یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

لزوم تنوع ژانر در سینما/۷

دانشی: هیچ عزمی برای تغییر در سینما وجود ندارد/ سینماگران را به سمت تولید فیلم های کمدی و اجتماعی هل می دهند!

کاظم دانشی در دومین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: کاظم دانشی کارگردان سینما گفت: هیچ عزمی برای تغییر در سینما وجود ندارد و استعدادها در حال هدر رفتن هستند.

کاظم دانشی کارگردان سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: هیچ عزمی برای تغییر در سینما وجود ندارد و استعدادها در حال هدر رفتن هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخشی از عدم تولید فیلم در ژانرهای متنوع به مدیریت سینما مرتبط است و بخشی مربوط به مباحث آموزشی می شود.

وی ادامه داد: ما اساساً در سینمای مان چقدر فیلمساز داریم که به جز ژانرهای موجود بتواند در ژانرهای دیگر کار کند؟ هیچ گاه برنامه ای برای این اتفاق مهم در سینمای مان وجود نداشته که فیلمسازانی برای تولید فیلم در ژانرهایی به غیر از سینمای کمدی، اجتماعی و دفاع مقدس تربیت کنیم. مثلاً تا امروز ما چند فیلمساز تربیت کرده ایم که بتوانند در ژانر وحشت مبادرت به تولید فیلم کنند؟ همین اتفاق باعث شده تا اگر هرزگاهی هم فیلمی به اسم وحشت در سینمای مان تولید شده بدل به کمدی ناخواسته شود.

دانشی سپس با بیان اینکه مدیران سینمایی، سینماداران و دفاتر پخش سینماگران را به سمت تولید فیلم های کمدی و اجتماعی هل می دهند تصریح کرد: اصولاً برنامه ریزی مدیریتی در سینمای ایران این است که فیلمسازان در دو ژانر اجتماعی یا کمدی کار کند. فیلمسازان به ناچار جذب این ژانرها می شوند چرا که می بینند اگر در هر حیطه دیگری مبادرت به تولید اثر نمایند کسی از آن ها حمایتی نخواهد داشت.

این سینماگر متذکر شد: در این میان متأسفانه بسیاری از استعدادهای درخشان در سینما سوخت شده و از بین می روند؛ مثلاً کسی که می تواند فیلم های فانتزی خوب کار کند، یا فیلمی سوررئال بسازد کاملاً از عرصه سینما دور می شود. در سینمای ما برای تولید فیلم های جنگی و اکشن، وحشت و... جایگاه چندانی وجود ندارد و این اتفاق بسیار تلخ و ناامیدکننده است.

وی تولید فیلم در ژانرهای مختلف را جزو مهمترین اتفاقات سینما برشمرد و در این رابطه خاطرنشان کرد: ما الآن در کشورمان فقط مخاطب فیلم های دفاع مقدس و کمدی و اجتماعی داریم و علاقمندان به سایر فیلم ها می روند آثار هالیوودی را می بینند چون ما برای آن ها پیشنهادی نداریم و بضاعت و بستری برای تولید فیلم های مورد علاقه آن ها مهیا نیست.

دانشی در پایان این گفتگو افزود: نیاز سینمای ایران است که استعدادها و خلاقیت ها را شناسایی کرده و سپس آن ها را آموزش دهد و تربیت کند تا بتوانیم شاهد تولید آثار متنوعی در هنرهفتم باشیم. متأسفانه ما حتی برای کمدی هم آموزش درست نداریم و به همین علت فیلم های کمدی مان بدل به یک سری شوخی های یکدست و یک شکل و اغلب زننده شده که در گیشه فروش می کنند و نگاه تولیدکنندگان شان بیشتر کاسبکارانه است تا اینکه در پی اعتلای هنر باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.