یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

سینمای کودک و برزخ داستان گویی/۱

بهبودی فر: نگاه کاسبکارانه باعث شده برخی فیلم های کودک شبیه به کمدی های مبتذل شوند!

رحیم بهبودی فر

سینماپرس: رحیم بهبودی فر کارگردان سینما گفت: متأسفانه سدی در مقابل پرداختن به تاریخ و کهن الگوها در سینما وجود دارد.

رحیم بهبودی فر کارگردان سینما در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: متأسفانه سدی در مقابل پرداختن به تاریخ و کهن الگوها در سینما وجود دارد و این مانع نه تنها در سینمای کودک و نوجوان که در سینمای بزرگسال نیز به چشم می خورد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آدم آهنی» و «هشتگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم بهره گیری از ادبیات غنی و ارزشمند تنها به سینمای کودک و نوجوان ختم نمی شود و متأسفانه ما از ادبیات نمایشی در سینمای بزرگسال نیز هیچ گاه به خوبی بهره گیری نکرده ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما به لحاظ قصه گویی بسیار غنی هستیم و کهن الگوهای ارزشمندی در ادبیات داریم که در فیلمنامه ها و سینما کمتر از آن بهره گرفته شده و دلیل مغفول واقع شدن آن نیز برخی مسائل سیاسی و اجتماعی بوده است.

این سینماگر سپس با طرح این پرسش که چرا پرداختن به شاهنامه در سینمای ما اتفاق نمی افتد؟ اظهار داشت: شاهنامه یکی از کتاب های غنی و ارزشمندی است که می توان از آن برای تولید فیلم های مرتبط با کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسالان بهره برداری کرد اما اسفا که هرچه به تاریخ و کهن الگوها مربوط است کاملاً نادیده گرفته شده و موانع بسیاری برای پرداختن به آن ها وجود دارد.

بهبودی فر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه در سینمای کودک و نوجوان باید از ادبیاتی استفاده شود که مربوط به این طبقه و قشر است متذکر شد: متأسفانه نگاه کاسبکارانه باعث شده برخی فیلم های کودک شبیه به کمدی های مبتذل شوند! برخی کارگردانان و تهیه کنندگان در پی آن هستند فیلم هایی بسازند که بزرگترها بیش از کودکان از آن ها استقبال کنند چون برایشان بیش از فرهنگ سازی درآمدزایی حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: این اتفاق در حالی است که هم می توان به ادبیات کودک و نوجوان وفادار ماند و هم درآمدزایی مناسب داشت؛ به عنوان مثال انیمیشن «پسر دلفینی» اثری بود که هم به درستی از ادبیات استفاده کرد و هم متعلق به سینمای کودک بود و هم زندگی و فرهنگ بومی های جنوب ایران را به خوبی به تصویر کشید. این اثر در کل دنیا دیده شد و باعث شد تا فرهنگ بخشی از مردم کشور ما به دنیا انتقال پیدا کند.

این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: قطعاً می توان از این نوع آثار درس گرفت و تدبیری اندیشه کرد تا توجه بیشتری به فرهنگ و ادبیات در سینمای کودک شود اما اسفا که ساده انگاری برخی مسئولان در سینمای کودک به خصوص در حوزه فیلمنامه همواره بزرگترین ضربه ها را بر پیکره بی جان این سینمای مهم و ارزشمند وارد آورده است.

بهبودی فر در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه مسئولان برخلاف ادعاهای شان سینمای کودک و نوجوان کودکان را جدی نمی گیرند و این باعث می شود برخی افراد بیایند و موزیک های خواننده های لس آنجلس نشین را در فیلم های کودک و نوجوان وارد کرده و عملاً به جای فیلم کودک اثری طنز تولید کنند! ما نمونه این اتفاقات را در برخی فیلم های سیدجواد هاشمی دیده ایم و پرسش بنده این است که آیا این اتفاق درست است؟ آیا ما هنوز به این درک نرسیده ایم که موقعیت کمدی برای کودک با موقعیت کمدی برای بزرگسال متفاوت است؟ افسوس که دیگر برای جبران این اشتباهات خیلی دیر است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.