یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱

رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به سینما/۴

پوریامین: کمیسیون فرهنگی دغدغه تحول و ارتقای حوزه فرهنگ و هنر را داشته باشد/ سینمای کنونی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست!

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما گفت: افرادی که وارد کمیسیون فرهنگی مجلس مهم می شوند باید نسبت به تمامی حوزه های فرهنگی و هنری اشراف کامل داشته باشند، باید زبان هنر را بفهمند و بشناسند و اگر آشنایی با این امور ندارند بایستی از مشاوران فراجناحی زبده استفاده کنند تا بتوانند نظارت جدی بر اوضاع فرهنگی و هنری کشور داشته باشند.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه با توجه به گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ما هنوز در حوزه های فرهنگ و هنر فعالیت ویژه و حرکت رو به جلویی نداشتیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در هر بار سخنرانی شان چه در جمع مسئولان یا هنرمندانتأکید می کنند وضعیت فرهنگی کشور مناسب نظام نیست و معظم له تأکید دارند که ما باید برای عمیق تر شدن فعالیت های مان تلاش بیشتری داشته باشیم.

پوریامین خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا و در تمام کشورهای دیگر برای فعالیت های فرهنگی و هنری ضوابط و مقررات و فعالیت های ویژه ای را در نظر می گیرند اما در جمهوری اسلامی ایران علی الخصوص در جایگاه مجلس ما ضعیف ترین عملکرد را در این حوزه داریم که این مسأله دلایل بسیاری دارد که مهمترینش آن است که دشمن همواره سر ما را شلوغ می کند تا به فرهنگ نپردازیم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: دشمن با سفسطه ها و نیرنگ های فراوان تلاش می کند در برنامه های مجلس و سایر مبادی قانون گذار به مقوله فرهنگ با فراغ بال و دقت کافی و زمان مناسب رسیدگی نشود.

وی در همین راستا افزود: از این رو است که بنده یک توصیه دارم که از جایی که مقوله فرهنگی بسیار مهم است اگر نمایندگان عزیز پیش زمینه ای در این امور ندارند وارد نشوند و اجازه دهند فرصت به بزرگوارانی که در حوزه فرهنگ سبقه دارند و دستی در آتش دارند و دلسوخته هستند و مبانی را می شناسند برسد.

پوریامین با بیان اینکه شخصی که به سینما نرفته و با مبانی سینما آشنا نیست قطعاً نمی تواند قانون گذار خوبی برای سینما باشد اظهار داشت: در سینما باید قوانین صحیحی جاری و ساری شود. سینما زنده است و روح دارد و زمان روی آن نقش بازی می کند. ما با دید ۱۰ سال و ۲۰ سال قبل نمی توانیم به هنر نگاه کنیم. روزآمدی در یک مسئول قانون گذاری مجلس مهم و حائز اهمیت است.  

این منتقد سینما با انتقاد شدید از وضعیت اسفبار سینمای کشور تصریح کردسینمای کنونی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست! آنچه که امروز ما به آن فیلم می گوییم و بر پر سینماها جولان می دهد نشانه هرج و مرج و بی قانونی و بی ضابطگی است. باید قوانین موجود در سینما شایسته هنرمندان نظام جمهوری اسلامی باشد؛ در هالیوود کتاب سبز و دفترچه راهنما و نقشه راه دارند تا آثار بر اساس آن تولید شود اما ما در کشورمان نقشه راهی برای سینما نداریم و اهداف کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت برای آن تعریف نشده است.

وی ادامه داد: کار ما سلیقه ای و باندی و جناحی است و کمیسیون فرهنگی مجلس با تحول خواهی و خلاقیت می تواند با ارائه قوانین و ضوابط دقیق این موجود زنده را رام کند و در خدمت اهداف کشور قرار دهد.

پوریامین در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم کمیسیون عاری از افرادی بشود که علاقمند نیستند به مبانی فرهنگی و بر حسب وظیفه می آیند و دعا می کنم افراد شایسته ای در این کمیسیون عضو شوند تا بتوانند برای فردای مردم ایران سینمایی همراه با حرکت و روزآمدی و امید و عشق به وطن و اسلام نقش بازی کنند

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.