می گویند و تأکید دارند این بی عدالتی ها تهدیدی بر مرگ دائمی سینما و به قهقرا رفتن هنرهفتم در کشور منجر خواهد شد.

سینماگران معتقدند باید به همه فیلم ها فرصت پخش و اکران یکسان داده شود اما سال ها است که در سینما خبری از این اتفاق نیست؛ اغلب فیلم هایی که در نیمه ابتدایی سال اکران می شوند امکان دیده شدن بهتری دارند و در نیمه دوم و به خصوص در ماه های پایانی سال تراکم اکران آثار منجر به فیلمسوزی و بر باد رفتن سرمایه های سینماگران می شود و بسیاری از صاحبان آثار مجبورند با فروش های بسیار پایین از پرده نقره ای سینما خداحافظی کنند.

این دسته از سینماگران تأکید دارند برخی باندهای مافیایی که در میان آن ها برخی سینماداران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان وجود دارند باعث اصلی بی عدالتی در اکران آثار هستند و این افرادند که تنها به فیلم های خود و نزدیکان شان بها می دهند و فیلم های سینماگران مستقل را نادیده می گیرند و اجازه نمایش به آن نمی دهند.

در این میان موج اصلی انتقادات هنرمندان به سمت مدیران و مسئولان سینما می رود و انگشت اتهام به سوی آن ها است چرا که قطعاً این مدیران سینمایی هستند که می توانند ضمن برخورد قهری با مسببان بی عدالتی در اکران، پروانه فعالیت آن ها را ابطال کنند و شرایط یکسانی برای یکایک فیلم ها فراهم آورند. در این میان عده ای از سینماگران معتقدند برخی مدیران سینمایی هم با سینماداران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان زدوبندهای فراوان دارند و به دلیل همین زدوبندها است که جلوی آن ها را نمی گیرند!

در همین راستا با ۱۰ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان برجسته سینما آقایان: سیدضیاء هاشمی، محسن علی اکبری، سیدجمال ساداتیان، حجت الله سیفی، ابراهیم اصغری، سیدامیر سیدزاده، مهدی صباغ زاده، اسماعیل براری، قربان محمدپور و امیرحسین شریفی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

هاشمی: امروزه ما شاهد رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران هستیم/ افرادی با پول‌ مشکوک و سرگردان فیلم می سازند!

سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی و دبیر شورای عالی تهیه کنندگان در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: در شرایط فعلی ساخت آثار سینمایی با مشکلات زیادی مواجه هستند اعم از هزینه های بالای تولید و دستمزدهای سربه فلک کشیده دوستان ما را دچار مشکلات عدیده کرده است و از سوی دیگر ما شاهد رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینما داران هستیم. معتقدم برای رهایی از این وضعیت این است که باید فیلم‌ها تقسیم بندی شوند  فیلم‌هایی که به لحاظ فروش قدرت چندانی ندارند و نمی توانند گیشه را تسخیر کنند در یک گلدان قرار دهیم. فیلم های کمدی را به ۲ دسته طبقه بندی کنیم. فیلم‌هایی که به فروش بالا دست می‌یابند و قدرت تسخیر گیشه دارند همچنین فیلم‌های کمدی که کمتر توان جذب مخاطب را دارند و اسامی آن‌ها را در ۲ گلدان قرار می دهیم. فیلم های کودک و نوجوان را در یک گلدان قرار می دهیم اگر فیلم اکشن داشتیم در یک گلدان قرار می دهیم و فیلم های اجتماعی هم به ۲ دسته طبقه بندی می کنیم فیلم های اجتماعی با پایان بندی تلخ که توان کمتری در جذب مخاطب دارند در یک گروه و فیلم های اجتماعی ای که قدرت جذب مخاطب بیشتری دارند در یک گلدان قرار می دهیم و در نهایت برای هر دوره ۳ ماهه قرعه کشی برای اکران صورت گیرد تا بتوان به عدالت در اکران با وضعیت موجود برسیم.

بررسی عدالت در اکران/۲

علی اکبری: پُر پیمان بودن بیلان فروش برای مدیران سینمایی ارجح تر از توجه به دین، غیرت، هویت ملی و فرهنگ است/ تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: پُر پیمان بودن بیلان فروش برای مدیران سینمایی ارجح تر از توجه به دین، غیرت، هویت ملی و فرهنگ است؛ متأسفانه ما در تمام مقاطع ۴۰ سال گذشته شاهد این اتفاق بوده ایم و همیشه بیلان برای مدیران سینمایی بسیار با اهمیت تر از محتوا و توجه به ارزش ها و شاخصه های مهم فرهنگی و هنری بوده است. سوأل بنده از آقایان مدیر و مسئول سینمایی این است که این بیلان به چه قیمتی است؟ به قیمت از دست رفتن دین و غیرت و هویت ملی؟ به قیمت از دست رفتن فرهنگ و هنر و تمدن کهن ایرانی-اسلامی؟؛ این بیلان ها زمانی که ما دچار خوباختگی می شویم و هنر و فرهنگ مان را به نازل ترین قیمت در معرض حراج می گذاریم به چه درد می خورد؟ ما اینک در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود؛ سازمان سینمایی باید به صورت صریح و شفاف موضع خود را بیان کند؛ ما باید بدانیم آیا قرار است همراه با استراتژی ها و خط مشی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری سینما را اداره کنیم یا اینکه با خط مشی و تفکرات بیگانگان و غرب زدگان؟

ساداتیان: ریشه همه مشکلات اکران، کمبود سالن های سینما است/ منکر پارتی بازی در نحوه پخش و نمایش فیلم ها نیستم

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: بنده معتقدم ریشه همه مشکلات اکران، کمبود سالن های سینما است، مسأله آنجا است که ظرفیت نمایشی در کشور ما کمتر از تولیدات است و این مسأله شائبه بی عدالتی در نحوه اکران برخی آثار سینمایی را به وجود آورده است. یکی از نکات مهمی که ما نباید آن را فراموش کنیم این است که اصولاً برخی فیلم ها قدرت جذب مخاطب را ندارند و اگر سانس ها و سالن های بیشتری هم به آن ها تعلق بگیرد تأثیر چندانی بر فروش آن ها نخواهد داشت از این رو اختصاص سالن بیشتر به این نوع فیلم ها اصولاً اجحاف در حق فیلم های پرفروش است.

سیفی: اندیشه هایی از آن سوی مرزها جریان فکری و فرهنگی را اداره می کنند/ انصاف و عدالت در سینمای ایران هیچ جایی ندارد

حجت الله سیفی تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: اندیشه هایی از آن سوی مرزها جریان فکری و فرهنگی را اداره می کنند، آن ها تمام توان خود را به کار بسته اند تا آثار فرهنگی در ایران به اکران نرسند؛ مسئولان هم معلوم نیست از کجا و به چه واسطه ای آمده اند و متأسفانه جریان فرهنگی را منحرف کرده اند. مایه تأسف است که برخی افراد در لباس و پوشش مذهب وارد جریان فرهنگی می شوند و آن را به انحراف می کشانند، در سینما وضعیت ما به همین گونه است. باندبازی و رفیق بازی در سینمای ایران بیداد می کند؛ به گونه ای باید بگویم که وضعیت سینما درست مانند وضعیت جامعه مان است. همانطور که مدیران اجتماعی و رفاهی و اقتصادی و... عملکرد خوبی ندارند مدیران فرهنگی هم به همان شیوه عمل می کنند، در واقع به نوعی همه سیستم مدیریتی به یک شکل است و از این رو در این شرایط بحرانی نمی توان انتظار داشت که سینما عملکردی درست داشته باشد.

اصغری: بی عدالتی نه تنها در سینما که در کل دولت موج می زند/ مسئولان سینما رسالت فرهنگی شان را فراموش کرده اند

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در این باره گفت: بی عدالتی در اکران و سینما تابع سایر بی عدالتی ها در فضای اقتصادی زیرمجموعه دولت در سال های اخیر است؛ وقتی فضای کشور به سمت مادیات می رود و از سوی دولت برنامه ریزی و نظارت برای اینکه توازن و عدالت برقرار شود وجود ندارد بی عدالتی روز به روز گسترده تر می شود. رانت خواری و ویژه خواری مدت ها است در کشور شروع شده و به سینما هم رسیده است؛ ما نباید فراموش کنیم که سینما زیرمجموعه ای از نهادهای دولتی است که باید با برنامه ریزی دقیق بر آن نظارت و کنترل صورت گیرد اما در سال های اخیر نظارت در سینما به حداقل ممکن رسیده است. مسئولان سینما رسالت فرهنگی شان را فراموش کرده اند و تنها به فکر پول هستند؛ این قبیل اتفاقات مایه شرمساری برای کل سینما است. آنچه امروز در سینما مطرح است تنها مبحث پول است و بس! این چه معنایی می دهد که عده ای منفعت طلب ضدفرهنگ و هنر وارد سینما شده اند و سعی می کنند تا با استفاده از این فضا سودهای سرشاری نصیب خود کنند و مسئولان هم جلوی عملکردشان را نمی گیرند؟

سیدزاده: دلیل مماشات و مسامحه آقای انتظامی با کاسبکارانی که سینما را تحت اختیار خود گرفته اند چیست؟/ سیستم سینمای ایران تبعیض آمیز است

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: همه ما می دانیم که سیستم اکران در سینمای کشورمان بسیار غلط و مسأله دار است، سوأل بنده این است که چرا با وجود تمام اعتراضات برحقی که سینماگران به شورای صنفی نمایش می کنند، مسئولان بالادستی ارشاد توجهی به آن ها ندارند؟ همچنین می خواهم بدانم دلیل مماشات و مسامحه آقای انتظامی با کاسبکارانی که سینما را تحت اختیار خود گرفته اند چیست؟ سیستم سینمای ایران تبعیض آمیز و ظالمانه است؛ انتظار همه ما سینماگران از آقای انتظامی به عنوان فردی که سابقه کار و فعالیت در حوزه های فرهنگی را دارد این است که به داد دل اهالی فرهنگ و هنر برسد و این رفتار زننده و ظالمانه را پایان دهد. همه ما می دانیم که سینمای ایران امروزه توسط عده ای افراد خاص اداره می شود که همه این افراد ۳ مجوز تهیه کنندگی، پخش کنندگی و سینماداری را دارا هستند و در واقع همه امتیازهای مهم سینما به صورت یک جا به این افراد اعطا شده است.

صباغ زاده: مشکلات اکران با قرعه کشی فصلی فیلم ها قطعاً حل خواهد شد/ سینماداران یکی از دلایل اصلی ایجاد بی عدالتی در حوزه اکران هستند

مهدی صباغ زاده، تهیه کننده، کارگردان و پخش کننده فیلم نیز در این راستا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و اتحادیه تهیه کنندگان به تازگی بر سر طرحی به توافق رسیده اند که وضعیت و زمان نمایش فیلم ها بر اساس قرعه کشی فصلی انتخاب شود؛ بنده معتقدم در صورت اجرایی شدن این طرح  مشکلات اکران به طورکلی حل خواهد شد و ما دیگر شاهد بی عدالتی و تبعیض در روند اکران آثار سینمایی نخواهیم بود. ما شاهد بی عدالتی در روند اکران فیلم هستیم و سینماداران یکی از دلایل اصلی ایجاد بی عدالتی در مبحث اکران هستند؛ به عنوان مثال وقتی سینماهای آزادی و استقلال در اختیار حوزه هنری است این نهاد سعی می کند فیلم های خودش را در آنجا نمایش دهد، سینما فرهنگ که متعلق به فارابی است به فیلم های آن نهاد توجه بیشتری می کند، سینما باغ کتاب، زندگی، آستارا و... که مربوط به پخش کننده ها است سعی می کنند به فیلم های پخش کننده توجه جدی تری داشته باشند و در کل شرایط به گونه ای است که همه خودشان فیلم خودشان را پخش می کنند و این عین بی عدالتی است!

براری: مدیران سینما فاقد اندیشه راهبردی هستند و تنها به لمپن ها بها می دهند/ هیچ عدالتی در سینمای ایران وجود ندارد

اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان سینما در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: مدیران سینما فاقد اندیشه راهبردی هستند و تنها به لمپن ها بها می دهند و پول های بیت المال که از شیرهای نفت به جیب آن ها سرازیر می شود نیز در این راه به آن ها کمک می کند! هیچ عدالتی در سینمای ایران وجود ندارد؛ بنده معتقدم برای حل این ماجرا باید به گذشته رجوع کرد، باید به سر منشاء این اتفاقات مراجعه کرد. ما باید بدانیم که فرصت اکران یک امکان آزاد برای اهالی سینما نیست و در واقع یک اهرم قدرت برای کنترل سینما است.

محمدپور: مهمترین علت بی عدالتی در اکران کمبود شدید سالن های سینما در سطح کشور است/ برخی پخش کننده ها که صاحب سالن هم هستند تنها به فیلم خودشان توجه می کنند!

قربان محمدپور کارگردان سینما گفت: مهمترین علت بی عدالتی در اکران کمبود شدید سالن های سینما در سطح کشور است؛ نیم نگاهی به تعداد سالن های سینما در همین کشورهای آسیایی این مسأله را به ما اثبات می کند، از این رو ما نیاز به مدیرانی دغدغه مند داریم که به فکر اصلاح زیرساخت های سینمای کشور و سالن سازی، به خصوص در شهرستان ها باشند. اعث شرمساری و تأسف است که طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد تعداد سینماهای ما در کشور نصف شده، این اتفاق قطعاً به اهمال کاری و بی تفاوتی مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی بازمی گردد که دغدغه ای برای بهبود اوضاع و شرایط سینما نداشته اند.

شریفی: ما در بدترین و ناعادلانه ترین دوران سینما به سر می بریم/ چرا هیچ یک از نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور جلوی فساد در سینما را نمی گیرند؟

 امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: در سینمای ایران اصلاً هیچ گونه عدالتی وجود ندارد؛ بنده بارها تأکید کرده ام که سینمای ایران توسط باندهای مافیایی اداره می شود که همه سینما را ملک شخصی خود می دانند و برای دیگران هم تصمیم گیری می کنند، در یک جمله باید بگویم ما در بدترین و ناعادلانه ترین دوران سینما به سر می بریم. کسانی که دم از اجرای عدالت در سینما می زنند بیشتر شوخی می کنند؛ کدام عدالت؟ اگر عدالتی در سینما وجود داشت چرا باید فیلم های ارزشی و اخلاق مدار پشت در اکران می مانند؟ بنده خودم فیلمی ارزشمند دارم که بیش از ۴ سال است پشت اکران مانده و هیچ مدیر متعهد و دغدغه مندی هم پیدا نمی شود تا مشکل ما را حل کند. چرا هیچ یک از نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور جلوی فساد در سینما را نمی گیرند؟ چرا جلوی این باندها و پولشویان گرفته نمی شود؟ چطور در سینمای ما فیلمی مانند «رحمان ۱۴۰۰» بدون ممیزی اکران می شود در صورتی که قرار بوده سانسور شود؟ این ها اتفاقی نیست! باید جلوی این کار ها گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.