یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

احمد سلیمانی:

امسال هنرمندانی در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند که شاید برای آنان فرصت پیش نمی‌آمد تا انتخاب شوند

احمد سلیمانی؛ هنرهای تجسمی فجر

سینماپرس: داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این رویداد متاسفانه همیشه به صورت نمایشگاهی است و هیچ وقت با رویکرد آموزشی به آن توجه نشده است، در صورت تحقق رویکرد آموزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانش و مهارت‌ هنرجویان و شرکت‌کنندگان جشنواره ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، فراخوان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۴ آبان امسال به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» منتشر شد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا ۲۹ آذر امسال بود.

این جشنواره به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتورها و گالری‌داران)، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری با موضوع آزاد بهمن ماه امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ هنرمند در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب راه یافتند.

۳۹۸ اثر از ۲۲۷ هنرمند در رشته حجم (در بخش‌ طوبای زرین) به پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ارسال شد و در مجموع ۲۸ اثر منتخب از ۲۱ هنرمند در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها (طوبای زرین؛ ۲۶ اثر و قله‌ها؛ ۲ اثر) به نمایشگاه راه یافتند. طاهر شیخ‌الحکمایی دبیر رشته حجم و وی، نادر قشقایی و احمد سلیمانی داوران این بخش بودند.

امسال برای نخستین بار، بخش «حجم» از ترکیب و ادغام سه رشته؛ مجسمه، چیدمان، سفال و سرامیک شکل گرفت، در صورتی که در چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجسمه، سفال و سرامیک به‌ عنوان دو رشته مستقل و چیدمان نیز ذیل هنرهای جدید تعریف شده بود.

برخی هنرمندان به دلیل حاشیه‌های ایجاد شده نامهربانی دیدند

احمد سلیمانی داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره ارزیابی خود از برگزاری این دوره از جشنواره اظهارداشت: با توجه به شرایط و اتفاقاتی که در کشور رخ داد، حاشیه‌هایی نیز برای برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر ایجاد شد و علی‌رغم اینکه از همراهی برخی هنرمندان برخوردار نشدیم، جشنواره برگزار شد.

وی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره وزینی است و هنرمندان در طول یک سال انتظار می‌کشند تا این رویداد برگزار شود، در آن شرکت کنند و آثارشان دیده شود، متاسفانه مسائلی که پیش آمد، حاشیه‌هایی ایجاد کرد؛ هنرمندان قشر احساسی و جزو منتخبان جامعه هستند، اگرچه آنان به کشور، نظام و انقلاب اسلامی متعهد هستند اما به دلیل حاشیه‌هایی که ایجاد شد کمی دلگیر شدند.

سلیمانی افزود: نمی‌توان حضور نداشتن برخی هنرمندان در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را دلیلی بر موفق نبودن جشنواره دانست، خیر، این رویداد موفق بوده است و امسال هنرمندانی در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند که شاید برای آنان فرصت پیش نمی‌آمد تا انتخاب شوند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره‌ای مردمی است، اظهارداشت: براین اساس، علاوه بر هنرمندان صاحب نام، مردم عادی نیز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، اگر با این رویکرد به جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه کنیم، امسال افرادی در پانزدهمین دوره جشنواره شرکت کرده بودند که فرصت برای آنان کمتر بود تا با هنرمندان صاحب‌نام رقابت کنند، از این نظر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، جشنواره خوبی بود.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این جشنواره، رویدادی وزین، آبروی نظام و در دنیا شناخته شده است، با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده جایگاه برخی هنرمندان صاحب‌نام در این رویداد خالی است و امیدوارم مسئولان برگزارکننده جشنواره، از این هنرمندان دلجویی کنند تا فضای خوبی ایجاد شود و هنرمندان بار دیگر شادابی، نشاط و حمایت خود را از جشنواره‌ها داشته باشند.

جلسه داوری آثار بخش حجم پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور طاهر شیخ‌الحکمایی، نادر قشقایی، احمد سلیمانی و سیدعباس میرهاشمی

سلیمانی با تاکید بر اهمیت حضور جوانان در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: این رویداد فرصتی برای دیده شدن جوان‌هاست، به عنوان مدرس دانشگاه، رویکردم این است که باید به جوانان بها داد و زمینه را به گونه‌ای برای آنان مهیا کرد تا استعدادها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی بیان کرد: در بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز بیشتر جوانان آثار ارسال کرده بودند، جوانان دانشگاهی با روند برگزاری جشنواره آشنا هستند اما برخی دیگر از جوانان شرکت‌کننده در جشنواره تجسمی به صورت استاد شاگردی و سینه به سینه هنر آموختند که آنان با روند و چگونگی جشنواره آشنا نبودند.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: خوشبختانه یکسری آثار جوانان را در این بخش دیدیم و داوری کردیم که تاکنون نامی از آنان نبود اما در حد خودشان آثار قابل توجهی را ارایه کرده بودند.

سلیمانی اظهارداشت: به عنوان مثال فردی از بیرجند، اثری را ارسال کرده بود به امید اینکه پذیرفته شود، به هر صورت این رویداد موفقیتی برای افراد ساکن در شهرستان‌های محروم است که به دور از امکانات، فعالیت و علاقه‌مندی خود را دنبال می‌کنند، هنرمند شده، در شهرستان برای خودشان جایگاهی دارند و در جشنواره‌ای در تهران حضور پیدا کردند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه موضوع اقتصادی و مالی برای جوانان بسیار مهم است، گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی در حال حاضر بر کار هنرمندان به خصوص جوانان و حضور آنان در جشنواره تاثیر گذاشته است، شاید یکی از دلایلی که استقبال آن طور که انتظار داشتیم نبوده این است که با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، تقبل هزینه برای ارسال آثار به جشنواره برای هنرمندان دشوار است، شاید این آثار حتی به نمایشگاه هم راه پیدا نکنند، شایسته است شرایط به گونه‌ای باشد تا هر فردی که اثر به جشنواره ارسال می‌کند، اعتباری هم به او اختصاص داده شود و شاید استقبال به گونه دیگری شود.

وی افزود: اگر ما برنامه‌ای داشته باشیم و شرایطی را فراهم کنیم که جوانان به فعالیت‌های هنری تشویق شوند، خیلی مهمتر است تا اینکه هنرمندان پیشکسوت در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری حضور پیدا کنند، آنان شناخته شده هستند و نیازی به دیده شدن ندارند و شاید از لحاظ مالی جایگاه خود را پیدا کرده باشند اما جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی یا جوانانی که هنر را به صورت سینه به سینه آموخته‌اند، نیاز دارند تا حمایت مالی از لحاظ دولتی، خصوصی و جشنواره‌ای از آنان شود.

انتقاد از ادغام سه رشته در بخش حجم

سلیمانی درباره ادغام سه رشته؛ مجسمه، سفال و سرامیک و چیدمان در قالب یک بخش با نام «حجم» در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بهترین کار این است که رشته‌ها جدا باشند تا موفقیت و کیفیت آثار نمایشگاهی ارتقا پیدا کند، باید تخصصی این رشته‌ها را بررسی کرد، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره‌ای نیست که یکی دو روز یا یک سال دو سال برگزار شود، این جشنواره ۱۵ سال متمادی است که برگزار می‌شود و به تدریج باید توسعه پیدا کند و نباید محدود شود، درخت هر چقدر بار می‌گیرد سرش پایین‌تر است، درخت وزین جشنواره فجر باید شاخ و برگ‌هایش خیلی زیاد باشد ما نباید آن را محدود کنیم و در داخل یک گلدان قرار دهیم باید مانند یک دشت به جشنواره تجسمی فجر نگاه کنیم.

وی افزود: امسال اثری در حوزه شیشه به جشنواره تجسمی فجر ارسال شده بود، پیشنهاد داده شد تا بخش شیشه‌گری در سال‌های آینده به این جشنواره اضافه شود، در حال حاضر هنرمندان این حوزه در کارگاه‌های شیشه‌گری در شرایط نامناسبی فعالیت می‌کنند و مجبور هستند به صورت بازاری کار کنند تا اموراتشان بگذرد، زمانی که بخش شیشه به جشنواره تجسمی فجر اضافه شود، استقبال هنرمندان در این بخش قابل توجه خواهد بود و اگر آنان در بخش هنر هم وارد شوند، موفق هستند.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، خلاقیت، ایده، نوآوری، متریال، نوع نگاه و برخورد با متریال، ابعاد و ارتباط موضوعی را از معیارهای ارزیابی آثار این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به این معیارها، سطح کیفی آثار حجم بالا نبود و متاسفانه از متوسط به پایین بود، بیشتر آثار ارسالی با توجه به بُعد مسافت و سختی ارسال آثار حجمی، به نسبت شهرستان بیشتر از تهران ارسال شده بود اما اثر نخستی که به نمایشگاه راه پیدا کرد، از شهر کاشان ارسال شده بود.

سلیمانی افزود: تعداد آثار بانوان در میان آثار ارسال شده در بخش حجم قابل توجه بود، برخی از افرادی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند آثاری را ارسال کرده بودند که یک مقداری آثار آنان ضعیف بود و اگر تحت آموزش قرار می‌گرفتند، آثار خوبی ارایه می‌کردند.

توجه به رویکرد آموزشی در جشنواره تجسمی فجر

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر متاسفانه همیشه به صورت نمایشگاهی است و هیچ وقت با رویکرد آموزشی به آن توجه نشده است، به عنوان مثال در بخش جنبی سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران که در جهان شناخته شده است، ۱۰ جوان دانشجو و دانشگاهی در بخش دانشجویی نزد اساتید فعالیت می‌کردند و می‌آموختند. اگر رویکرد آموزشی نسبت به جشنواره تجسمی فجر نیز داشته باشیم و در بخش جنبی آن نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه حجم برگزار شود، دانش و مهارت‌ هنرجویان و شرکت‌کنندگان جشنواره ارتقا پیدا می‌کند.

نمایشگاه آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هفتم بهمن با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان و هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد و تا ۲۸ بهمن همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در این موسسه به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان است. آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.