چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

نگاهی به روز هفتم برگزاری جشنواره چهل و یکم؛

از افتتاح بازار فیلم با حضور گزینشی خبرنگاران تا عدم اکران «گل های باوارده» در سینماهای مردمی و رسانه

هفتمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: هفتمین روز برگزاری جشنواره را می توان اوج بی نظمی دست اندرکاران این رویداد قلمداد کرد؛ بلاتکلیفی و بی برنامگی که صدای انتقاد اغلب اهالی رسانه و منتقدان را بلند کرد.

به گزارش سینماپرس دست اندرکاران جشنواره چهل و یکم با کمال بی احترامی نسبت به خبرنگاران تنها از تعداد محدودی از اهالی رسانه را برای افتتاحیه بخش بین الملل جشنواره در برج میلاد دعوت کردند؛ این رفتار گزینشی دست اندرکاران فجر چهل و یکم که دور از عدالت بود با انتقاد جدی برخی خبرنگاران روبرو شد و باعث شد بسیاری از افراد عملکرد برگزارکنندگان این دوره جشنواره را غیرشفاف توصیف کنند.

افتتاحیه بخش بین الملل و بازار فیلم در حالی صورت گرفت که دست اندرکاران جشنواره همچنان از اعلام اسامی مهمانان بخش خارجی، فیلم های بخش خارجی و… سر باز می زنند و هیچ شفافیتی در این رابطه ندارند. نکته قابل تأمل اینکه همچنان علاوه بر عدم اعلام رسمی داوران بخش ملی، داوران بخش خارجی هم مشخص نشده اند.

علاوه بر این در حالی که یکی از خبرگزاری ها از ساعت ۱۴ اعلام کرده بود فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت به اکران نمی رسد، مسئولان جشنواره در خصوص اطلاع رسانی درباره این اتفاق کوتاهی کردند تا در نهایت اهالی رسانه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در پردیس سینمایی ملت معطل شوند و در نهایت بعد از ۲ ساعت بلاتکلیفی و در نهایت عدم اکران فیلم در اوج‌ بی برنامگی‌ مدیران فجر چهل و یکم پردیس ملت را ترک‌ کنند. گویا اطلاع خبرنگاران رسانه مزبور که از ساعت ۱۴ اعلام کرده بود این فیلم به اکران نمی رسد از دست اندرکاران جشنواره بیشتر است.

از سوی‌دیگر در سانس‌هایی که برای این فیلم بلیت‌فروشی شده بود، بدون اطلاع قبلی فیلم دیگری برای مخاطبان روی پرده رفت و مشخص نیست ضرر و زیان حاصل از این بی برنامگی قرار است چگونه به مخاطبان عمومی جشنواره پرداخت شود.

همچنین روابط عمومی جشنواره دلیل عدم اکران این فیلم را اشکال فنی در نسخه ارسالی برای اکران در پردیس سینمایی ملت عنوان کرد در حالی که این فیلم در برج میلاد هم به نمایش درنیامد! اما جالب تر آنجا است که ‌در حالی این خبر اعلام می شود که وزیر نفت مهمان ویژه سینمای اصحاب رسانه بود تا در کنار آن‌ها به تماشای فیلم «گل‌های باوارده» با موضوع مهندسی نفت در سال‌ها دفاع مقدس بنشیند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی نیز در این بازدید وزیر نفت را همراهی می‌کردند و البته فیلم به صورت خصوصی و وی آی پی برای آن ها در یکی از سالن های کوچک جشنواره نمایش داده شد!

رپ خوانی یکی از بازیگران کودک فیلم سینمایی «کاپیتان» در نشست خبری این فیلم نیز یکی دیگر از حواشی روز هفتم جشنواره بود! گویا دست اندرکاران جشنواره از اهمیت این مهمترین رویداد سینمایی کشور آگاهی ندارند و به همین دلیل نشست خبری را که باید به صورت رسمی برگزار شود با محلی برای استعدادیابی کودکان اشتباه گرفته اند!

بازتاب انتقاد محمود گبرلو از فجر چهل و یکم نیز در فضای مجازی بالا گرفت؛ محمود گبرلو منتقد سینما چند روز پیش تر تصویر انفرادی خود را در یکی از سالن های خالی سینما در تهران منتشر کرده بود و نوشته بود: «خودمون رو گول نزنیم؛ برخی سالن های جشنواره خالی اند! استقبال نشده؛ بلیت ها فروش نرفته!

گبرلو همچنین در روز هفتم با انتشار تصویری از محمدرضا شریفی نیا، مسعود نقاش زاده، سیدمحمود رضوی، مجید اسماعیلی و ابراهیم حاتمی کیا که از آن ها به صورت غیررسمی به عنوان داوران این دوره از جشنواره نام برده می شود نوشت: «اگر خبر رسانه های بیگانه تأیید شود خیلی فاجعه است! یک بی تدبیری رسانه ای…»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.