چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

لزوم تنوع ژانر در سینما/۲

گل سفیدی: نگاه کاسبکارانه به سینما مانع از تولید فیلم های باکیفیت در ژانرهای متنوع شده است

فرشاد گل‌سفیدی در نشست خبری فیلم سینمایی هفت بهار نارنج

سینماپرس: فرشاد گل سفیدی کارگردان و فیلمبردار سینما گفت: متأسفانه این روزها اغلب فیلمسازان و به ویژه تهیه کنندگان به پول توجه دارند.

فرشاد گل سفیدی کارگردان و فیلمبردار سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: نگاه کاسبکارانه به سینما مانع از تولید فیلم های باکیفیت در ژانرهای متنوع شده است؛ متأسفانه این روزها اغلب فیلمسازان و به ویژه تهیه کنندگان به پول توجه دارند و برای اغلب افراد هنر، سینما و کیفیت چندان اهمیتی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تا زمانی که نگاه کاسبکارانه در سینما ادامه داشته باشد قطعاً نمی توانیم شاهد تنوع در تولید فیلم های مان باشیم. متأسفانه این نگاه کاسبکارانه در سینما باعث شده حتی دست فیلمنامه نویسان در زمان نگارش فیلمنامه ها بسته باشد چرا که تهیه کنندگان فیلم هایی با لوکیشن های متنوع و متعدد را که هزینه بیشتری برای تولید طلب می کند نمی پسندند و می خواهند فیلم ها را با کمترین هزینه به تولید برسانند.

وی ادامه داد: متأسفانه این نوع نگاه کاسبکارانه به سینما باعث شده تا ما شاهد تولید انبوه فیلم های دو زاری و بی ارزش در سینما باشیم. کمتر کسی این روزها در سینمای ایران دنبال متریال و کیفیت خوب است و این اتفاق تلخی است که در سینمای ما وجود دارد.

گل سفیدی سپس با بیان اینکه فقر سینمای ایران در بسیاری از ژانرها بیداد می کند تصریح کرد: جای سینمای وحشت، سینمای اکشن و حادثه ای و بسیاری دیگر از گونه های مهم سینما در ایران بسیار خالی است. عدم تولید این قبیل فیلم ها باعث می شود مردم و علاقمندان به سینما به خصوص نسل جوان فیلم های مورد علاقه خود را در جای دیگری غیر از سینمای ایران جستجو کنند و این مسأله برای فرهنگ و هویت ملی ما بسیار خطرآفرین است چرا که ما باید بر اساس فرهنگ و نیازهای اجتماعی مان مبادرت به ساخت فیلم کنیم.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «امپراتور جهنم» و «رسوایی» تأکید کرد: سینمای ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند اصلاح زیرساخت ها است. ما در بسیاری از زمینه ها به خصوص در بخش فیلمنامه به شدت لنگ می زنیم که باید این لنگ زدن مان را جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان و سیاست گذاران سینما باید حمایت ویژه تری از فیلم هایی در ژانرهایی بهه غیر از کمدی و اجتماعی داشته باشند چرا که این روزها سینمای کشور از این فیلم ها اشباع شده است.

گل سفیدی متذکر شد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود آموزش و پروراندن نیروهای متخصص در ژانرهای گوناگون است؛ به عنوان مثال ما باید در حیطه فیلمبرداری فیلمبرداران متخصص برای ژانر اکشن را تربیت کنیم نه اینکه فیلمبرداری که سال ها با دوربین روی سه پایه در فیلم های آپارتمانی کار کرده را برای فیلمبرداری یک اثر اکشن به کار بگیریم! این اتفاق در سایر زمینه های دیگر از جمله، جلوه های ویژه، طراحی صحنه، طراحی لباس و... نیز وجود دارد.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: بنده امیدوارم مدیران سینمایی اهتمام ویژه ای در این حوزه داشته باشند تا تمامی علاقمندان به سینما بتوانند سلیقه خود را در میان تولیدات وطنی جستجو کنند و مجبور نشوند به سمت تماشای فیلم های خارجی بروند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.