یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

اکران آنلاین؛ تهدید یا فرصت؟!/۱

اطیابی: به دلیل فقدان قانون کپی رایت، اکران آنلاین در کشور ما باعث ضرر تهیه کنندگان می شود/ اهالی سینما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند!

مسعود اطیابی

سینماپرس: سیدمسعود اطیابی تهیه کننده و کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: وضعیت کشور ما با سایر کشورهای دنیا متفاوت است و ما نمی توانیم از همان راهی که کشورهای دیگر رفتند پیروی کنیم چرا که در کشور ما قانون کپی رایت رعایت نمی شود و به دلیل فقدان قانون کپی رایت، اکران آنلاین در کشور ما باعث ضرر تهیه کنندگان شده و آن ها را به ورشکستگی می رساند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ماه گرفتگی» و «مصائب دوشیزه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه تجربه ثابت کرده فیلم هایی که به صورت آنلاین اکران می شوند به سرعت مورد سرقت قرار می گیرند از این رو این اتفاق یک زنگ خطر برای یکایک اهالی سینما و هنرمندان است که فیلم های شان را به صورت آنلاین اکران نکنند.

وی ادامه داد: بی تردید اگر زیرساخت های اکران آنلاین در کشور ما درست شود و قانونی راجع به مسأله کپی رایت تدوین و تصویب شود بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. بدیهی است که رسیدن به جایی که فیلمسازان بتوانند همزمان با اکران سینمایی، اکران آنلاین هم داشته باشند برایشان جذابیت دارد چرا که شاید بسیاری از مردم به هر علتی مایل به حضور در سالن های سینما نباشند و بخواهند فیلم ها را از منزل شان تماشا کنند یا حتی برای بار دوم و سوم و... فیلم ها را ببینند.

اطیابی خاطرنشان کرد: اگر فیلم ها سرقت و کپی نشوند درآمد تهیه کنندگان بالاتر می رود و مشتری فیلم ها بیشتر می شود اما متأسفانه گویا بعد از سال ها مسأله کپی رایت هنوز جزو اولویت مسئولان نیست!

این سینماگر با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی و با توجه به گسترش ویروس کرونا اکران آنلاین تنها می تواند به نفع فیلم هایی باشد که در اکران عمومی شانس بالایی ندارند اظهار داشت: ورود به اکران آنلاین برای فیلم هایی که با هزینه بالا تولید شده اند اصلاً به صلاح و به صرفه نیست هرچند که از طرف دیگر خواب سرمایه تهیه کننده و سرمایه گذار هم موجب ضررشان می شود به نحوی که به عنوان مثال خود بنده ۲ سال است هیچ درآمدی از سینما نداشته ام و گویا ۲ سال است اصلاً کاری نکرده ام.

وی متذکر شد: از سوی دیگر با تورم شدید اقتصادی که در کشور ایجاد شده ممکن است حتی بازگشت سرمایه اولیه یک فیلم هم دیگر ارزش سابق را نداشته باشد اما با این حال در شرایط فعلی ما هیچ راه چاره دیگری نداریم چرا که نمی توانیم برای فیلمی که مثلاً ۸ میلیارد صرف تولیدش کرده ایم به اکران آنلاین یک میلیارد تومانی بسنده کنیم چرا که آنچه از وضعیت این روزهای اکران آنلاین شاهد هستیم این است که فیلم ها در بهترین شرایط رقمی حدود یک میلیارد تومان فروش دارند!

کارگردان فیلم های سینمایی «صبح روز هفتم» و «شرط اول» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه هزاران نفر از اهالی سینما با مشکلات شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت دولت طوری است که از هیچ قشری حمایت نمی کند. درست است که برخی اختلاس ها و دست اندازی برخی افراد به بیت المال را شاهد هستیم اما زیرساخت کشور به گونه ای شده که ما وابسته هستیم نه تولیدگر و همین ما را به عقب رانده است!

این فیلمساز خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر به کرات مبحث مهم تولید را مطرح کرده اند اما متأسفانه از سوی مسئولان اجرایی توجهی به این فرمایش مهم نشده و تنها در حد یک شعار بالای صفحه تلویزیون و یا در سخنرانی های برخی سخنرانان به آن اشاره شده است؛ این روش بی فایده است و دولت باید تدبیری برای رونق تولید داشته باشد.

اطیابی تأکید کرد: دولت باید از همه مردم حمایت کلی داشته باشد، بحث ما بحث مردم است که سینماگران هم جزئی از مردم هستند. سینمای داخلی یک تولید ملی محسوب می شود و باید توسط دولتمردان از آن حمایت شود.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: متأسفانه از زمان شیوع کرونا تاکنون اغلب سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند، نه تنها هزاران عضو خانه سینما که هزاران نفر از اهالی سینما که عضویت خانه سینما را ندارند با مشکلات شدید معیشتی دست به گریبان هستند و زندگی های شان سرشار از تلخی شده و من امیدوارم هرچه سریع تر شاهد تدبیری اساسی و فوری از سوی مسئولان برای رفع بحران از زندگی اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.