چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

سینماگران نظر می دهند؛

اکران آنلاین تهدیدی برای حیات سینما یا فرصتی برای به روز شدن سینمای ایران؟/ قاطبه سینماگران: فقدان قانون کپی رایت اکران آنلاین را با تهدید جدی مواجه کرده است

اطیابی-براری-باکیده-یشایایی-ساداتیان-وحیدزاده-علیخانی-سجادی حسینی-نجفی-لطفی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین آن را تهدید جدی برای حیات سینما و از بین بردن روح و نفس سینما برشمردند در حالی که برخی دیگر از سینماگران اکران آنلاین را فرصتی برای به روز شدن سینمای ایران دانستند.

به گزارش سینماپرس بحران پاندمی ویروس منحوس کرونا در کل دنیا در کنار ایجاد مشکلات زیادی که برای بازار و کسب و کارهای اقتصادی ایجاد کرده، صنعت سینما را هم تحت تأثیر شدید خود قرار داد.

در حال حاضر در کشورهای پیشرفته و صاحب این صنعت-هنر، که اتفاقاً آن‌ها نیز با بحران کرونا دست به گریبان هستند، اکران آنلاین به اجرا درآمده و نتیجه‌ بخش بوده، در ایران هم پس از شیوع ویروس کرونا چند فیلم اکران آنلاین را تجربه کردند، البته فقدان قانون مدون راجع به کپی رایت باعث شده تا فیلم ها با شکست اقتصادی به واسطه قاچاق روبرو شوند.
قانون کپی‌رایت موجب می‌شود سرمایه تهیه‌کنندگان در کشورهایی که آن را اجرا می‌کنند، از گزند نابودی در امان باشد، امری که در ایران امکان جلوگیری از آن تقریباً وجود ندارد و به‌محض شروع اکران آنلاین یک فیلم‌ در پلتفرم های اینترنتی، انتشار نسخه‌های کپی آن در سایت‌های بی‌نام و نشانِ دانلود فیلم و شبکه‌های ماهواره‌ای فله‌ای آغاز می‌شود.
اما با این همه بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان مطرح سینما با اکران آنلاین به شدت مخالف هستند و آن را تهدید جدی برای تعطیلی سالن های سینما و بی اهمیت شدن هنرهفتم قلمداد می کنند در صورتی که برخی دیگر معتقدند باید به اکران آنلاین به چشم یک فرصت خوب نگریست و سینمای ایران را به روز کرد.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: سیدمسعود اطیابی، اسماعیل براری، عبدالله باکیده، هارون یشایایی، سیدجمال ساداتیان، ابراهیم وحیدزاده، عبدالله علیخانی، کاوه سجادی حسینی، حسن نجفی و محمدرضا لطفی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات آن ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدمسعود اطیابی تهیه کننده و کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: وضعیت کشور ما با سایر کشورهای دنیا متفاوت است و ما نمی توانیم از همان راهی که کشورهای دیگر رفتند پیروی کنیم چرا که در کشور ما قانون کپی رایت رعایت نمی شود و به دلیل فقدان قانون کپی رایت، اکران آنلاین در کشور ما باعث ضرر تهیه کنندگان شده و آن ها را به ورشکستگی می رساند. متأسفانه تجربه ثابت کرده فیلم هایی که به صورت آنلاین اکران می شوند به سرعت مورد سرقت قرار می گیرند از این رو این اتفاق یک زنگ خطر برای یکایک اهالی سینما و هنرمندان است که فیلم های شان را به صورت آنلاین اکران نکنند.

اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از بازگشایی سالن های سینما اظهار داشت: سنگ شود نانی که قرار است با از بین رفتن مردم در سالن های سینما نصیب ما شود! کدام عقل سالمی می گوید در این بحران کرونا مردم باید به سالن های سینما بروند و زیر یک سقف نفس بکشند؟ هر کودکی این را می فهمد که این کار خطای بزرگ است و می تواند موجبات شیوع گسترده تر این ویروس منحوس را فراهم آورد! بنده از شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کسانی که در مقام های بالاتر از ایشان قرار دارند می خواهم به این موضوع بازگشایی سالن های سینما در این بحران کرونا اخمی کنند و توجه خود را به گسترش امکانات اکران آنلاین و ایجاد امنیت در آن معطوف نمایند تا عوامل سینما بتوانند با خیال راحت فیلم های شان را در فضای مجازی اکران کنند.

عبدالله باکیده کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: دیگر مدت ها است آب از سر سینما و سینماگران گذشته است؛ بنده معتقدم با اقداماتی مانند اکران آنلاین هیچ چیز درست نخواهد شد؛ امروز مخاطب سینما به طور کلی از دست رفته است و شرایط مناسبی برای تولید و عرضه فیلم مهیا نیست. آقای مدیر و مسئول بروید آمار بگیرید ببینید اهالی سینما الآن چه می کنند؟ حتی یک بازیگر درجه ۳ نمی تواند برود کار دیگری بکند چون بین مردم شناخته شده است. شرم آور است که بعد از حدود ۱۰۰ سال از حضور سینما در ایران و بیش از ۴۰ سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز این فقر اقتصادی و بیکاری در جامعه فرهنگی و هنری وجود دارد.

هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: تجربه ثابت کرد که اکران آنلاین فیلم ها در کشور ما نمی تواند موفق باشد و اجرای اکران آنلاین بعضاً با شکست هایی از جمله مسأله قاچاق فیلم ها روبرو شد که به ضرر سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما است. سینما رفتن یک فرهنگ ارزشمند در میان مردم هنر دوست است و با ندانم کاری نباید کاری کرد که فرهنگ سینما رفتن از بین برود و مردم بعد از دوران کرونا هم دیگر علاقه ای برای حضور در سالن های سینما از خود نشان ندهند.

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: اکران آنلاین شبیه یک مسکن برای این روزهای سینما است و نمی تواند به عنوان یک راه حل اساسی پذیرفته شود اما وقتی هیچ چاره ای از سوی مسئولان ذیربط اندیشه نمی شود شاید توجه به همین قرص مسکن در کوتاه مدت بد نباشد ولی این نباید باعث شود تا ما برنامه ریزی های هدفمند بلندمدت مان را به دست فراموشی بسپاریم. متأسفانه ما در یک بلبشو و آشفته بازاری هستیم که حتی قدرت تفکر نداریم و باید ببینیم آینده چه چیزی را در خصوص این ویروس رقم خواهد زد.

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما اظهار داشت: سینما در حال حاضر الله بختکی پیش می رود و متأسفانه علیرغم آنکه ماه ها از شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا می گذرد هنوز هیچ تدبیری از سوی مسئولان سینمایی و فرهنگی برای عبور هنرهفتم از بحران اندیشه نشده است و معلوم نیست با این شرایط سینمای ایران در آینده به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ آنچه باعث شده ما در کشورمان با مشکل عمده بر سر راه اکران آنلاین روبرو شویم این است که ما قانون کپی رایت را تصویب نمی کنیم؛ بی تردید اگر قانون کپی رایت در کشور ما وجود داشته باشد پخش آنلاین با استقبال ویژه ای از سوی هنرمندان و اهالی سینما روبرو می شود چرا که دیگر کسی جرأت نمی کند فیلمی را کپی و قاچاق کند.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: اکران آنلاین تهدید جدی برای حیات سینما است و اگر بخواهد ادامه پیدا کند اصل و معنای سینما را از بین می برد و باعث می شود تمامی سینماداران ورشکسته و خانه نشین شوند. سینما شأن و حرمت دارد و نباید با ندانم کاری حرمتش از بین برود؛ متأسفانه این روزها سینماداران در اوضاع اسفبار و بغرنجی به سر می برند و واقعاً تکلیف خودشان، زندگی شان و آینده شان روشن نیست.

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: بنده با اکران آنلاین فیلم های سینمایی قاطعانه مخالفم چرا که ما فیلم ها را برای نمایش روی پرده های عریض سینما می سازیم و به جزئیاتی توجه می کنیم که تنها روی پرده سینما دیده می شوند و با اکران آنلاین و تماشای فیلم ها در گوشی های موبایل و لب تاپ و... این جزئیات قابل مشاهده نیستند و زحمات ما را بر باد می دهند. درست است که ذات سینما سرگرمی است اما این توجه به سرگرمی نباید باعث آن شود تا جزئیاتی که مورد نظر فیلمساز بوده از بین بروند. برخی از فیلم های سینمایی وابستگی شدیدی به تصویر دارند و تمرکزشان روی قصه و داستان نیست؛ بی شک این گونه فیلم ها در اکران آنلاین آسیب جدی تری می بینند و هرگز نباید اجازه داد که اکران آنلاین جای سینما را بگیرد.

حسن نجفی کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: اکران آنلاین به هیچ وجه نمی تواند جایگزین سینما شود و بنده با این رویه قطعاً مخالف هستم و معتقدم ما هرگز نباید روح سینما را فدای اکران آنلاین کنیم. اکران آنلاین پدیده بسیار مهمی است که در این زمانه با پیشرفت تکنولوژی نمی توان وجود آن را نادیده گرفت اما اینکه ما اکران آنلاین و سینما را در یک سطح و تراز قرار دهیم کار بسیار غلطی است.

محمدرضا لطفی کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: بنده از زمانی که بحث بازگشایی سالن های سینما مطرح شد همواره با این امر مخالفت کردم و تأکید داشتم به جای بازگشایی سالن ها باید از اکران آنلاین حمایت شود چرا که دوست نداشتم بعد از بازگشایی بزرگی و شکوه و جلال سالن ها ریخته شود اما متأسفانه آنچه شاهد بودیم پودر شدن سالن های سینما بود به نحوی که در حال حاضر یک کاریکاتور و شبح از سینما را شاهد هستیم و در یک جمله باید گفت بازگشایی بی هنگام، سینما را خوار و ذلیل کرد. برخی می گویند فیلم های ما برای پرده بزرگ ساخته شده امابنده به ضرس قاطع می گویم که نمایش بیش از ۸۰ درصد فیلم های ما بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون هیچ فرقی نمی کند. در تولیدات ما چنین چیزی صورت نمی گیرد که فقط باید شاهد نمایش بر پرده عریض سینماها باشیم! درست است که سینما مختصات خاص خود را دارد، خاصیت و بزنگاه دیگری  نسبت به تلویزیون دارد دارد اما ۸۰ درصد محصولات ما تفاوتی ندارد که در کجا نمایش داده شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.