سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

سینماگران از جایگاه بصیرت؛ تعهد و شهادت در سینما می گویند؛

از لزوم توجه به بصیرت و تعهد در سینما تا انتقاد به اتهام بی مخاطبی سینمای ارزشی/ برخی مدیران دل در گرو سلبریتی ها دارند!

فارسیجانی-سیدزاده-عظیمی میرآبادی-حاجتمند-قاسمی جامی-علی اکبری-سربخش

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور به بهانه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» متذکر شدند: مدیران سینمایی باید از آثاری که سه عنصر مهم بصیرت، تعهد و شهادت را ترویج می کنند حمایت ویژه داشته باشند اما به بهانه جوانگرایی در عرصه فرهنگ و هنر کودکستان باز کرده اند؛ امروزه ما به کرات با مدیرانی در حوزه های مختلف فرهنگی و سینمایی روبرو هستیم که شعارهای زیبای انقلابی می دهند و ظاهر و لباس پوشیدن شان را انقلابی جلوه می دهند اما عملاً هیچ قدمی برای تبیین مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی ندارند و برعکس آن عمل می کنند!

به گزارش سینماپرس حماسه ای که در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ رقم خورد برگ زرین دیگری بر کتاب قطور انقلاب اسلامی افزود و در تقویم ایران اسلامی روز «بصیرت و میثاق با ولایت» نام گرفت تا یادمان این روز، تجلی گر آگاهی، اقتدار، غیرت، بصیرت و هوشمندی امتی مؤمن باشد که محاسبات دشمنان را به هم ریخت و آنان را مأیوس کرد. نهم دی ماه ۱۳۸۸ روز دین طلبی در برابر دنیا طلبی و خروش غیرت دینی در برابر غفلت و حماقت خودفروختگانی بود که می خواستند تفکرات پست و پوچ خود را در گرد و غبار نادانی بر ملت فهیم و مسلمان تحمیل کنند و با نشانه گرفتن انسجام و وحدت ملی و اعتقادات و باورهای اسلامی، به اهداف سیاه و شیطانی خود برسند که با عنایت پروردگار ناکام ماندند.

همچنین سیزدهم دی ماه نیز در تاریخ انقلاب اسلامی روز بسیار بزرگی است؛ روز شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی؛ روز شهادت سردار وطن؛ روز شهادت مردی که تمام عمر و زندگی اش را وقف نظام و انقلاب و امت شریف ایران اسلامی کرد.

متأسفانه جای پرداختن به این دو مقوله بسیار مهم و حیاتی علاوه بر اهمیت بسیاری که دارند در سینمای ایران به شدت خالی است؛ مدیران فرهنگی به جای آنکه تمام بودجه، امکانات و ظرفیت سینما را برای تولید و اکران چنین اثاری صرف کنند تا سینمای ایران به معنای واقعی کلام سینمای ارزشی شود اغلب از فیلم هایی حمایت کرده و می کنند که علاوه بر آنکه هیچ دستاوردی برای سینما محسوب نمی شوند بلکه با سیاه نمایی، ولنگاری و لودگی تصویری مخدوش از کشور ارائه می کنند.

بی تردید در این زمانه که دشمنان نظام و انقلاب اسلامی به صف شده و با تمام توان دست به تهاجم فرهنگی علیه کشورمان زده اند مدیران سینمایی باید با درایت و هوشمندی مفاهیم ارزشمندی همچون بصیرت، تعهد و شهادت را در سینما ترویج کنند. در همین راستا با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: دکتر پرویز فارسیجانی، سیدسعید سیدزاده، مهدی عظیمی میرآبادی، هادی حاجتمند، حسین قاسمی جامی، محسن علی اکبری و علیرضا سربخش گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن سالروز نهم دی ماه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» و سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی گفت: مدیران سینمایی باید از آثاری که سه عنصر مهم بصیرت، تعهد و شهادت را ترویج می کنند حمایت ویژه داشته باشند در غیر این صورت ما روز به روز بیشتر از گذشته شاهد سینمای بی تعهدی خواهیم بود که برای آرمان های اسلام و انقلاب ارزشی قائل نیست و به بیراهه می رود. ما انتظار داریم سینما باعث بصیرت افزایی شود؛ آثار سینمایی باید ایجاد تعهد به خود و جامعه و آرمان های انسانی و اسلامی باشند؛ این ها جزو لوازمی است که توقع داشتیم بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینما نمود پیدا کند و حدود یک دهه هم این اتفاق رخ داد اما سپس از آن فاصله گرفتیم و امروز شاهد سینمایی هستیم که عاری از سه ویژگی تعهد و بصیرت و شهادت است و خیلی کمرنگ به آن پرداخته می شود در صورتی که ضروری ترین نکته برای سینما همین سه عنصر است.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: عرصه فرهنگ بچه بازی شده و به بهانه جوانگرایی در عرصه فرهنگ و هنر کودکستان باز کرده اند؛ ای کاش کودکستانی بود که در آن اشعار انقلابی انقلابی یاد می دادند، کودکستانی است که در آن به جای اهداف و آرمان های انقلاب به کودکان درس رقص و آواز می دهند و آن ها را از مسیر درست انسانی منحرف می کنند! همه این اتفاقات به آن دلیل است که فهم درستی از واژه جوانگرایی وجود ندارد و عده ای بچه که ظاهر انقلابی دارند را در اینجا و آنجا به کار گمارده اند که نخبگی و فهم لازم را ندارند و امور را به حال خود رها کرده اند. مسئولان فرهنگی به جای آنکه فهم شان را بالا ببرند قشنگ حرف زدن شان را تقویت می کنند در صورتی که باید اول فرهنگ را بفهمند و سپس راجع به فرهنگ صحبت کنند. مسئولان فرهنگی چه کردند که ما شاد شویم؟ چه گفتند که ما به آینده فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران دلخوش باشیم؟ امروزه ما به کرات با مدیرانی در حوزه های مختلف فرهنگی و سینمایی روبرو هستیم که شعارهای زیبای انقلابی می دهند و ظاهر و لباس پوشیدن شان را انقلابی جلوه می دهند اما عملاً هیچ قدمی برای تبیین مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی ندارند و برعکس آن عمل می کنند! این همان پدیده نفوذی است که بارها و بارها حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داده اند اما هیچ گاه گوش شنوایی برای درک این نکات وجود نداشت.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: برخی مدیران و اعضای شوراهای مختلف در سازمان سینمایی و صدا و سیما با نگاه انقلابی مخالفند؛ برخی از این افراد معتقدند فیلم های ارزشی دیگر مخاطب ندارد در صورتی که این نگاه از اساس غلط است چرا که ملت انقلابی ایران اسلامی در مراسم ها و مناسبت های مختلف ثابت کرده اند پیرو و پشتیبان اسلام و انقلاب و قرآن و ولایت فقیه هستند! کسانی که چنین تصوراتی دارند می خواهند حدود ۳ میلیون نفری که به سینما می روند را با فیلم های سطحی شان راضی نگه دارند در واقع آن ها را به ۸۲ میلیون نفر دیگر ترجیح می دهند در صورتی که رویه باید کاملاً معکوس باشد. فیلم و سینما از جایی شروع می شود که مخاطبی که با حرف ما مخالف است را همراه کنیم تا فیلم های مورد نظر ما را ببیند؛ این هنر مدیران فرهنگی و سینمایی است که این افراد را همراه و همسو کنند نه اینکه برای کسانی فیلم بسازند که حتی فیلم های غربی هم راضی شان نمی کند.

هادی حاجتمند کارگردان سینما به مناسبت فرا رسیدن سالروز نهم دی ماه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» و سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی گفت: مدیران دل در گرو سلبریتی ها دارند و به همین علت فرصتی برای جریان متعهد و انقلابی که دل در گرو امام (ره)، رهبری و شهدا دارند فراهم نمی شود؛ این اتفاق تلخ و دردآور است که هنرمندان متعهد پشت در اتاق مسئولان هستند و کسی به آن ها توجهی نمی کند! این اتفاق یعنی آنکه هیچ بصیرتی در مدیران فرهنگی وجود ندارد. ما با مدیرانی روبرو هستیم که جلوی اسامی مشهور فید می شوند! مدیران دنبال چهره ها هستند تا برای خود رزومه درست کنند و در پی درک انقلابی هنرمند نیستند این در حالی است که کلام آقا این چنین نیست! مدیران باید برای کادرسازی در پی افراد متعهد و انقلابی باشند. برای مدیران مهم نیست که فلان کارگردان یا بازیگر پیام انقلاب اسلامی را دریافت کرده و آن را می فهمد یا نه؟ برای مدیران فرقی ندارد که هنرمند دنبال فرم است یا محتوا! این مدیران چشم شان به جشنواره های خارجی دوخته شده و این بسیار اسفبار است.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: مدیران پشت میز نشسته و شعار حمایت از سینمای استراتژیک می دهند چون این شعار دادن برایشان هیچ هزینه ای ندارد؛ مسأله اینجا است که این افراد مادامی که باید از سینماگران حمایت کنند کاری انجام نمی دهند و دست در جیب شان نمی کنند تا بودجه تولیدات فیلم های استراتژیک هنرمندان را تقبل کنند. الآن چند سال از شهادت سردار دل ها می گذرد چرا هیچ اثری درخور شأن سردار سلیمانی تولید نشده؟ چرا مدیران فرهنگی و سینمایی با حساب و کتاب و برنامه ریزی جلو نمی روند و استراتژی روشنی ندارند؟

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما به سینماپرس گفت: بنده شخصاً از بانیان و آغازکنندگان تولید فیلم های ارزشی بودم و آثاری همچون «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «گورکن» و... را در دوران دفاع مقدس و سال های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید کردم اما متأسفانه به مرور زمان حمایت از این قبیل تولیدات از دستور مدیران فرهنگی خارج شد و بنده معتقدم مدیران ارشد فرهنگی از دهه ۷۰ به بعد مقصر اصلی کمرنگ شدن سینمای متعهد و ارزشی هستند. کم کاری مدیران فرهنگی در حالی است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به کم کاری در حوزه فرهنگی تذکر دادند و تأکید فرمودند که ما با تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی روبرو هستیم اما افسوس که گوش شنوایی در دولت ها وجود نداشت.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: تولید آثاری با محوریت بصیرت، تعهد و شهادت در سینمای جمهوری اسلامی ایران امری ضروری است و مدیران فرهنگی باید حمایت از این قبیل تولیدات را در اولویت و رئوس کارهای خود قرار دهند چرا که این اتفاق می تواند توطئه های دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را خنثی کرده و باعث افزایش آگاهی و بصیرت در سطح جامعه شود. امیدواریم در جشنواره فجر پیش رو شاهد فیلم های بصیرت افزا باشیم؛ بسیار ضروری است که جشنواره فجر انقلاب اسلامی سرشار از فیلم های روشنگرانه و متعهدانه باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.