سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

اولیور استون:

«پوتین» یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند

اولیور استون-ولادمیر پوتین

فیلمساز اسکاری هالیوود در مورد مستند جدید خود در مورد انرژی هسته‌ای، بیزاری خود از جو بایدن و حمایت از رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، فیلمساز اسکاری هالیوود در مورد مستند جدید خود در مورد انرژی هسته‌ای، بیزاری خود از جو بایدن و حمایت مداوم از رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

اولیور استون مستندهای ۱۲ ساعته خود را به نام «تاریخ ناگفته ایالات متحده» ارائه می‌کند. او در گفتگوی اختصاصی با روزنامه انگلیسی زبان گاردین(که در اینجا تلخیص شده) با لحن خشنی می‌گوید: «فصول [سریال مستند] تاریخ آمریکا را مورد حمله قرار می‌دهد، آنها به تدریس در مدرسه ادامه می‌دهند و ای کاش نسخه من از آن را آموزش می‌دادند، زیرا فکر می‌کنم بسیار دقیق‌تر از مزخرفاتی است که آن‌ها در آمریکا برای دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.

«اکنون هسته‌ای» با تمام آثاری که استون تا به حال ساخته فرق می‌کند و چالش در آنجا نهفته است.

استون با عصبانیت می گوید: در فیلم جوجه سکسی وجود ندارد. «مثل فیلمسازی خیلی اصیل نیست. این مستند در مورد مونتاژ، ویرایش، نوشتن است.

«پوتین» یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند

اعتقاد عمیقی که پس از خواندن کتابی که گلدشتاین با همکاری استفان کویست، مهندس هسته‌ای سوئدی نوشته بود، در استون به وجود آمد و را وادار کرد تا پیام را به مردم برساند. او با درخواست از گلدشتاین برای نوشتن یک طرح داستانی درباره موضوع شروع کرد. چهره گلدشتاین با این خاطره گشاده می‌شود. چیزی که مربوط به یک دیناموی هسته‌ای، رئیس جمهور آمریکا، یک سناتور شرور تگزاس و یک دختر فعال است. فیلم از ایالات متحده گرفته تا کره و روسیه و با صحنه تعقیب و گریز در عربستان سعودی به پایان می‌رسد.

استون می‌گوید: در مواجهه با تغییرات آب و هوایی، هسته‌ای نه تنها یک گزینه است، بلکه تنها گزینه است. حقیقت این است که ما راه حل‌هایی داشتیم و آن را به هم زدیم. در اواسط قرن بیستم، زمانی که انرژی هسته‌ای و جنگ هسته‌ای با هم تلفیق شدند و هالیوود شروع به ساختن فیلم‌های علمی تخیلی با آدم‌های عجیب و غریب فسفری و تبهکاران بمب‌های هسته‌ای کرد، همه چیز به درستی پیش رفت. در اوایل دهه ۱۹۷۰، محیط بانان در مورد خطرات هر چیز هسته‌ای هشدار می‌دادند و زنگ خطری را در مورد زباله‌های هسته‌ای به صدا در می‌آوردند که مردم آمریکا را درگیر کرده بود.

استون می گوید: «مشکلی [در مورد زباله‌های هسته‌ای] وجود ندارد، کاملاً قابل کنترل است، به خصوص در مقایسه با ضایعات گاز، نفت و زغال سنگ». این فیلم اشاره می‌کند که تلفات ناشی از بلایای هسته‌ای در چرنوبیل، جزیره تری مایل و فوکوشیما بسیار کمتر از سطوح مرگبار آلودگی هوای تولید شده در سراسر جهان توسط زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی بوده است.

استون با اینکه در لس آنجلس زندگی می‌کند و سه جایزه اسکار دارد، اما خود را بخشی از هالیوود نمی‌داند. به نظر می‌رسد احساس بیگانگی او با هالیوود با این پروژه مستند هسته‌ای تشدید شده است. (مستند آتی استون درباره رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا تقریبا آماده است.)

استون می‌گوید: رئیس جمهور مورد علاقه من جان کندی بود، بنابراین اگر به دو ایرلندی یک طرفه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که جان کندی یک دوستدار صلح است. و جو بایدن کارکتر جنگ سرد به بدترین معنای کلمه است.»

استون علاوه بر اظهار نظر در مورد جو بایدن، در مورد پوتین هم نظر داد و گفت: مردم روسیه هیچگاه تا این اندازه در وضعیت خوبی نبوده‌اند. به نظر من روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای کار بزرگی انجام داده است. چین هم در این زمینه پیشرو است. اما پوتین یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند.

«پوتین» یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند

ویلیام الیور استون زاده ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۶، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی است. او به واسطه کارگردانی سری فیلم‌هایی که در مورد جنگ ویتنام ساخته شده بود به شهرت رسید و تاکنون سه بار موفق به دریافت جایزه اسکار شده‌ است.

در سال ۱۹۶۵ استون به عنوان یک معلم زبان انگلیسی در سایگون پایتخت ویتنام جنوبی مشغول به کار شد. بعد از شش ماه آنجا را ترک کرد و به مکزیک رفت. از همان موقع کار روی داستانش مربوط به جنگ ویتنام را آغاز کرد که بالاخره بعد از یک دهه در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. این کارگردان شهیر در سال ۱۳۹۷ در جشنواره جهانی فیلم فجر در کشورمان حضور یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.