دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

مدیر شبکه رادیویی مقاومت:

صورت خارجی مکتب و «گفتمان مقاومت شهید سلیمانی» نیز قدرت نرم جمهوری اسلامی اسلامی است

رادیو مقاومت

سینماپرس: مدیر شبکه رادیویی مقاومت با تاکید بر آنکه شهید سلیمانی متعلق به هیچ جناح، گروه و جریان سیاسی نیست و نگاه به مکتب وی نیز اینگونه است، تصریح کرد: در هجمه جنگ روایت‌ها؛ مسیر الگوسازی رسانه‌ای بر مبنای مکتب سردار دل‌ها، خود به تنهایی یک نبرد است.

با توجه به نقش مهم گفتمان مقاومت در پیشبرد و تقویت انقلاب اسلامی؛ همچنین اهمیت پرداخت به مکتب جهانی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، رادیو مقاومت با شعار «صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی» برای تبیین حقایق و پیوند دادن نسل‌های نوپای انقلاب با فرهنگ مقاومت در اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در سال ۱۳۹۹، تاسیس و امسال (۱۴۰۱) سومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد.

در آستانه سومین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و برای آگاه شدن از چندوچون و کم‌وکیف مدیریت این شبکه رادیویی، محورهای برنامه‌سازی، تهیه خوراک مناسب رسانه‌ای برای گروه‌های متنوع مخاطبان هدف رسانه‌ای و همچنین تلاش برای انتشار داشته‌های ارزشمند مکتب سلیمانی در بُعد بین‌المللی و محور مقاومت با دکتر رضا کوچک‌زاده تهمتن که برای سومین سال متوالی سکاندار مدیریت این شبکه رادیویی است، به گفت‌وگویی صریح و بی‌پرده نشستیم.

حاج قاسم، مکتب و میراثِ سردار دل‌ها؛ سرمایه اجتماعی نظام است

هدف نهایی از راه‌اندازی شبکه رادیویی مقاومت؛ شناسایی و شناساندن پیام مکتب شهید سلیمانی به نسل جوانان امروز ایران‌زمین است

گفت‌وگو را با مهم‌ترین هدف یا اهداف راه‌اندازی شبکه رادیویی مقاومت آغاز کنیم...

شهید سلیمانی و گفتمان مقاومت از مهمترین سرمایه‌های انقلاب اسلامی و ایران امروز و فردا هستند. از همین روی برای تبیین گفتمان مقاومت، پاسداشت شخصیت آن شهید عزیز، همچنین نیاز به تبیین مکتب و میراث سردار دل‌ها و بازنمایی این سرمایه اجتماعی نظام به نسل‌های جوان و عموم جامعه این شبکه راه‌اندازی شده است.

با این رویکرد هدف نهایی از راه‌اندازی شبکه رادیویی مقاومت؛ شناسایی و شناساندن پیام مکتب شهید سلیمانی به آحاد جامعه خصوصا نسل جوانان امروز ایران‌زمین است.

دکتر رضا کوچک‌زاده تهمتن؛ مدیر شبکه رادیویی مقاومت

نمره عملکرد رسانه‌ها در تبیین مکتب سلیمانی را باید مخاطب و مردم بدهند

در نگاه کلان پرداخت رسانه به سردار دل‌ها؛ چه در حوزه زندگی شخصی، چه در زندگی عملیاتی و اجرایی و آن‌چه بر منش، سلوک و جهان‌بینی سردار استوار بوده است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رسانه‌ها توانسته‌اند نمره قبولی در ارائه و معرفی سردار و مکتب سلیمانی به مخاطبان داخلی و بین‌المللی داشته باشند یا خیر؟

نمره عملکرد را باید مخاطب و مردم بدهند؛ لیکن ما در مجموعه رادیو مقاومت تمام تلاش‌مان بر این مهم استوار بوده تا در بستر فعالیت صدها شبکه رسانه‌ای معاند و فضای مجازی که عملا به دست دشمن اداره می‌شود، صدای مناسبی برای معرفی سردار شهیدمان، راه او، اهداف وی و الگوسازی از این شخصیت اسطوره‌ای، ملی و اسلامی در جامعه انجام دهیم. قطعا این مسیر یک نبرد است. جنگی رسانه‌ای که در بستر علوم پیچیده شناختی تمرکز یافته و سختی‌ها و تهدیدات خاص خود را دارد.

با این وجود مجموعه همکاران ما در این شبکه تلاش می‌کنند، تا با فرصت‌سازی از دل تهدیدات به تبیین مکتب شهید سلیمانی برای جامعه هدف خود اقدام کنند.

کوشش ما آن است تا ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی از انقلابی‌گری و ولایتمداری تا مدیریت جهادی، دشمن شناسی و بصیرت، مسئولیت‌پذیری، سبک زندگی، مدیریت خانواده و سایر شاخص‌ها و ویژگی‌های وی را از منابع دستِ اول و بدون واسطه به جامعه مخاطب انتقال دهیم

وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی در استودیو رادیو مقاومت

فرهنگسازی ایستا و منجمد نیست، بلکه در تعامل دو سویه با محیط اطراف شکل می‌گیرد

اساسا فرهنگسازی ایستا و منجمد نیست، بلکه در تعامل دو سویه با محیط اطراف است

در سومین سال فعالیت شبکه رادیویی مقاومت؛ بازخوردی که طی دو سال گذشته داشته‌اید چه بوده و گام‌هایی که در دوره سوم برداشته‌اید چه دستاوردهایی را شامل می‌شود؟

اهداف راه‌اندازی رادیو مقاومت از سال ۱۳۹۹ و ادامه فعالیت آن برای سومین سال متوالی، بر تبیین گفتمان مقاومت و مکتب شهید سلیمانی استوار بوده است. در این مسیر البته تحولات و رخدادها را نمی‌توان نادیده گرفت.

به عنوان نمونه اغتشاشات ۱۴۰۱ دشمنان نظام، هجمه بسیار گسترده و بی نظیر دشمن در عرصه جنگ ترکیبی با سویه‌های غالب نبردهای شناختی و رسانه‌ای، حتما در فرم و محتوای برنامه‌های شبکه موثر بوده است

اساسا فرهنگسازی ایستا و منجمد نیست، بلکه در تعامل دو سویه با محیط اطراف است؛ لذا این شبکه نیز به مدد تجربه دو سال قبل و نیازسنجی مخاطبان، خاصه جوانان و نسل‌های جدید، حتما در عملکرد خود بازخوردهای آن تجربیات پیشین را مَدِ نظر قرار می‌دهد. البته این به معنای انفعال در رویکرد رادیو مقاومت نیست؛ بلکه در مسیر جهاد تبیین و رویکرد ایجابی در معرفی مکتب شهید سلیمانی به جامعه هدف، ما نیز کنشگرانه‌تر از قبل باید تحول بیابیم.

در این مسیر توجه به تماس‌های مردمی، دیدگاه کارشناسان رسانه‌ای، الزامات اجتماعی، شیوه‌های جنگ رسانه‌ای دشمن و... در اتاق فکر شبکه؛ تجمیع، کالبدشکافی و براساس آنها مسیر فرارو تقویت می‌شود.

دال مرکزی «گفتمان مقاومت شهید سلیمانی» ولایتمداری است

صورت خارجی مکتب و «گفتمان مقاومت شهید سلیمانی» نیز قدرت نرم جمهوری اسلامی اسلامی استبا توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر تبیین نهضت مقاومت با محوریت سردار قاسم سلیمانی و نضج مکتب سلیمانی در دو بُعد ملی و بین‌المللی، چه رویکرد و سیاستی در شبکه و در ادامه توسط برنامه‌سازان در دستور کار قرار دارد؟

همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، عملکرد و رویه شهیدسلیمانی یک اقدام فردی نیست بلکه یک «مکتب» است. مکتب را نیز نمی‌توان به زمان، مکان و عرصه‌ای خاص محصور کرد بلکه کاملا همگانی، آینده‌نگر و دارای دال‌های محوری مترتب بر اهداف و آرمان است.

لذا در مکتب شهید سلیمانی، دال مرکزی «گفتمان مقاومت شهید سلیمانی» ولایتمداری است. در کنار آن اثرات اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که مکتب شهید سلیمانی در عرصه داخلی می‌تواند داشته باشد نیز جدی است.

صورت خارجی مکتب و «گفتمان مقاومت شهید سلیمانی» نیز قدرت نرم جمهوری اسلامی است که توانسته عرصه منافع و امنیت ملی را در پرتو جبهه مقاومت گسترده کند. بنابراین تلاشِ ما و همکاران‌مان بر آن است تا اهداف شهید سلیمانی و آثاری که مکتب سردار دل‌ها بر حوزه‌های داخل و خارج کشور بر جای گذاشته را برای مخاطبان تبیین کنیم.

امروز مکتب شهید سلیمانی یک موج‌آفرینی جدید در جامعه ایجاد کرده است. صدها هزار جوان در ایران و منطقه با او، اهداف او و راه او همزادپنداری کرده و علیه دشمنانش بسیج می‌شوند. رویکرد رادیو مقاومت، آشکارسازی این ابعاد و اجتماعی کردن آنان است

معرفی جبهه مقاومت منطقه‌ای با هدف بین‌المللی ساختن گفتمان مقاومت

از مهمترین ابعاد در تبیین مکتب شهید سلیمانی، معرفی جبهه مقاومت منطقه‌ای است که خود سبب آشنایی با کارکرد بین‌المللی گفتمان مقاومت است

با توجه به اختصاص بخشی از برنامه‌ها بر مبنای نگرش بین‌المللی آیا مخاطبان جهانی نیز در دایره مخاطبان هدف این شبکه رادیویی تعریف ‌شده است؟ همچنین از میزان تأثیرگذاری بر فضای بین‌الملل به واسطه برنامه‌های این شبکه بفرمایید؟

زبان رادیو مقاومت فارسی است؛ طبیعی است از این جهت مخاطبان عام این شبکه نیز جامعه ایرانی و فارسی‌زبانان هستند؛ اما ابعاد بین‌المللی مقاومت مورد غفلت قرار نگرفته است. مصاحبه‌هایی اختصاصی با شخصیت‌های بین المللی جبهه مقاومت از یمن، لبنان، عراق، سوریه و سایر مناطق اسلامی از این شبکه پخش می‌شوند. همچنین مهمانان خارجی در برنامه‌های شبکه حضور دارند و از نظرات آنها درباره دامنه و تاثیرات بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی استفاده می‌شود.

از مهمترین ابعاد در تبیین مکتب شهید سلیمانی، معرفی جبهه مقاومت منطقه‌ای است که خود سبب آشنایی بیشتر مخاطب با کارکرد بین‌المللی گفتمان مقاومت و مکتب شهید سلیمانی است.

نرجس سلیمانی (دحتر شهید سلیمانی) در استودیو رادیو مقاومت

محتوای برنامه‌های رادیو مقاومت متکثر است

برنامه‌های شبکه از حیث تنوع و محتوا چگونه دسته‌بندی شده‌اند؟

محتوای برنامه‌های رادیو مقاومت متکثر است. جدول پخش برنامه‌های این شبکه ۲۴ ساعته، شامل برنامه‌های زنده، تولیدی و پازپخش برنامه‌های تامینی با قالب‌های متنوع تولید برنامه‌های رادیویی و البته با ماموریت‌های متنوع با تیم‌های مستقل برنامه‌سازی است.

در برنامه‌های متنوع، مختلف و متعدد شبکه رادیویی مقاومت با کمک هم‌رزمان شهید، در مصاحبه با خانواده‌های محترم شهدا، کارشناسان و نخبگان به تبیین مکتب شهید سلیمانی در سطح ملی و بین‌المللی می‌پردازیم

مستندهای رادیویی مرتبط با شخصیت، زندگی و مکتب شهید سلیمانی، مجله‌های رادیویی متنوع، برگزاری مسابقات رادیویی، تعامل مناسب مردم با این رادیو و پخش تماس‌های تلفنی مردم و دیگر موارد را در جدول پخش شبکه می بینیم.

بنابراین از حیث محتوایی ما به صورت متنوع پیش خواهیم رفت و در این مسیر به نیاز سنجی‌ها و مطالبات مخاطبان نیز با توجه به تجربه سال‌های قبل توجه جدی خواهیم داشت.

رادیو مقاومت، متعلق به همه مردم ایران اسلامی است

انتخاب مهمان‌ها برای این برنامه براساس چه مبنایی صورت می‌گیرد. صریح‌تر پرسش را مطرح کنم؛ آیا در برنامه‌های مختلف شبکه رادیویی مقاومت از مردم نیز در قالب گزارش، مهمان یا گفت‌وگو استفاده می‌شود یا تمرکز صرفاً بر خانواده، دوستان، هم‌رزمان و... سردار یا بدنه نیروهای مسلح کشور (ارتش؛ سپاه؛ بسیج و نیروی قدس) استوار است؟

رادیو مقاومت متعلق به همه مردم ایران اسلامی است. همانگونه که پیشتر اشاره شد، طیف برنامه‌ها متنوع است و ما تَک بُعدی برنامه‌ای را روی آنتن نمی‌فرستیم.

وسعت تولیدات ما از آثار منطقه‌ای مکتب شهید سلیمانی و تعمیق عمق استراتژیک انقلاب اسلامی گرفته تا تاثیر این مکتب بر فرهنگ، سیاست، اجتماع، مدیریت و حتی اقتصاد ایران مورد تفحص واقع می شود.

الگوسازی برای نسل جوان و تلاش برای ارتباط دهی بیشتر نسل‌های نوپا با مکتب سردار دل‌ها، تعمیق گفتمان‌های انقلاب اسلامی تا استکبار ستیزی، استقلال، آزادی و... و. مد نظر است

در این بستر بالتبع بخشی از برنامه‌ها مصاحبه با هم‌رزمان و نزدیکان شهید سلیمانی است که در قیود حرفه‌ای برنامه‌سازی امری لازم و ضروری است، اما عرصه برنامه‌سازی ما بسیار وسیع‌تر است.

نقطه ثقل مخاطبان اغلب برنامه‌ها بر جوانان استوار است

وظیفه داریم تا شبهات و تشکیک‌هایی که رسانه‌های معاند علیه انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی در بستر جنگ شناختی بر جوان و نوجوان جامعه ما تحمیل می کنند دفع نماییم

با توجه به رسالت رسانه و لزوم برنامه‌سازی برای عموم مخاطبان هدف، به‌عنوان مثال برای گروه سنی کودک و نوجوان نیز برنامه‌هایی در رادیو مقاومت تدارک دیده شده‌است یا این شبکه رادیویی گروه مخاطبان هدف خاصی را پیگیری و دنبال می‌کند؟

رادیو مقاومت مخاطب عام دارد و همه اقشار جامعه مخاطب آن هستند؛ اما از مهمترین اهداف رادیو مقاومت تبیین مکتب شهید سلیمانی برای نسل جوان، نوجوان و آشناتر شدن آنها با این مسیر ناب تربیتی و انقلابی است. بنابراین در اغلب برنامه‌ها، نقطه ثقل مخاطبان، جوانان است. جدول پخش برنامه‌های شبکه و محتوای تولیدی این رادیو تلاش دارد تا ضمن شناخت بیشتر نسل جوان از مکتب شهید سلیمانی، الگوسازی مناسبی از شخصیت وی برای این نسل ارائه کند.

ضمن اینکه ما وظیفه داریم تا شبهات و تشکیک‌هایی که رسانه‌های معاند علیه انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی در بستر جنگ شناختی بر جوان و نوجوان جامعه ما تحمیل می کنند دفع نماییم.

شهید سلیمانی؛ جان‌فدای همه ملت ایران بلکه مسلمانان منطقه بود

مکتب شهید سلیمانی فراگیر است؛ همه ایرانیان با هرسلیقه و رویکرد سیاسی وی را قهرمان ملی خود می‌دانند

باز هم پرسشی صریح! آیا در شبکه رادیویی مقاومت و در خلال برنامه‌های متنوع آن شاهد چند صدایی، تنوع و تضارب نگرش و آرا هستیم یا محور، نگرش و سیاست این شبکه رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند؟

شهید سلیمانی در دوران حیات مبارکشان هیچگاه عملکرد جناحی نداشته‌اند. او جان‌فدای همه ملت ایران بلکه مسلمانان منطقه بود و خود هیچگاه در این مسیر خط‌کشی نکرده است. وی متعلق به هیچ جناح، گروه و جریان سیاسی نیست و نگاه به مکتب وی نیز اینگونه است

مکتب شهید سلیمانی فراگیر است و در درون خود از ظرفیتی برخوردار است که همه او را یک مدافع راستین اسلام و همه ایرانیان با هرسلیقه و رویکرد سیاسی وی را قهرمان ملی خود می‌دانند.

تلاش‌مان این است از همه سلایق برای معرفی و تبیین راه و مکتب شهید سلیمانی بهره ببریم. در این مسیر افراد، شخصیت‌ها، کارشناسان و نخبگان بسیاری به شبکه دعوت می‌شوند. این مجموعه متکثر از نام‌ها، همگی بر یک مسیر متفق‌القول هستند و آن هم تبیین صحیح مکتب شهید سلیمانی در جهت تقویت انقلاب اسلامی و ایران قوی است.

شبکه رادیویی مقاومت با شعار «صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی» به شکل ۲۴ ساعته روی موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز شنیده می‌شود. همچنین «رادیونما» این شبکه با پوشش تصویری کامل استودیو و حواشی تولید برنامه‌های از طریق گیرنده‌های دیجیتال کانال ۱۱۵ تلویزیون و همچنین اپلیکیشن ایرانصدا قابل دریافت است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.