سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون/۲

صبرکن: باعث تأسف است که بی توجهی مدیران فرهنگی به فرهنگ و هویت ملی باعث شده تا نسل جوان تنها مسائل دنیای غرب را دنبال کند/ به فرهنگ ملی نباید با دید سیاست نگاه شود!

مهوش صبرکن / مجموعه تلویزیونی «آچمز»

سینماپرس: مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه شب یلدا در خصوص لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون گفت: باعث تأسف است که بی توجهی مدیران فرهنگی به فرهنگ و هویت ملی باعث شده تا نسل جوان تنها مسائل دنیای غرب را دنبال کند؛ فرهنگ ملی ما به قهقرا رفته و کمتر نشانی از هنجارها و ارزش های آن در سبک و شیوه زندگی نسل جوان امروزی دیده می شود، این مسأله نیازمند رسیدگی عاجل از سمت متولیان فرهنگی است و آن ها نباید اجازه دهند بیش از این فرهنگ ملی دچار آسیب شده و به فراموشی سپرده شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «زمهریر» و «زیباتر از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان فرهنگی باید پاسخگوی بی توجهی شان نسبت به فرهنگ و هویت ملی باشند. آن ها سیاست گذاری عرصه فرهنگ را در دست دارند، آن ها هستند که فیلمنامه ها را تصویب می کنند، آن ها هستند که بودجه بیت المال را در اختیار دارند؛ پس اگر هر نقص و کم کاری در حوزه فرهنگ و هنر مشاهده می شود دلیل اصلی اش بی توجهی آن ها نسبت به این مقوله است.

این سینماگر متذکر شد: ما در کشور عزیزمان آیین ها و مراسم های شیرین و جذاب بی شماری داریم که هیچ یک از آن ها را غربی ها ندارند؛ غربی ها فقط یک کریسمس دارند و بس! اما ما در کشورمان به هر مناسبتی آیین ها و مراسم ویژه ای داریم؛ مثلاً از قبل از تولد یک نوزاد تا بعد از به دنیا آمدن او ما سرشار از مراسم های بی نظیری مانند سیسمونی برون، آش دندونی و... هستیم؛ برای یک ازدواج ده ها مراسم داریم؛ از عقدکنان و حنابندان گرفته تا پاتختی و مادرزن سلام و پاگشا و...

وی ادامه داد: همه این ها مراسم های بی نظیری است که در کنار آیین هایی مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری، عید نوروز و... می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی شود اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری و ندانم کاری مدیران فرهنگی تاکنون کمتر شاهد این اتفاق بوده ایم.

صبرکن در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از افرادی که با دیدگاه سیاسی به فرهنگ ملی نگاه می کنند و باعث بی توجهی بیشتر به این رسوم و آیین ها می شوند تصریح کرد: به فرهنگ ملی نباید با دید سیاست نگاه شود؛ فرهنگ متعلق به یک جامعه است و متعلق به هیچ دسته وحزب و گروه و ارگان سیاسی نبوده و نیست! همه ما ملزم هستیم به عنوان یک ایرانی از فرهنگ اصیل و غنی کشورمان حفظ و حراست کنیم.

این هنرمند تأکید کرد: یک خواهش دیگری که من از مردم دارم این است که از تجملات در برگزاری این مراسم ها پرهیز کنند؛ مردم باید باور کنند که فرهنگ ملی و اصیل ما تجمل گرا نبوده و نیست! من یاد زمانی میفتم که با گندم برشته و نخودچی کشمش در کنار مادربزرگ مان شب یلدا برگزار می کردیم و هنوز مزه آن گندم برشته و نخودچی کشمش زیر دندان مان است؛ افرادی که رسوم و فرهنگ ملی و کهن را به شکل تجملاتی برگزار می کنند در به قهقرا رفتن فرهنگ نقش موثری دارند و باید رفتار و تفکر خود را تغییر دهند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» و «روزگار خوش حبیب آقا» متذکر شد: جای تأسف است که در سریال های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، سریال های نمایش خانگی و... هیچ نشانی از فرهنگ و هویت ملی وجود ندارد؛ همه ما می دانیم که پرداختن به این مقوله بسیار ساده است فقط یک عزم و اراده جدی از سوی متولیان فرهنگی را طلب می کند که امیدوارم این عزم و اراده در آن ها به وجود بیاید.

وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان اگر بخواهند می توانند هر فرهنگی را در جامعه جا بیندازند؛ همانطور که روزگاری بستن کمربند ایمنی برای مردم سخت بود اما امروزه با فرهنگ سازی بدل به یک عادت شده می توان برای سایر هنجارها و بازگشت به فرهنگ ارزشمند ملی نیز فرهنگ سازی و برنامه ریزی داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.