یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱

نخستین نشست خبری رئیس جدید «مرکز سیمافیلم» بدون دعوت از رسانه‌های تخصصی برگزار شد؛

نقویان: زیر ضرب و شدت آنتن هستیم/وقتی کمیت بالا می رود کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهد

مهدی نقویان در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در نخستین نشست خبری خود در جایگاه مدیریت این مرکز و بدون دعوت از خبرگزاری های تخصصی حوزه فیلم و سریال به ارائه توضیحاتی درباره سریال‌های جدید تلویزیون پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست خبری مهدی نقویان رئیس سیمافیلم در حالی صبح امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در مرکز سیمافیلم برگزار شد که عدم دعوت از خبرگزاری‌های تخصصی عرصه فرهنگ و فیلم و سریال وجاهت خبری این نشست را تنزل بخشید و این جلسه را به یک ظاهرسازی رسانه‌ای مبدل نمود.

این اولین نشست خبری یکی از روسای سیمافیلم پس از سال‌هاست که با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.

پیش از نقویان، جواد رمضان‌نژاد ریاست سیمافیلم را برعهده داشت که نه تنها هیچ نشست خبری در زمان او برگزار نشد، بلکه در هیچ‌یک از پشت صحنه سریال‌ها با حضور خبرنگاران حاضر به گفتگو با اصحاب رسانه نشد.

مهدی نقویان رئیس جدید سیما فیلم، در ابتدای نشست رسانه‌ای خود درباره سریال‌های آماده پخش از تلویزیون عنوان کرد: ما در مراحل مختلف تولید، منتظرآماده‌سازی ۹ سریال جدید هستیم و بعد از اتمام پخش سریال‌های فعلی سریال‌های جدید به آنتن می‌رسند.

وی درباره سریال‌های آماده گفت: سریال‌های «طلاق»، «عاشورا»، «سرزمین مادری»، «نیکان»، «ضد»، «سوران»، «نائله» و «سنجرخان» در حال حاضر آماده هستند.

نقویان درباره سریال‌هایی که در مراحل مختلف تولید قرار دارند هم توضیح داد: سریال‌های «محرمانه»، «بازپرس»، «بچه محل»، «هادی»، «مهیار عیار»، «رخنه» و «رحیل» از سریال‌های تلویزیونی هستند که این روزها مراحل مختلف تولید را سپری می‌کنند.

نقویان درباره سرانجام پخش «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی که به دلیل برخی حواشی پخش آن متوقف شده بود، گفت: ایرادات این مجموعه رفع شده است و خیلی به سرعت به آنتن می‌رسد.

وی درباره سریال‌های در حال پیش تولید عنوان کرد: «موسی»، «ترور» درباره حاج قاسم سلیمانی، «غریبه»، «تانک خورها»، «۲۰ کویید»، «دروازه بهشت»، «رویان»، «عفیف»، «طوبی»، «گاند و۳»، «رستگاری»، «مسیر اصلی» و «آقای گرفتار سه» در مرحله پیش تولید هستند.

نقویان اظهار کرد: ۱۵ فیلمنامه داریم که در دفتر فیلمنامه صداوسیما در مرحله نگارش هستند. «شاهچراغ» درباره حادثه تروریستی شاهچراغ، «قول»، «مردونه»، «هنگامه»، «کوه مرا صدا زد»، «بارش تند»، «کوپه شماره هشت»، «دشتستان»، «پریزاد»، «رو به موت»، «لمندگان»، «سبزوار»، «سرباز کوچک امام» و «روزهای لاجوردی» از جمله این عناوین است.

وی در بخشی از سخنانش درباره تکلیف سریال کیانوش عیاری گفت: درباره سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری قبل از حضور من تصمیم گیری های شده است که طبق جلساتی که با آقای عیاری داشتیم احتمالاً به خارج از تلویزیون واگذار می‌شود.

رئیس سیمافیلم درباره اینکه سریال در پلتفرم‌ها پخش می‌شود یا خیر توضیح داد: هنوز مشخص نیست مباحث مالی باید به سرانجام برسد تا مشخص شود.

نقویان درباره دلیل این اتفاق و واگذاری سریال به خارج از تلویزیون گفت: همانطور که گفتم تصمیم گیری ها پیش از من بوده است. خودم هم سریال را ندیده‌ام و حقیقتاً نمی دانم مشکل محتوایی بوده است یا نکته دیگر.

وی با اشاره به بیشترین تحولی که در صداوسیما در حال رخ دادن است، عنوان کرد: این تحول در حوزه سریال نمود بیشتری دارد. همانطور که رئیس صداوسیما تاکید داشته است این تحول موارد مختلفی را در برمی‌گیرد که بحث هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی در کاراکترها، شخصیت ها و نوشتن فیلمنامه ها در آن رعایت می شود. نکته دوم بحث عدالت است که با شکستن انحصار در برابر نیروهای که پشت درمانده اند، قرار است شکسته شود و هم در حوزه ژانرها هم این انحصار شکسته می شود.

وی اضافه کرد: تلویزیون چهار باکس سریال شبانه پخش می کرد که در سال پنجاه سریال می شد. عمده این سریال ها تهرانی بودند و شکستن انحصار یعنی از ملودرام های تهرانی فاصله بگیریم. در حوزه ژانرهای مختلف نیز فیلمنامه های گوناگونی داریم.

نقویان درباره شکست انحصار تصریح کرد: در بحث نیروی انسانی هم انحصار شکسته می شود. استفاده از ظرفیت شهرها و استان های مختلف در برنامه ماست. من چندی پیش با تئاتری های استان ها جلسه داشتم. صداوسیمای جمهوری اسلامی همیشه دروازه ای بوده برای نیروهای جدید و در این مدت توجه بیشتری می شود. پیش از این در حوزه بازیگری و حتی تهیه کنندگی و کارگردانی با تعداد معدودی کار می شد که این انحصار دارد شکسته می شود. هم از جوانان بهره گرفته می شود هم از پیشکسوت هایی که در سال های گذشته نتوانسته بودند کار کنند.

وی به مراکز جدید اشاره و بیان کرد: مرکز سیمرغ هم خیلی فعال شده است و در حوزه هایی مثل سیت کام یا داکیودرام تولید ویژه ای انجام می شود.
گونه های جدید می تواند جذاب باشد که به طور مفصل جزئیات توسط خود مدیران گزارش خواهد شد. در کل در بحث شکستن انحصار در گونه های مختلف تولیدات نمایشی اتفاقاتی رخ داده است.

وی با اشاره به تولیداتی که در مرحله تولید قرار دارند و همچنین سریال های آماده پخش توضیح داد: از میان اینها ۶ سریال دفاع مقدسی، هفت سریال تاریخ انقلاب، ۹ سریال اجتماعی و سبک زندگی هستند. همچنین سه سریال امنیتی، ۳ سریال مبارزه با فساد، ۲ سریال درباره مدافعان حرم و پنج سریال در حوزه طنز قرار دارند. صداوسیما کار منحصر به فردی در حوزه کارهای الف ویژه انجام می دهد در همین راستا سریال «سلمان فارسی» جزو چند سریال سنگین در دنیاست که ساخت این آثار الف ویژه عزم ملی می خواهد.

نقویان اضافه کرد: ما حدود ۲۰ فیلمنامه الف ویژه در صداوسیما داریم که از سال های گذشته موجود است. ممکن است نقدهایی کیفی بر آثار وارد باشد ولی معمولا کارهای الف ویژه جزو آثار قابل توجه و ماندگار بوده است.

وی با اشاره به فیلمنامه های در دست بررسی در حوزه کارهای الف ویژه یادآور شد: «پوریای ولی»، «حضرت معصومه (س)»، «خواجه نصیرالدین طوسی» از جمله این آثار هستند. اینها حمایت های ملی و مجلس را می خواهد که البته بوده است و امیدوارم حمایت های ویژه تری شود.

رئیس سیمافیلم تصریح کرد: یک پیشنهاد عملی برای دولت داریم؛ بودجه های فرهنگی در حوزه های مختلف در دولت خیلی هزینه می شود هر وزارتخانه سالانه بودجه یک فیلم و سریال را کنار بگذارد و دست به تولید بزند. ترکیه از نظر فرهنگی و قالب هنرمندانی که دارد خیلی از ایران عقب است اما به دلیل توجه ویژه ای که دولت دارد و خیلی هزینه می کند تولیداتش را در کل دنیا عرضه می کند. امیدواریم دولت ما در زمینه تولید فیلم و سریال به صورت جدی ورود کند.

نقویان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره کارگردان های پشت در مانده و حواشی که درگیر برخی پروژه ها مثل «پایتخت» شده است، گفت: سیروس مقدم پشت در نمانده است کارهایی می سازد که رسانه ملی به آنها احتیاج دارد. کارگردانان مطرح جایی نرفته‌اند که برگردند. همه این کارهای الف ویژه را همواره آنها کار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: هیچ گاه به سریال «پایتخت» نگاه منفی نبوده است. این سریال درباره قومیت هاست و اتفاقا قومیت های مختلف جزو همان مواردی است که خواسته ایم انحصار را نسبت به آن بشکنیم. اما هنوز از طرف آقای مقدم طرحی ارایه نشده است.

رئیس سیمافیلم در توضیح بیشتر تصریح کرد: عرض من کسانی بود که کار می کردند و بعد بی کار شده اند اما اینکه از نیروهای جدید و پشت در مانده ها استفاده شود، همین الان هم استفاده می شود. کارها هم بین نیروهای جدید و هم کسانی که در سال های جدید و یکی دو دهه گذشته کمتر کار کرده اند، تقسیم و پخش شود و همگی در آثار حضور دارند. ‌

نقویان درباره کار با شاخص ها گفت: سیاست ما این نیست که کارگردان های به‌نام را کنار بگذاریم و فقط جوان ها کار کنند. معنای سلبریتی زدایی هم این نیست که از هنرمندان با تجربه استفاده نشود. نقد ما به این بخش است که چرا نیروهای جدید در کنار این ها رشد نمی کنند. حرف این است که از آنها هم بهره گرفته شود.

وی با اشاره به بهره گیری از کارگردانان مطرح گفت: سریال های الف ویژه کارگردان های با تجربه می خواهد. فیلمنامه «پوریای ولی» را آقای جوزانی نوشته است و خودشان هم قرار بوده کارگردانی کند. سریال های بزرگ کارگردان های بزرگ می خواهد.

رئیس سیمافیلم در بخش دیگر صحبت هایش درباره رویکرد جدی تر به حوزه تبلیغ سریال ها اشاره کرد و گفت: تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال می سازد و هزینه می کند. چند ده میلیارد هزینه می کند اما سریال ها که به پخش می رسد تبلیغی ندارند. اینها در حال تغییر است.

نقویان با اشاره به ساخت برنامه ای مثل «هفت» برای نقد و بررسی سریال ها گفت: پیشنهاد تولید یک برنامه تلویزیونی با موضوع نقد سریال های تلویزیون و همچنین پلتفرم ها و آثار خارجی را داده ایم که در مرحله انتخاب سردبیر است.

وی با اشاره به حجم بالای تولید در تلویزیون گفت: الان هیچ جا به گرد تولید تلویزیون نمی رسد؛ چه در زمینه بودجه ای که هزینه می کند و چه محتوا و کیفیتی که عرضه می کند.

رئیس سیمافیلم در پاسخ به خبرنگار مهر درباره کیفیت سریال های خانگی که مخاطب عادی و خاص جامعه را جذب کرده است، گفت: در پخش شورایی تشکیل دادیم و قرار است در تولید سریال ها، زیرساخت ها تغییراتی داشته باشند. در سال های گذشته ناظر کیفی تبدیل به اتفاقی اداری شده است از این رو بنا داریم دوباره ماموریت های ناظر کیفی را به او بر گردانیم.

وی در ادامه درباره ارتقای کیفیت سریال ها عنوان کرد: استفاده از آدم های باانگیزه به کیفی سازی سریال کمک می کند. بخش وسیعی در حوزه سریال سازی کار می کنند که این ظرفیت فقط در تلویزیون وجود دارد. ما زیر ضرب و شدت آنتن هستیم و وقتی کمیت بالا می رود کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقویان اضافه کرد: دغدغه ای داریم که آنتن را برای مخاطب شبانه پر کنیم و این باعث شده است به ناچار فیلمنامه های غیرآماده به تولید برسد اما در ریل گذاری جدید همه اینها در مسیر تغییر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.