یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

به مناسبت درگذشت آوای ماندگار سینما و تلویزیون ایران؛

جلال مقامی؛ اسطوره هنر دوبلاژ

جلال مقامی

سینماپرس: جلال مقامی دوبلور مطرح و پیشکسوت سینمای ایران پنجم آبان ماه دار فانی را وداع گفت و جامعه هنری ایران را در سوگی وصف ناشدنی فرو برد. بی تردید وی یکی از اسطوره های ارزشمند هنر دوبلاژ بود؛ هنرمندی که از سال ۱۳۴۴ در فیلم‌ های سینمایی به ایفای نقش پرداخت و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و به دلیل اجرای برنامهٔ معروف و محبوب تلویزیونی «دیدنی‌ها» که در دهه های ۶۰ و ۷۰ پخش می شد نیز شهرت داشت.

به گزارش سینماپرس زنده یاد مقامی به عنوان یکی از شاهکارهای دوبله ایران شناخته می شدند٬ دوبلوری در فیلم ها و سریال های معروفی همچون «لارنس عربستان» ٬ «شکوه علفزار» ٬ «ارتش سری» ٬ «پوآرو»، «شرلوک هلمز» و «هشدار برای کبرا ۱۱» از جمله فعالیت های شاخص ایشان بود. دوبله نقش جعفر ابن ابی طالب (ع) در فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به کارگردانی زنده یاد مصطفی عقاد نیز یکی دیگر از آثار ماندگار این هنرمند بزرگ است.

یکی از اتفاقات تلخ و ناگوار این بود که زنده یاد مقامی چند ماه قبل در جایی عنوان کرده بود: «از غذایم می‌زنم تا دارو بخرم! مگر قرار است چقدر عمر کنم؟ شاید، هفت، هشت ماه دیگر رفته باشم. نباید اینقدر دستم تنگ باشد که آبروی هشتاد ساله‌ام برود.»

این اظهارات مقامی با واکنش های زیادی از سوی اهالی سینما و رسانه روبرو شد و موج انتقادات را نسبت به مسئولان سینما و تلویزیون به وجود آورد. بسیاری از مردم در فضای مجازی با انتقاد از سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق اعتباری هنر و... خواهان رسیدگی به وضعیت معیشتی این هنرمند مطرح و بزرگ شدند.

جلال مقامی در سال ۱۳۴۴ در ۲۴ سالگی با فیلم «من مادرم» اولین تجربه بازیگری خود را به دست آورد و تا شروع انقلاب اسلامی در ۴ اثر سینمایی ایفای نقش کرد. وی بعد از انقلاب نیز در ۳ فیلم بازی کرد اما عمده شهرت وی به اجرای برنامه تلویزیونی «دیدنی‌ ها» بود. مقامی از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی ها به تلویزیون آمد و به مدت ۱۲ سال در روزهای جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون‌ چهره متفاوتی به نمایش گذاشت.

هوشنگ لطیف پور از پیشکسوتان دوبله سهم زیادی در شکل گیری مهارت و آموزه های او داشت که بعد از یکسال مقامی از دوبله نقش های فرعی به نقش های اصلی رسید. مقامی همچنین همسر زنده یاد رفعت هاشم پور یکی از بانوان دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون بود. مرحوم جلال مقامی دایی نیکی مظفری و برادر همسر سابق مجید مظفری است.

زنده یاد مقامی از سال ۹۳ به دلیل ناراحتی حنجره دوبله را کنار گذاشت اما عوامل متعددی دست به دست هم داد تا از این مساله خیلی هم ناراحت نباشد و یکی از آن ها گسترده حضور جوانان در این عرصه است. برنامه «عصر به خیر تهران» رادیو پیام جزو آخرین فعالیت های او در رادیو به حساب می آید و آخرین بار هم برنامه در رادیو البرز داشت که متوجه ناراحتی حنجره شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.