سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

کارشناسان و سینماگران مطرح کردند:

جشنواره فیلم فجر را دریابید!/ تأکید بر وظیفه این رویداد سینمایی برای ترویج، تبیین و صدور شعائر انقلاب اسلامی

پوریامین-برزیده-گبرلو-لاجوردی-الوند-اسلاملو-گیتی-احمدجو-پژمانفر-سربخش-فاضلی-آزادی خواه-طریقت-اورنگ-سجادی حسینی

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد نسبت به تمامی مواردی که باعث افول و نزول این رویداد سینمایی شده است تأکید کردند: جشنواره فیلم فجر نشانی از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی ندارد و این در حالی است که وظیفه اصلی این رویداد سینمایی که در ایام الله دهه فجرانقلاب اسلامی برگزار می شود ترویج، تبیین و صدور شعائر انقلاب اسلامی است.

به گزارش سینماپرس بی تردید جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور است؛ رویدادی که تولد آن به بهانه برگزاری جشن های ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود اما متأسفانه طی سال های اخیر به دلیل عملکرد غلط و سیاست های نادرست متولیان و دست اندرکاران برگزاری اش کمتر نام و نشانی از اهداف، دستاوردها و آرمان های انقلاب اسلامی با خود به همراه دارد و از همین رو با انتقاد بسیار جدی از سوی کارشناسان، صاحب نظران و اهالی سینما روبرو شده است.

منتقدان نسبت به سیاست های غلط متولیان سینمای کشور بر این باورند که عملکرد غلط این افراد باعث شده تا جشنواره فیلم فجر هویت اصلی خود را به فراموشی بسپارد و شاید از همین رو است که طی سال های اخیر با وام گرفتن از برخی شوآف ها و ظاهرسازی های جشنواره های غربی، بیش از آنکه به متن و محتوا آثار و سنخیت آن ها با آرمان های انقلابی توجه کند به سمت برگزاری شوهای مبتذل نظیر مراسم فرش قرمز، فتوکال و... رفته است.

از سوی دیگر جشنواره فیلم فجر از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به واسطه حضور برخی مدیران ناآشنا به امور سینما دستخوش تغییراتی اساسی شد که موج انتقادات اهالی سینما و رسانه های دغدغه مند را به همراه داشت. از دوپاره کردن بخش های ملی و جهانی جشنواره که با انتقاد گسترده اهالی سینما روبرو شد گرفته تا بی توجهی به فیلم های استراتژیک و انقلابی در رویدادی که عنوان مقدس «فجر» را با خود به یدک می کشد دل یکایک هنرمندان دلسوز و متعهد سینما را به درد آورده است. کوچک شدن، خنثی سازی و یخ زدگی جشنواره به دلیل حذف کردن سلیقه ای بخش های مهم و همچنین جداسازی اهالی رسانه و سینماگران از یکدیگر نیز موجی از انتقادات را طی این سال ها با خود به همراه داشته و عده ای از سینماگران هم معتقدند پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان باعث افول این رویداد سینمایی شده است.  

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بر این باورند که به دلیل حضور برخی مدیران اشتباهی در سازمان سینمایی آنچه باید در حوزه تحول تولید آثار فرهنگی و هنری و سینمایی رخ بدهد اتفاق نمی افتد؛ آن ها تأکید دارند که دولت آقای روحانی در همه حوزه ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر عملکردی به شدت غیرقابل قبول دارد و مسئولان دولت هیچ گاه در مقام پاسخگویی نبوده و نیستند!

در همین راستا ۱۵ تن از کارشناسان فرهنگی و اهالی سینما سرکار خانم: مریم پوریامین و آقایان: حسن برزیده، محمود گبرلو، عباس لاجوردی، سیروس الوند، محمدرضا اسلاملو، حسین گیتی، امرالله احمدجو، حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، علیرضا سربخش، محسن فاضلی، حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه، نادر طریقت، سیدرضا اورنگ و کاوه سجادی حسینی در آستانه برگزاری جشنواره فجر انقلاب با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

برزیده: محتوای نازل آثار، شیوه انتخاب و داوری فیلم ها، باندبازی و لابی گری های متعدد جشنواره فجر را دچار افول کرده است/ جرأت، جسارت و شجاعت در بین مسئولان جشنواره وجود ندارد

حسن برزیده کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد نسبت به افول این رویداد سینمایی گفت: محتوای نازل آثار، شیوه انتخاب و داوری فیلم ها، باندبازی و لابی گری های متعدد جشنواره فجر را دچار افول جدی کرده است. بنده معتقدم یکی از دلایل اصلی این اتفاقات تکرار مکررات در جشنواره است. دیدگاه ها در جشنواره بیشتر سیاسی است تا سینمایی! مایه تأسف است که تخصص در جشنواره فجر جایگاهی ندارد. داوری ها سیاسی است، فشارهای بیرونی برای انتخاب یک اثر زیاد است و از سوی دیگر سیاست مسئولان سینمایی هم بر این مبنا است که همه را از خود راضی نگه دارند و به همین علت را جوایز را تقسیم می کنند.

پیشنهادات منتقد پیشکسوت سینما به دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر/ گبرلو: «شفاف سازی» در همه بخش های جشنواره خواسته اکثریت اهالی سینما و رسانه است

محمود گبرلو که سال ها است به صورت متناوب مسئولیت اجرای نشست های خبری جشنواره را به عهده دارد در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با ارائه برخی پیشنهادات سازنده به دست اندرکاران برگزاری جشنواره گفت: «شفاف سازی» در همه بخش های جشنواره خواسته اکثریت اهالی سینما و رسانه است و من امیدوارم دست اندرکاران برگزاری جشنواره به این مسأله بسیار مهم توجه داشته باشند. متأسفانه نشست های خبری تبدیل به یک شو و فضای تیلیغاتی کاذب برای جشنواره شده است در صورتی که نشست خبری یک موقعیت استراتژیک برای جشنواره است که شوخی بردار نیست. متأسفانه برنامه درستی برای این نشست ها در نظر ندارند. برای نشست های خبری شان و اعتباری قائل شویم همان گونه که برای نشست های خبری ریاست جمهوری و کنفرانس های خبری شأن و اعتباری قائل هستیم چون هنرمند جایگاهش کمتر از شخصیت های مهم سیاسی اجتماعی نیست.

لاجوردی: جشنواره فجر اهداف خود را گم کرده و در آن فیلم های ارزشی دیده نمی شوند/ فیلمسازان ضدایرانی نباید در جشنواره انقلاب حضور داشته باشند

عباس لاجوردی کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به افول این رویداد سینمایی اظهار داشت: جشنواره فجر اهداف خود را گم کرده به نحوی که در آن نه فیلم های ارزشی دیده می شوند نه فیلم های حرفه ای؛ مشکل ما در سینما بنیادین است و به قول معروف «خانه از پای بست ویران است». از زمانی که هر فیلمی بدون توجه به آرمان های انقلابی توانست وارد این رویداد شود اوضاع جشنواره روز به روز بحرانی تر شد. جشنواره فجر به عنوان نماد فرهنگی انقلاب شکوهمند اسلامی باید جان پناه و مأمنی برای فیلمسازان ارزشی و انقلابی باشد، باید در آن فیلم های انقلابی حضور داشته باشند اما متأسفانه ما به ویژه طی سال های اخیر شاهد حضور فیلمسازانی هستیم که چندان قرابتی با انقلاب اسلامی ندارند.

الوند: بنده بارها در هیأت انتخاب شاهد سفارش ها و زدوبند بوده ام!/ ما باید قدر جشنواره فجر را بدانیم و اجازه ندهیم با ندانم کاری به حاشیه کشانده شود

سیروس الوند کارگردان سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: یکی از بزرگترین مشکلات جشنواره فیلم فجر دخالت های بیرونی است؛ دولت و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نباید در امور برگزاری جشنواره دخالت کند، این دخالت ها باعث می شود فیلم هایی که قابلیت حضور در جشنواره را ندارند وارد این رویداد شده و اعتبار جشنواره را زیر سوأل ببرند. سال ها است نه تنها سینماگران که اهالی مطبوعات و رسانه ها هم نسبت به مسائل مختلف جشنواره انتقادات جدی دارند. از مسأله حضور فیلم های ضعیف در این رویداد گرفته تا بحث مهم انتخاب مکانی مناسب جهت استقرار رسانه ها در ایام برگزاری جشنواره و ادغام بخش های ملی و جهانی طی این سال ها همواره مورد مناقشه بوده است.

اسلاملو: مدیران رانتی باعث افول سینما و جشنواره فیلم فجر شده اند/ برخی مدیران سینمایی باوری به انقلاب اسلامی ندارند

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد نسبت به افول این رویداد سینمایی گفت: بنده بارها تأکید کرده ام بزرگترین مشکل ما برخی مدیران و اتاق فکرهایی هستند که به کرات در سینما و تلویزیون شاهد آن ها هستیم، مدیرانی که با رانت وارد عرصه فرهنگ و هنر شده اند و موجبات افول و نزول سینما و جشنواره فیلم فجر را فراهم آورده اند. مدیرانی که نه بر اساس ضوابط و تجربه و مهارت که بر اساس رفاقت و باندبازی و رانت وارد سینما شده اند بزرگترین معضل امروز سینمای کشور هستند. آن ها بدون هیچ تجربه و بینش و آگاهی سرنوشت سینمای کشور را در دست خود گرفته اند و برایشان مهم نیست که سینما در جهت درست هدایت می شود یا خیر!

گیتی: اضافه کردن بخش خارج از مسابقه خواسته اکثریت اهالی سینما و منتقدان است/ چه اشکالی دارد اگر تعداد بیشتری فیلم در جشنواره اکران شود؟

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر با اهمیت ترین رویداد سینمایی کشور و مورد توجه یکایک سینماگران و سینمادوستان است و باید با تدبیر و درایت ویژه مسئولان بسیار باشکوه و پررونق برگزار شود از این رو اضافه کردن بخش خارج از مسابقه خواسته اکثریت اهالی سینما و منتقدان است و امیدواریم که برای یک بار هم که شده مسئولان برگزاری جشنواره گوش شنوایی داشته باشند. یکی از آفات اصلی جشنواره را عدم حضور چهره های متخصص مدیریتی و اجرایی است؛ این مدیران، دولتی اند و هیچ قرابتی با هنر و سینما ندارند. آن ها با اصل هنر بیگانه اند و تعلق به پشت پرده سینما دارند. همین اتفاقات است که باعث تضعیف شدن جشنواره فجر شده است.

احمدجو: تصمیم گیری های لحظه ای و سلیقه ای و فقدان سیاست گذاری اصولی باعث نزول جشنواره فجر می شود/ ما در پی چه سینمایی هستیم؟

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: تفکیک جشنواره های ملی و جهانی، تصمیم گیری های لحظه ای و سلیقه ای مدیران و برنامه ریزان و فقدان سیاست گذاری اصولی باعث نزول جدی جشنواره فجر شده است؛ بنده معتقدم پیش از هر چیز باید تعریف روشن و شفافی از جشنواره فجر داشته باشیم. یکی از بزرگترین معضلات جشنواره فیلم فجر در حال حاضر فقدان سیاست است. اصلاً معلوم نیست این جشنواره آیا همان جشنواره ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماد فرهنگی انقلاب زائیده و متولد شد یا اهداف آن دچار تغییر شده است؟

پژمانفر: جشنواره فجر ارتباط خود را با انقلاب از دست داده است/ دولت در همه حوزه ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر عملکردی به شدت غیرقابل قبول دارد

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر گفت: اساساً جشنواره فجر ارتباط خود را با انقلاب از دست داده است، دولت می خواهد جشنواره فیلم فجر را به سمت سویی ببرد که در راستای اهداف ملت نیست. دولت های یازدهم و دوازدهم آقای روحانی با توجه به عملکرد کاملاً غیرقابل قبول در عرصه وعده های ارائه شده و معیشت مردم که سفره های مردم را کوچک کرده هیچ پاسخی در مقابل این همه ظلمی که به ملت روا شده نداشته و ندارند و اصلاً در مقام پاسخگویی نیستند.

سربخش: وزارت ارشاد باید استعدادهای جوان را برای تولید آثار درخور ایام الله دهه فجر شناسایی و حمایت کند

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است که سینما و در ذیل آن جشنواره فیلم فجر نشانی از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی ندارند. در این سال ها هیچ فیلمی در خصوص انقلاب اسلامی و اهداف و ارزش ها و آرمان های آن تولید نشده و این اتفاق باعث حیرت و تأثر سینماگران و مردم مومن و انقلابی شده است. در نهایت تأثر باید عنوان کنم که سینمای امروز ایران از مسأله انقلاب اسلامی دورافتاده و در حالی است که نسل سوم و چهارم انقلاب باید از طریق سینما به عنوان یک رسانه بسیار قدرتمند با آرمان های انقلاب اسلامی و ارزش های آن آشنا شوند.

فاضلی: جشنواره فجر برای بازگشت به روزهای اوج نیازمند ادغام بخش های ملی و جهانی و توجه به نقدهای اهالی رسانه است

محسن فاضلی منتقد سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید نسبت به افول این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فجر برای بازگشت به روزهای اوج نیازمند ادغام بخش های ملی و جهانی، توجه به نقدهای اهالی رسانه و منتقدان و گزینش آثاری با محتوای ارزشمند است اما متأسفانه علیرغم اینکه این نکات بارها توسط کارشناسان خبره سینما و رسانه مطرح شده اما همچنان شاهد آن هستیم که مدیران و مسئولان و سیاست گذاران جشنواره تنها به سخنان مجیزگویان توجه می کنند و به حرف های منتقدان اهمیتی نمی دهند. ما نیازمند فیلم هایی هستیم که مضمون و محتوایی ارزشمند در راستای اهداف و آرمان های جشنواره داشته باشند. در همین راستا می توان تنها تعداد اندکی فیلم های ارزشمند را در بخش مسابقه جشنواره گذاشت و مابقی فیلم ها را برای آگاهی اهالی رسانه و منتقدان از یک سال فعالیت سینمای ایران در بخش «خارج از مسابقه» به نمایش درآورد.

آزادی خواه: جشنواره فیلم فجر باید شعائر انقلاب اسلامی را ترویج، تبیین و صادر کند/ در حوزه تولید آثار ارزشی شاهد عقب گرد هستیم!

حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر به سینماپرس گفت: انتظار کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان خاستگاه مردمی و نهاد قانون گذاری از قله منیع جشنواره فیلم فجر خلق و نمایش آثار سینمایی است که بتواند ارزش ها و شعائر انقلاب اسلامی را ترویج، تبیین و صادر کند، از نظر ما این اتفاق ایده آل و معنای واقعی داشتن یک سینمای استثنایی و انقلابی است. ما در حوزه تولید آثار ارزشی شاهد عقب گرد هستیم؛ دلیل اصلی این اتفاق بی توجهی به حوزه مهم سینمای دفاع مقدس است. زمانی خروجی های این گونه مهم سینمایی بسیار مشهودتر از سینمای امروز بود. سینمای دفاع مقدس ما زمانی توانست موج بیداری اسلامی را ایجاد و به صدور انقلاب اسلامی کمک کند. اتفاقی که منجر به تشکیل خاورمیانه انقلابی شد. بی تردید امروزه حضور نیروهایی همچون حشدالشعبی و یا حزب الله لبنان به واسطه آثار فرهنگی و هنری است که از سینمای دفاع مقدس بیرون آمده و این برای ما مایه افتخار است.

طریقت: رجل عالم و فرهیخته فرهنگی خانه نشین شده و در عوض افرادی با باندبازی و زدوبند گزینش می شوند

نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات سینمای کشور که در جشنواره فیلم فجر هم شاهد آن هستیم زدوبند و باندبازی است به نحوی که رجل عالم و فرهیخته فرهنگی خانه نشین شده و در عوض افرادی با باندبازی و زدوبند برای حضور در هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فجر گزینش می شوند که با حب و بغض فیلمسازان مستقل را بایکوت کرده و به جای آن بعضاً آثاری به شدت ضعیف را برای حضور در مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می کنند. پرسش بنده از دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمای کشور این است که آیا ما افراد فرهیخته در سینمای ایران کم داریم که مرتباً باید شاهد حضور چهره هیا تکراری و یا کم تجربه در اصلی ترین گلوگاه های جشنواره فجر انقلاب باشیم؟

اورنگ: دست های پشت پرده در تلاشند تا جشنواره فجر را به انحطاط بکشانند/ جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر یک اشتباه بود

سیدرضا اورنگ منتقد و مدرس سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید از اوضاع بحرانی این رویداد سینمایی گفت: دست های پشت پرده در تلاشند تا جشنواره فجر را به طور کامل به انحطاط و نابودی بکشانند. همه ما باید آگاه باشیم که حضور مدیریت پشت پرده در سینمای ایران یک حقیقت است و برخلاف باور عده ای افراد یک توهم توطئه نیست!؛ سیاست دست های پشت پرده این است که جشنواره فجر را از بین ببرند و یک رویداد و جشنواره دیگری را جایگزین آن کنند. یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخی در خصوص جشنواره فیلم فجر جداسازی بخش های ملی و جهانی این رویداد از یکدیگر بود؛ جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر یک اشتباه مهلک و بر اساس یک لجبازی بود. این اتفاق مانند آن است که ما بدن یک انسان را از وسط نصف کنیم و انتظار داشته باشیم آن انسان بتواند مانند گذشته ادامه حیات دهد!

پوریامین: جشنواره فیلم فجر برخلاف اهداف اولیه اش به نمایش ابتذال در سینما تبدیل شده است/ چشم برخی فیلمسازان به سیاستمداران غربی دوخته شده!

مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی نیز در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر برخلاف اهداف اولیه اش به صحنه ابتذال و فساد در سینما تبدیل شده است؛ مراسم های نامأنوسی همچون فتوکال و فرش قرمز و... باعث شده تا برخی به اصطلاح هنرمندان به صورت بدحجاب و با سروشکل نامناسب در جشنواره فجر انقلاب ظاهر شوند و ضمن آسیب وارد کردن به فرهنگ عمومی کشور، اذهان آحاد افراد جامعه را در ایام الله دهه فجر جریحه دار کنند. متأسفانه ما امروزه شاهد آن هستیم برآیند آثار سینمایی آن چیزی نیست که در شأن مخاطب ایرانی و اسلامی باشد؛ برآیند جشنواره فجر به هیچ عنوان در مسیر مناسبات و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نیست و افسوس که باید عنوان کنم ما سینمای ملی و ایرانی را کاملاً کنار گذاشتیم و تنها به کپی کاری از آثار خارجی بسنده کرده ایم.

سجادی حسینی: عملکرد شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر قابل قبول نیست/ غلبه فرامتن بر متن آسیب زیادی به جشنواره فیلم فجر زده است

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر گفت: عملکرد شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر قابل قبول نیست و ما اگر طی سال های اخیر شاهد هر اتفاق نادرستی در جشنواره فیلم فجر هستیم به دلیل فقدان سیاست گذاری های مناسب و اصولی برای برگزاری این مهمترین رویداد سینمایی کشور بوده و همیشه اعمال سلیقه برخی افراد و اعمال فشار از سوی برخی افراد خارج از محدوده سینما بر پیکره جشنواره فیلم فجر آسیب بسیار وارد کرده است. یکی از فاجعه بارترین اتفاقاتی که ما همواره شاهد آن هستیم غلبه فرامتن بر متن در جشنواره فیلم فجر است؛ بی شک این اتفاق آسیب زیادی به جشنواره فیلم فجر زده و باعث شده تا جشنواره فیلم فجر بخشی از اعتبار خود را نزد اهالی سینما از دست بدهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.