چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱

قائم مقام وزیر ارشاد:

در قرائتی که ما داریم همه حوزه‌هایی که از قبل به وزارت ارشاد واگذار شده بود اعم از سینما و حتی پلتفرم ها همچنان هم در اختیار وزارت ارشاد باقی است و خواهد ماند

سید محمد هاشمی

سینماپرس: قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه ما که در نهادهای مختلف حضور داریم تا کسانی که در پلتفرم‌های تولدیکنندگان اصلی محتوا هستند، مساله خطوط سبز را باید به صورت جدی توجه و پیگیری کنیم.

به گزارش سینماپرس، نشست هم‌اندیشی مدیران سکوهای اینترنتی و هنرمندان با رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، قائم مقام وزیر فرهنگ و رئیس ساترا در خصوص مصوبه اخیر «شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه صوت و تصویر فراگیر» صبح امروز چهارشنبه -۷ تیرماه- در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مساله شبکه نمایش خانگی مساله‌ای مفتوح است، ابراز کرد: پرونده این موضوع، باز و روی میز دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آقای رئیس‌جمهوری به وزیر ارشاد ماموریت دادند و در همین دو روز گذشته تاکید کردند که حتما همفکری شود نظرات همه ذی نفعان صوت و تصویر فراگیر اعم از تولیدکنندگان و هنرمندان تا ناشران و پلتفرم و البته مردم که مهمترین ذی‌نفعان این حوزه هستند، گرفته شود تا در این طرح که قرار است به عنوان یک سند چندین ساله تدوین شود، توقعات و انتظارات و مصرف فرهنگی خانواده‌های ایرانی در آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: اگر از صوت و تصویر فراگیر یک تعریف فناورانه و آینده پژوهانه داشته باشیم، در این مسیر، مرکز ملی فضای مجازی به دلیل سرشت ماموریت کاری که دارد می تواند کمکی شایانی داشته باشد و بسیاری از این حرف‌ها و اختلاف نظرها حل خواهد شد.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اختلافات موجود نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حوزه صوت و تصویر فراگیر، بیان کرد: ما در وزارت فرهنگ ارشاد بند یک این مصوبه را بند حاکم می دانیم، برای بند ۵ هم جلسه‌ای طراحی شده به ریاست آقای خسروپناه که این اختلاف را حل خواهد کرد. در قرائتی که ما داریم همه حوزه‌هایی که از قبل به وزارت ارشاد واگذار شده بود همچنان هم در اختیار وزارت ارشاد باقی است و خواهد ماند، اعم از سینما و حتی پلتفرم ها. مفصل هم صحبت کردیم همکاری خوبی هم با آقای مقیسه در ساترا داریم. در همین یکی دوهفته به هماهنگی سند تقسیم کار خواهیم رسید.

هاشمی ادامه داد: تفسیر ما از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی متفاوت است؛ بر این اساس، حوزه سریال‌های خانگی ایرانی و برنامه های تلویزیونی، سرگرمی و پخش زنده بر اساس سند تقسیم و اینکه در ذات تلویزیون قرار دارد، و تفسیر و تعبیر شده همچنان هم در تلویزیون باقی خواهد ماند و در حوزه پلتفرم و غیرپلتفرم به عهده تلویزیون خواهد بود.

وی هیئت نظارت بر مطبوعات را یک مدل موفق حکمرانی در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: در بیرون تلقی می شود که معاون مطبوعاتی با وزارت ارشاد است اما ابتکار عمل با هیات نظارت است، که طبق قانون مطبوعات عملا کار اصلی به عهده آنهاست. این هیئت، نهادی فراسازمانی و فرادستگاهی و فراقوه‌ای است. از وزارت ارشاد تا قوه قضاییه و نماینده مجلس و نماینده اصحاب رسانه در این هیات عضو هستند و جایی است که تجربه مدنی موفق و تجربه نظارت موفقی در آن دیده شده است. به نظر می رسد در بند ۶ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که این رویه و مسیر را ما هم دنبال کنیم، به یک موفقیت خوب خواهیم رسید.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ابراز کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذاتا یک وزارت قانونگذار و تنظیم گر و ناظر طراحی شده است و سازمان صدا وسیما یک سازمان عملیاتی است. طبق این مصوبات برای بخش های مختلف یک روال معلوم و یک چارچوب مشخص برای تنظیم گری وجود دارد و قابل تسری به حوزه های دیگر که در ماموریت وزارت ارشاد قرار می گیرد، خواهد بود.

هاشمی با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما یک هدف مشترک دارند، ادامه داد: مساله هر دو سازمان، محتوا است. اتفاقا همه ما و حتی مردم یک معنا و مفهوم مشترک و مشخص را با عنوان محتوا دنبال می کنیم، البته منظور من، صرفا سانسور نیست، که آن هم یکی از راه ها است، که برای مرزبانی در خطوط قرمز است. مساله خطوط سبز بسیار جدی تر و مهم‌تر است. همه ما که در نهادهای مختلف حضور داریم تا کسانی که در پلتفرم های تولدیکنندگان اصلی محتوا هستند، مساله خطوط سبز را باید به صورت جدی توجه و پیگیری کنیم.

وی با بیان یک مثال، توضیح داد: فرض کنید ما پلیس باهوشی را در تلویزیون و سینما و وی اودی به نمایش بگذاریم. وقتی پلیس در جامعه ایرانی عزت و اقتدار پیدا کند، حتما همه خانواده ها و جامعه از نفع آن برخوردار می شوند. ما با مجوعه ساترا و آقای مقیسه هفته ای چند جلسه داریم. جز همدلی و همکاری برای تولید محتوای مناسب چیزی دیگری در این نشست ها، سراغ ندارم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه ذات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پلتفرم ها، مشخص است، شاید در بخش های مختلف، تعبیر و تفسیرهای گوناگونی از این مصوبه شده باشد، اما امیداورم با کمک مدیران ساترا، تفاهم و همکاری خوبی درعملیاتی کردن بند ۶ مصوبه شکل خواهد گرفت. ضمن آنکه این سند را به صورت جامع و کامل طراحی خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.