چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

اکران آنلاین؛ تهدید یا فرصت؟!/۹

لطفی: بازگشایی بی هنگام، سینما را خوار و ذلیل کرد/ برخی افراد عامدانه و از سر لجبازی اکران آنلاین را زمین زدند

محمدرضا لطفی منتقد سینما*

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: بنده از زمانی که بحث بازگشایی سالن های سینما مطرح شد همواره با این امر مخالفت کردم و تأکید داشتم به جای بازگشایی سالن ها باید از اکران آنلاین حمایت شود چرا که دوست نداشتم بعد از بازگشایی بزرگی و شکوه و جلال سالن ها ریخته شود اما متأسفانه آنچه شاهد بودیم پودر شدن سالن های سینما بود به نحوی که در حال حاضر یک کاریکاتور و شبح از سینما را شاهد هستیم و در یک جمله باید گفت بازگشایی بی هنگام، سینما را خوار و ذلیل کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «روایت ناپدید شدن مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر وضعیت سینماها به گونه ای است که یک فیلم در بهترین حالت ۳۰۰ میلیون تومان می فروشد؛ فیلمی که می تواند ۴۰ میلیارد فروش داشته باشد به فروش ۲ میلیارد تومانی بسنده می کند و از ادامه اکران انصراف می دهد و این وضعیت اصلا برای سینما خوب نیست!

لطفی سپس با بیان اینکه در کشور ما همواره نسبت به تکنولوژی و به روز شدن ابزارهای مختلف گاردی وجود دارد یادآور شد: ما با جامعه و مردمی هستیم که دوست دارند همچنان با نوستالژی ها زندگی کنند و همراه با تکنولوژی روز نباشند. ما اساسا با خاطرات گذشته مان سیر می کنیم و کم پیش می آید با رویاهایی که می توانیم در آینده داشته باشیم حالمان را خوب کنیم. این مورد در خصوص سینما هم صدق می کند. عینی ترین مثال در این رابطه مقوله ورود دوربین های دیجیتال است.

وی ادامه داد: بنده به خاطر دارم وقتی دوربین های دیجیتال وارد کشور شد گارد وحشتناکی علیه آن وجود داشت؛ عین قضیه ای که حالا برای اکران آنلاین شاهد هستیم! آن زمان هم برخی افراد می گفتند سینما یعنی نگاتیو و هرچیز غیر از این باشد ارزش سینما را ندارد. آن ها می گفتند ارزش سینما ثبت تصاویر بر نگاتیو و تبدیل نگاتیو به پزتیو است. اما الآن در سال ۹۹ می بینیم هیچ فیلمی با نگاتیو فیلمبرداری نمی شود و سرسخت ترین منتقدان این ماجرا هم آثارشان را با دوربین های دیجیتال فیلمبرداری می کنند.

این فیلمساز با تأکید بر اینکه همه ما باید دست از نوستالژی ها برداریم و با تکنولوژی روز جلو برویم متذکر شد: الآن شرایط عادی نیست؛ کرونا همه مناسبات را در سراسر جهان به هم ریخته و هیچ کنش و واکنش اجتماعی ما شبیه گذشته نیست. همه ما تبدیل به آدم های جدیدی شدیم و خواه ناخواه یک سری مسائل در مناسبات ما حذف شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «تعارض» تأکید کرد: اکران آنلاین سالیان سال است در اروپا و آمریکا وجود دارد. آثار بزرگ اکران آنلاین می شوند. اصولا اکران آنلاین سینما را باشکوه تر می کند چون قرار نیست پرده سینما حذف شود  برخلاف افرادی که فکر می کنند این یک دگردیسی است باید بگویم که اکران آنلاین یک مکمل است که کمک می کند سینما رونق و شکوه و ابهت بیشتری داشته باشد.

لطفی سپس با انتقاد از عده ای فیلمسازان اظهار داشت: برخی می گویند فیلم های ما برای پرده بزرگ ساخته شده امابنده به ضرس قاطع می گویم که نمایش بیش از ۸۰ درصد فیلم های ما بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون هیچ فرقی نمی کند. در تولیدات ما چنین چیزی صورت نمی گیرد که فقط باید شاهد نمایش بر پرده عریض سینماها باشیم! درست است که سینما مختصات خاص خود را دارد، خاصیت و بزنگاه دیگری  نسبت به تلویزیون دارد دارد اما ۸۰ درصد محصولات ما تفاوتی ندارد که در کجا نمایش داده شوند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: الآن شرایط کل دنیا عوض شده؛ ۴ ماه سینمای ما تعطیل بود و بنده در این مدت بارها یادداشت نوشتم و مصاحبه کردم و در رادیو و تلویزیون فریاد زدم که اکران آنلاین اتفاق بزرگی است و باید از آن حمایت ویژه شود. در همه جای دنیا سینماها تعطیل شده و مردم به سالن سینما نمی روند. مردم به دلیل خطر جانی سعی می کنند از هم دور باشند. الآن نزدیک بودن که قبلا فضیلت بود بدل به ضد ارزش شده و جمع شدن در یک مکان اشتباه است.

این منتقد سینما ادامه داد: اگر اکران آنلاین به دیده جدی گرفته می شد و به رسمیت شناخته می شد و معایب آن که مهمترینش بحث قاچاق فیلم است برطرف می شد بی شک ما با رونق بی سابقه ای مواجهه می شدیم و چرخه اکران باز نمی ماند.

وی سپس در خصوص قاچاق فیلم ها گفت: بی شک می توان جلوی این قضیه را گرفت. چطور می شود برخی فیلم ها که نسبت به قومیت ها و شخصیت ها در فضای مجازی توهین می کنند در کسری از ساعت منبع شان شناسایی می شود و به درستی در اختیار مقامات قضایی قرار می گیرند اما در خصوص سینما چنین امری محقق نمی شود؟ بی شک این یک کم کاری و سهل انگاری است که می توان جلوی آن را گرفت.

لطفی متذکر شد: الآن وضعیت سینما فاجعه است. کرونا حتی روی تولیدات تأثیر گذاشته؛ این پروانه ساخت ها هم اغلب یک شو است! جمع کل فیلم های تولید شده در سال جاری به صورت خوش بینانه حدود ۲۵ فیلم است. ما در پاییز و زمستان مجهول از نظر کرونا هم تولید زیادی نخواهیم داشت و این برای سینما یک دردسر بزرگ است.

وی در پایان این گفتگو افزود: برخی افراد عامدانه و از سر لجبازی اکران آنلاین را زمین زدند و حالا در حالا مدفون کردن آن هستند! این چیزی که ما امروزه به اسم اکران آنلاین شاهد هستیم هیچ سنخیتی با اکران آنلاین ندارد و متولیان امر باید هرچه سریع تر تدبیری عاجل برای حمایت از اکران آنلاین اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.